Hebben waardestijgingen gevolgen voor de verzekering?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Iedereen merkt het in de portemonnee, de waarde van veel producten, woningen en (bedrijfs)panden zijn gestegen. Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) zijn in het eerste kwartaal van dit jaar de prijzen in de industrie met ruim twintig procent gestegen ten opzichte van een jaar geleden. Niet alleen voorraden en materialen worden duurder, maar ook dieren (koeien en kalveren) stijgen in waarde. Ondernemers krijgen hoe dan ook te maken met deze waardestijgingen. MKB en Agrarisch Specialist Jan Schouten vertelt er meer over: ‘Het is van belang om bij deze ontwikkeling stil te staan en de verzekerde bedragen regelmatig te (laten) controleren.’

Waardestijging

Een waardestijging betekent dat je een product of dier hebt ingekocht voor een bepaalde prijs. Ten tijde dat je dit in je bezit hebt, stijgt de waarde van het product of dier. De prijs die je ontvangt bij verkoop is hoger.

Regelmatig controleren

Jan Schouten: ‘De hoogte en inhoud van een verzekeringspolis is gebaseerd op de wensen van de verzekeringsnemer en de waarde van het verzekerde op dat moment. De waarde wordt vastgesteld door het uitvoeren van een uitgebreide inspectie en taxatie. Bij een grote waardestijging is het raadzaam om de polis te controleren en te beoordelen of de dekking nog voldoende is. Dat kan bijvoorbeeld door het opnieuw uitvoeren van de inspectie en taxatie. Dat licht ik graag toe met een voorbeeld. Op dit moment zijn de prijzen van her- en nieuwbouw flink gestegen ten opzichte van vorig jaar. Denk hierbij aan kosten voor materiaal en arbeid. Als je bijvoorbeeld een ligstal hebt verzekerd en deze is vorig jaar getaxeerd op 1 miljoen herbouwwaarde, dan klopt dit hoogstwaarschijnlijk niet meer. De kosten voor herbouw kunnen nu zomaar 1,5 miljoen zijn. Dat kan dus heel erg tegenvallen op het moment dat je aanspraak moet maken op je verzekering.’

Garantie van verzekering

‘Gelukkig is een waardestijging wel onderdeel van de garantie van de verzekering. Daarbij is het verplicht om een keer in de vijf jaar een inspectie en taxatie te laten uitvoeren bij een waarde van meer dan een miljoen. Dan wordt bepaald of de waarde van het verzekerde nog aansluit bij de inhoud van de polis. Alle klanten ontvangen hierover automatisch bericht. Overigens geldt deze garantie voor vee en inventaris niet. Om te bepalen of de verzekering nog aansluit, adviseer ik altijd  om regelmatig een inventaris- en voorraadlijst te maken, ook voor vee. Dan is het snel inzichtelijk of de verzekering nog aansluit. Want ook de prijs van vee is enorm gestegen de afgelopen tijd. Een paar jaar terug betaalde een veehouder gemiddeld € 1.200,- tot € 1.500,- per koe. Tegenwoordig gaat dat al richting de € 2.500,-. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren met het vee. Bijvoorbeeld bij een brand of ongeval tijdens het vervoer van vee. Daarom overleggen we regelmatig met de veehouder of het wenselijk is om de polis aan te passen of het zo te laten.’ Jan sluit af: ‘Wat mij betreft is het het belangrijkste om bewust te zijn van de inhoud van de polis. Wat valt er wel onder en wat niet. En wat is de hoogte van het (financiële) risico dat je kunt en wilt dragen. Vooral als de waarde van je bezit verandert.’

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).