‘Ik ben echt geen digibeet, maar wat voelde ik me ontzettend dom’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Normaal gesproken voelt Caroline Bakker zich echt niet zo dom. Door haar werk als journalist en fotograaf zit ze alle dagen achter haar Apple. Ze ziet zich zeker niet als digibeet en is goed op de hoogte van cybercriminaliteit. Toch was ze bijna het haasje…

“Tja, ik dácht dus dat ik goed op de hoogte was. Dat het mij nooit zou overkomen”, vertelt Caroline. “Maar ik weet nu wel beter. Een onbewaakt ogenblik, een momentje van niet scherp zijn, is al genoeg. En laten we eerlijk zijn, zo’n momentje heeft iedereen wel eens toch? Net voor je eerste bakje koffie, vroeg in de ochtend… Zo’n moment heeft me bijna mijn hele spaar- en bedrijfskapitaal gekost.”

Marktplaats

Het begint allemaal bij de herinrichting van het huis. Caroline heeft een nieuwe eethoek gekocht, met stoelen en al. “Voor de tafel hadden we een nieuwe bestemming, maar voor de nog in bijna perfecte staat verkerende stoelen niet. Weggooien is dan natuurlijk zonde. En toen dachten we opeens aan Marktplaats. Zo zouden we andere mensen blij maken en nog een centje verdienen ook. Bovendien waren we gelijk duurzame bezig. Onze stoeltjes zouden een tweede leven krijgen.”

Potentiële koper

Van alle richtingen worden foto’s van de stoelen gemaakt en een tekstje is zo geschreven: ‘Aangeboden: vier, zo goed als nieuwe eettafelstoelen, bieden vanaf 200 euro.’ Caroline: “Voor een stel merkstoelen vond ik dat een mooi bedrag. Nog geen twaalf uur later, op zaterdagochtend, reageerde de eerste potentiële koper. Althans, dat dacht ik.

Terwijl ik zit te genieten van mijn ontbijtje en digitale Parool, komt een appje binnen. Van ene Stefanie, haar profielfoto toont een jong, knap meisje. Ze vraagt of de stoelen nog te koop zijn en wat ik minimaal voor het kwartetje wil hebben. Laagste prijs is 200 euro, zo laat ik haar weten. Daar moest ze even over denken. Het bleef een minuut of tien even stil. Ik wachtte rustig af.”

‘Geen vuiltje aan de lucht, toch?’

Stefanie, die uiteraard helemaal geen Stefanie bleek te heten, liet Caroline via de app weten dat ze de stoelen graag voor 200 euro wil kopen. Alleen, Stefanie zit midden in een verhuizing en kan de stoelen niet zelf op komen halen. Dat wil ze laten doen door het bedrijf Brenger.nl. Caroline: “Ze appte me dat ze me een link zou sturen. Via die link kon ik een afspraak met het bedrijf maken voor een tijd en dag dat ze de stoelen op konden halen. Klinkt allemaal hartstikke goed, toch? Geen vuiltje aan de lucht zou je denken.”

Een cent overmaken

Caroline opent de link en komt gelijk in een soort agenda terecht. Een simpele website met de dagen van de week en tijden. “Ik selecteerde een dag en tijd: zaterdag, 13.00 uur. Ik dacht nog, dat gaat lekker snel. Opgeruimd staat netjes. Nadat ik de afspraak had ingepland, werd me gevraagd een cent over te maken. Dit zodat Brenger.nl kon zien dat ik echt wel een klant was. Ook geen probleem dacht ik nog. Een cent, dat heb ik wel over voor de verkoop. Het plannetje van ‘Stefanie’ werkte. Zij of hij had me bijna te pakken…” 

Alarmbellen gaan af

Terwijl Caroline besluit een cent over te maken, vraagt het systeem om haar naam en rekeningnummer. “Best raar dacht ik nog, maar toch tikte ik het in. Daarna kreeg ik de melding of ik ook mijn laatste drie cijfers van mijn pas wilde intikken. En daar keek ik van op. Ik werd wakker. Laatste drie cijfers van mijn pas? Die had ik nog nooit in hoeven tikken. Er begonnen alarmbellen bij me af te gaan. De zogenaamde Stefanie, die nog steeds online was, stuurde ik een appje met de vraag of dat wel normaal was. Haar reactie: ‘Tuurlijk, dat moet je toch altijd doorgeven?’ En toen wist ik het, dit ‘mooie meisje’ kletste uit haar nek.”

