Bedrijfsschade beperken met een goede verzekering

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Als ondernemer is het belangrijk om na te denken over mogelijke risico’s voor je bedrijf. Niemand zit te wachten op schade door extreme weersomstandigheden, brand, cybercriminaliteit, diefstal en vandalisme. En toch is de kans aanwezig dat je het mee gaat maken. Helemaal voorkomen is niet mogelijk. Risico’s minimaliseren en goed verzekeren wel. Met de Roerende zakenverzekering/inventarisverzekering van Univé bijvoorbeeld, speciaal voor ondernemers.

Jan Schouten, verzekeringsadviseur: ‘Voor veel ondernemers is het afsluiten van een passende Roerende zakenverzekering een ‘moetje’. Even snel regelen denken ze dan. Soms is dit ook zo. Maar niets is zo belangrijk als een goede verzekering. Dit geldt eigenlijk voor alle ondernemers. Van zzp’er tot mkb’er. Hoe belangrijk het is, merk je pas als er ellende aan de hand is. Want dan ervaren veel ondernemers pas de noodzaak ervan.

Zorgvuldig proces

Iedere ondernemer heeft andere wensen. Afhankelijk van de omvang van de verzekering is er een werkwijze. Voor een zzp’er is het bijvoorbeeld mogelijk om via de website direct een inventarisverzekering af te sluiten. Als er andere wensen zijn of het betreft een mkb-bedrijf dan neemt een adviseur contact op. In het gesprek met de ondernemer wordt de situatie bekeken, de wensen besproken en de (zichtbare) risico’s in kaart gebracht. Op basis van deze informatie wordt een offerte verstrekt en worden vervolgstappen ondernomen. Er komt vaak nog een inspecteur langs, deze maakt foto’s van het pand, de locatie en de inventaris. Na een zorgvuldige (risico)analyse volgt er een preventie- en eisenadvies. Je kunt bijvoorbeeld denken aan: het plaatsen van brandblussers, het installeren van een alarmsysteem en het uitvoeren van een elektrakeuring. Allemaal ingrepen om de kans op schade te verkleinen. Het is een proces wat met veel zorg en aandacht wordt uitgevoerd.

Snel ter plaatse

‘Ik maak echt zoveel mee,’ vertelt Jan verder, ‘kleine en grote schades. Het is altijd vervelend. Uiteraard is het heel belangrijk hoe de ondernemer het proces ervaart en hoe snel hij of zij weer verder kan met de bedrijfsvoering. Laatst was er een grote brand in een opslag van een klant. Alles was net opgeknapt en de ondernemer was ook flink ontdaan van het hele gebeuren. Gelukkig was ik in de gelegenheid om snel ter plaatse te zijn, steun te bieden en te begeleiden met de afwikkeling van het geheel. De betrokken ondernemers vertelde mij achteraf hoe dankbaar zij hiervoor waren. Dat is het mooiste compliment wat je kunt krijgen op dat moment.’

Passie voor het vak

Jan vervolgt: ‘Natuurlijk denken veel ondernemers dat het hen nooit overkomt. Maar het is ook goed om te merken dat het bewustzijn van de mogelijke (financiële) gevolgen steeds groter wordt. Daarom is het ook belangrijk dat ik altijd in contact blijf met mijn klanten. Verandert de situatie? Is het nodig om het advies bij te stellen? Dan neem ik direct contact op om te overleggen. Ondernemers willen ontzorgd worden en in contact zijn met een adviseur die meedenkt en de taal van het vak verstaat. En dat is waar ik elke dag weer naar streef. Vanaf 1997 werk ik bij Univé en ik ga nog steeds elke dag fluitend naar mijn werk en naar onze klanten. Het is echt genieten!’

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Voor het maken van een afspraak kan je contact met ons opnemen via telefoonnummer 072 502 45 10, of je kan je aanmelden via onderstaand formulier. Onze adviseurs nemen dan contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ja, ik maak graag een (telefonische) afspraak met een zakelijk adviseur van Univé

  • Hidden
  • Hidden

Laatste blogs

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.

Onder de Wester heeft mijn hart gestolen

Dan ben je pas 25 jaar, maar wel ‘al’ eigenaar van een restaurant. Af en toe knijpt Nienke Snel zichzelf ook even in de arm, want zij mag zichzelf toch echt restauranthouder noemen. In tien jaar tijd transformeert ze van hulp in de spoelkeuken tot eigenaar. Het is geen standaard verhaal van ‘mazzel’ of ‘in de familie’, wél van passie, hard werken en steeds meer zelfvertrouwen kweken.

Waarvoor heb jij je koeien verzekerd?

Waarschijnlijk is jouw belangrijkste kapitaal je melkveestapel. Toch wordt dit kapitaal vaak overgeslagen om volledig te verzekeren. Hoge premie is de voornaamste reden om koeien niet te verzekeren voor ziekte en ongevallen. Maar hoe groot is de schade wanneer je bedrijf getroffen wordt door een ziekte-uitbraak? We geven je een voorbeeld in ons blog.

Adviseur aan het woord: Michel de Kuyper

Al vijftien jaar werkt Michel bij Univé Noord-Holland en hij geniet nog steeds van zijn werk. Of het nu gaat om een klusbedrijf, personal trainer of een Toko-eigenaar, in zijn rol als Adviseur Bedrijven helpt hij gepassioneerde ondernemers met het vinden van de juiste verzekeringen.

Je klant annuleert de opdracht, kan dat zomaar?

Tijdens het voorbereidingsgesprek had je een goede klik. Je voorstel werd daarna met veel enthousiasme ontvangen en nu is de opdracht binnen. Een mooie klus, met flink wat uren en ook nog eens tegen een net tarief. Maar net voordat je aan de slag gaat, annuleert je klant de opdracht. Sta je dan met lege handen?