Gehackt na het klikken op een phishing e-mail

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Cybercriminelen zijn meesters in het bedenken van nieuwe manieren om in te breken in jouw systemen. Een aantal jaren geleden herkende je een ‘foute e-mail’ aan de vele typefouten. Tegenwoordig zijn deze e-mails bijna niet van echt te onderscheiden. Karel Zandstra is zzp’er en werd getroffen door cybercrime. Hij vertelt zijn verhaal.  

Het verhaal van Karel

Karel Zandstra is zzp’er en heeft een webshop in sportkleding. In maart ontving hij een mail. De afzender leek bekend en Karel klikt niets vermoedend op een link die meegestuurd is in de e-mail. Hij moet inloggen met zijn Facebook-account. Het inloggen mislukt, hij krijgt de melding ‘wachtwoord onjuist’. Een paar dagen later heeft hij een klant aan de telefoon: de klant heeft een bericht van Karel gekregen op Facebook. Vreemd, want Karel heeft niets verstuurd. Hij gaat op onderzoek uit en legt de link met de e-mail die hij had ontvangen. 

Hulp van de Univé Cyberhulp

Omdat hij verzekerd is bij Univé, besluit hij de gratis Univé Cyberhulp te bellen. Aan de hand van een aantal vragen komt een cyberexpert erachter dat het Facebook-account van Karel gehackt is. Hij past zijn wachtwoorden aan en een specialistisch team zoekt voor hem uit of er sprake is van een datalek. Ook worden zijn bedrijfssystemen, servers en apparaten gecontroleerd. Gelukkig voor Karel blijkt de schade verder mee te vallen: er is geen financieel verlies en hij heeft weer toegang tot zijn zakelijke Facebook-account. 

Verschillende wachtwoorden

Op het moment dat Karel zijn wachtwoord intoetste via de link uit de e-mail, kwamen hackers in het bezit van zijn wachtwoord. Gelukkig gebruikt Karel voor verschillende accounts verschillende wachtwoorden, anders was de kans groot dat ook andere accounts gehackt waren. Gebruik daarom voor al je accounts een ander wachtwoord en stel ook twee-factor-authenticatie in. Karel kwam na een paar dagen erachter dat hij gehackt was door signalen van zijn klanten. Criminelen hebben al die tijd toegang gehad tot zijn account.   

Nepaccount

Cybercriminelen maken ook vaak nepaccounts aan. Bijvoorbeeld op Facebook, Instagram of LinkedIn. Ze proberen zo ook aan je wachtwoord te komen. Je denkt in te loggen op je eigen account, maar geeft zo per ongeluk je wachtwoord aan een hacker.  

Computervirus

Het kan ook voorkomen dat je al ingelogd bent. Je klikt ergens onbewust op en je hebt te maken met een computervirus (ransomware). Dit komt voor in twee varianten: 

  1. Ransomware die je ziet. Je krijg direct een melding in je scherm dat je gehackt bent. Je kunt niet meer bij je bestanden. Om weer toegang te krijgen tot je bestanden moet je betalen. Doe dit niet.
  2. Ransomware die je niet ziet. Spyware is daar één van. Deze computervirus zorgt ervoor dat hackers mee kunnen kijken en overal bij kunnen. Gemiddeld duurt het 223 dagen voordat ontdekt wordt dat er iets niet klopt. Al die tijd zit er dan een online dief in je systemen die alles kan zien en ook dingen kan doen.  

Leer cybercrime herkennen

Het is belangrijk om te weten hoe je phishing of andere vormen van cybercrime kunt herkennen. Univé helpt ondernemers en biedt een jaar lang gratis Cyber Fit Service aan. Dit is een programma van een jaar waarbij je als ondernemer meer leert over het herkennen van cybercrime. En ook hoe je je bedrijf kunt beschermen. 

Platform

Na aanmelding krijg je toegang tot een platform. Er worden zeven cyberthema’s behandeld. Zo leer je bijvoorbeeld ook meer over wachtwoorden en over hoe je twee-factor-authenticatie in kan stellen.  

Je bepaalt zelf wanneer je de video’s en informatie wilt bekijken en ook kun je jezelf telkens testen. Je personeel mag ook meedoen aan het programma. En het neemt niet veel tijd in beslag.   

Maak je zaak Cyber Fit en meld je aan. 

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).