Profielfoto weg

Caroline heeft door dat het geen zuivere koffie is, maar kan het bijna niet geloven. Is dit nou cybercriminaliteit? Wordt ze opgelicht? Ze doet een laatste check en vraagt aan de zogenaamde koper of ze zelf even een dag en tijd wil inplannen met Brenger.nl. “En dan opeens zie ik de profielfoto van de knappe Stefanie verdwijnen en weet ik het zeker. Mijn reactie? Allereerst heb ik haar huid via WhatsApp vol gescholden, daarna heb ik het nummer geprobeerd te bereiken. Ik kreeg een Belgische voicemail te horen.”

Harde les

Het kostte Caroline een paar dagen om zich niet meer oliedom te voelen. Ze neemt contact op met het bedrijf Brenger.nl en met Marktplaats. Beide bedrijven hebben hier vaker van gehoord. De manager van Brenger.nl legt uit niets met de fraude te maken heeft. Sterker nog, ze zijn er zelf de dupe van. Ze waarschuwen door middel van een speciale pagina er zelfs voor op hun website. Voor de zekerheid blokkeert Caroline haar pas en verwijdert haar telefoonnummer bij Marktplaats. “Verder heb ik geen aangifte gedaan, het was gelukkig goed afgelopen. Maar ik realiseerde me wel degelijk dat het maar een haar scheelde of de rekeningen waren op die bewuste zaterdagochtend leeggeplunderd. Wat ik ervan geleerd heb? Dat je altijd op je hoede moet zijn. Ben je niet scherp, dan ben je zo je zuurverdiende centen kwijt.”

Univé Cyberhulp

Uit het voorbeeld hiernaast lees je dat je, in een onbewaakt moment, snel slachtoffer kunt worden van Cybercrime. het kan écht iedereen overkomen. Wist je dat jaarlijks 2 miljoen Nederlanders slachtoffer worden van cybercriminaliteit?

Univé vindt het als coöperatie belangrijk dat hun leden met een veilig en zeker gevoel online zijn. Daarom is ‘Univé Cyberhulp’ in het leven geroepen. Vanaf nu kun je 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk en krijg je zelfs tot €2000 vergoeding bij schade wanneer je een Univé aansprakelijkheids- of inboedelverzekering hebt. Meer weten of twijfel je ergens over? neem contact op!

Laatste blogs

Daniëlle Goosens; broekie met een missie

Daniëlle Goosens-Wiltenburg is coördinator bij Univé-winkel Wieringerwerf. “Net als mijn collega’s zie ik mezelf hier niet snel meer vertrekken!"

Nooit meer rood als een kreeft

Liever voorkomen dan behandelen en liever smeren dan verbranden! Het Ledenfonds van Univé en zwembad de Waterdam slaan de handen ineen met een zonnebrand-pilot, om zo huidkanker tegen te gaan.

Houd hackers buiten de deur

'Het overkomt mij niet'. We denken het allemaal, toch? Totdat het je wél overkomt en je gegevens worden gehackt omdat je op een link hebt geklikt. En dan?

Groei en krimp van je bedrijf

Een groeiend bedrijf is een gezond bedrijf, toch? Vaak wel, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Ontdek welke dat zijn, hoe jij deze vermijdt en waarom krimpen soms helemaal zo’n slecht idee niet is.