Onze adviseurs aan het woord

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Monique van Rijn

Adviseurs aan het woord: Hotze en Jan-Willem

Jan Willem Admiraal en Hotze Veenstra vormen samen één van de vijf koppels die de agrarische klanten van Univé Noord-Holland met raad en daad bijstaan. Hotze is dagelijks op pad om klanten te bezoeken. Jan Willem houdt zich op kantoor vooral bezig met de administratieve kant. Ze vertellen waarom ze juist sámen het verschil maken voor hun klanten.

We snappen hoe een agrarisch bedrijf werkt

‘Tot zo’n zes jaar geleden waren de binnen- en buitendienst koppels verbonden aan een specifiek werkgebied. En bedienden we alle soorten ondernemers. Van aannemer tot boekhouder. En van timmerman tot agrariër,’ vertelt Jan-Willem. ‘Toen agrariërs voor Univé een steeds belangrijkere klantengroep werden, is gekozen voor een splitsing tussen agrarische ondernemers en mkb’ers. Door die splitsing hebben wij, de adviseurs, ons kunnen specialiseren. En dat merken onze klanten. We weten waar we over praten. We snappen hoe een agrarisch bedrijf in elkaar steekt, welke risico’s een agrariër met zijn bedrijf loopt. Bijvoorbeeld door extreme weersomstandigheden of seizoensarbeid.’

Voor we aan verzekeren denken, brengen we de risico’s in kaart

Hotze vervolgt: ‘Onze klanten krijgen de persoonlijke aandacht die ze verdienen. Ik probeer alle klanten minstens een keer per twee jaar te bezoeken. Samen met Jan-Willem bereid ik die afspraken voor. Jan Willem belt de klant, inventariseert de vragen en plant de afspraak in. Ik zorg er vervolgens voor dat ik goed op de hoogte ben van wat er speelt bij het bedrijf. Tijdens die gesprekken gaat het overigens niet alleen over welke verzekering ze het best kunnen afsluiten,’ benadrukt hij. ‘Ik help ondernemers vooral ook met het in beeld krijgen van alle risico’s die ze binnen hun bedrijf lopen. Want alleen als een ondernemer zijn risico’s goed voor ogen heeft, kan hij de keuze maken of hij ze wel of niet wil verzekeren. De belangrijkste taak die wij hebben, is dat wij onze klanten behoeden voor verrassingen bij schade. Van het gesprek maak ik een verslag met actiepunten. Jan-Willem werkt die acties uit en bewaakt de voortgang.’

Zakelijk en empathisch

‘Natuurlijk is er ook op andere momenten contact met onze klanten,’ vult Jan-Willem Hotze aan. ‘Bijvoorbeeld als ze bellen om een nieuwe tractor te verzekeren. Maar ook bij moeilijke omstandigheden zoals een schade. Ik merk dat naarmate het bedrijf groter is, die gesprekken zakelijker zijn. Bij de kleinere agrarische bedrijven lopen werk en privé meer door elkaar heen. Als daar op het bedrijf iets gebeurt, raakt dat de ondernemer persoonlijk dieper. Dan is er vanuit de klant meer ruimte voor empathie tijdens zo’n gesprek. Hoe beter je je klant kent, hoe makkelijker je dat aanvoelt.’

Persoonlijk contact met onze klanten is heel belangrijk

Juiste dat persoonlijke in onze werkwijze maakt Univé bijzonder als verzekeraar, denkt Hotze: ‘Door het werken in vaste teams kennen wij onze klanten van haver tot gort. We zijn telefonisch goed bereikbaar en wonen zelf midden in ons werkgebied. Daardoor staan we letterlijk en figuurlijk dicht bij onze klanten. Veel van mijn klanten ken ik persoonlijk en met hen heb ik door de jaren heen een goede band opgebouwd. Door corona is het er nog niet van gekomen, maar zodra het weer mag, gaan Jan-Willem en ik samen een aantal klanten te bezoeken. Zodat ze ook de persoon achter zijn stem leren kennen. Zo worden we als team nóg vertrouwder voor hen.’

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Voorkom een burn-out met de AOV op maat

Lodewick is een echt familiebedrijf dat al jaren van vader op zoon is overgegaan. Het plan dat Sander nu het stokje gaat overnemen van zijn vader, maakt veel los bij beiden. Gelukkig kan Sander een burn-out buiten de deur houden.

Bewaarseizoen

Het aantreden van het najaar staat gelijk aan de oogsttijd. Oftewel: agrarische ondernemers moeten hun producten als wortelen, aardappelen en uien weer opslaan. Omdat daar apparaten voor nodig zijn die lange tijd niet gebruikt zijn, is het slim een aantal stappen te ondernemen. Wij zetten ze op een rijtje.

Klantervaring zonnepanelen

Melkveehouder Mark van Engen stoort zich aan de vele zonnepanelen in weilanden en natuurgebieden. Hij vindt dat we lege daken meer en beter moeten benutten. ‘Onder het dak zit van alles, boven het dak zit niks. Eeuwig zonde toch?’

Een AOV: juist belangrijk voor starters

Het ondernemerschap zit Stan van Heerwaarden in het bloed. Als 12-jarige hield hij zich al bezig met de handel in schapen en pony’s. Komend uit een slagersfamilie, was het te verwachten dat hij uiteindelijk in dat vak zijn ondernemersambitie waar wil maken. Een eigen bedrijf hebben betekent voor hem zelf de regie pakken. Maar dan moet je wel oog hebben voor de risico’s.