Onze adviseur aan het woord: Roy Berkhout

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

De Noord-Hollandse Roy Berkhout (42) weet als geen andere hoe hij een ondernemer, klein of groot, een goede dag bezorgt. Wekelijks spreekt hij ongeveer honderd ondernemers over verzekeringen. Met gepaste adviezen en volledige informatie kom je ver, maar het geheime ingrediënt is vooral dat hij goed kan luisteren, oprechte interesse toont en met een vleugje humor zijn werk uitvoert. In mei werkt Roy vijf jaar bij Univé Noord-Holland. Gestart als relatiebeheerder in de winkel van Bovenkarspel, daarna als verzekeringsadviseur particulieren en nu al ruim twee jaar als adviseur ondernemersdesk.

Ondernemersdesk

Sinds de komst van corona werkt Roy vooral thuis vanuit Blokker, een klein dorp – bijna 4.000 inwoners – vlakbij Hoorn. Maar of het nu op zijn zolder in Blokker is of op het Univé-kantoor in Heerhugowaard: als adviseur ondernemersdesk staat Roy dag in en dag uit klaar voor zzp’ers en klein zakelijke bedrijven. Een functie waarbij geen dag hetzelfde is, en waarbij verveling niet in het woordenboek voorkomt.

Maar net als ieder mens, heeft Roy ook dromen. ‘Het is mijn wens om ooit door te groeien naar de functie accountmanager waarbij ik de grotere bedrijven mag adviseren en bijstaan met zowel hun zakelijke als particuliere verzekeringen. Nu heb ik een binnendienstfunctie, alleen telefonisch advies gericht op zakelijke verzekeringen. Om mijn droom te bereiken volg ik regelmatig trainingen en cursussen. Iets dat later van pas komt om mijn droom te verwezenlijken, maar waar ik zeker -in mijn huidige rol- ook al profijt van heb.’

Persoonlijk advies

Roy vervolgt: ‘Hoe groot of klein een ondernemer ook is, er zijn altijd risico’s. Denk bijvoorbeeld aan schade (aan voertuigen, panden of door onherstelbare fouten), verzuim van personeel en ongevallen. Voor veel ondernemers is het wenselijk om zich te verzekeren tegen deze risico’s. Omdat iedere ondernemer andere wensen, mogelijkheden en ideeën heeft, is persoonlijk advies echt van toegevoegde waarde. En dat is juist wat ik zo leuk vind aan mijn werk. De ene dag ben je in contact met een startende ondernemer met ambitieuze plannen. En de volgende dag spreek je een ondernemer die zijn bedrijfsactiviteiten wijzigt.’

Puzzelen naar de beste oplossing

Met meer dan 1,6 miljoen trouwe leden, geen winstoogmerk en een nuchtere blik, passen de coöperatie Univé en Roy als twee trommelstokken bij elkaar. ‘We draaien niet om de hete brij heen en zeggen waar het op staat. Daarbij is goed luisteren heel belangrijk. Als adviseur moet je het ijs breken en als het ware door de klant heen prikken. Wat is nou echt zijn of haar behoefte? Hoe kan ik de klant helpen? Wat is mijn advies? Door de klantvraag goed te achterhalen, puzzel je samen naar de beste oplossing. Met mijn kennis, advies en onze producten, help ik een ondernemer weer verder.’

Trots

‘Recent kon ik een klant heel blij maken,’ vervolgt Roy. ‘Hij was installateur en ging ook zonnepanelen plaatsen. Door deze wijziging ging zijn jaarlijkse premie bij een andere verzekeraar met meer dan € 1.000,- omhoog. Dat is natuurlijk een fors bedrag en daar word je niet vrolijk van. De ondernemer nam contact op en informeerde naar onze mogelijkheden. Ik heb zijn polis bekeken en gezocht naar alternatieven. Omdat wij ook fungeren als tussenpersoon waren er meerdere opties. Ik kon een verzekering aanbieden met de juiste dekking en veel minder premie. De klant was heel erg tevreden over het proces, onze inzet en natuurlijk het resultaat. Deze klant is nu echt een ambassadeur en heeft zelfs zijn broer, ook een zelfstandige, doen overstappen naar Univé. Dat maakt mij erg trots en geeft een voldaan gevoel!’

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.

Onder de Wester heeft mijn hart gestolen

Dan ben je pas 25 jaar, maar wel ‘al’ eigenaar van een restaurant. Af en toe knijpt Nienke Snel zichzelf ook even in de arm, want zij mag zichzelf toch echt restauranthouder noemen. In tien jaar tijd transformeert ze van hulp in de spoelkeuken tot eigenaar. Het is geen standaard verhaal van ‘mazzel’ of ‘in de familie’, wél van passie, hard werken en steeds meer zelfvertrouwen kweken.

Waarvoor heb jij je koeien verzekerd?

Waarschijnlijk is jouw belangrijkste kapitaal je melkveestapel. Toch wordt dit kapitaal vaak overgeslagen om volledig te verzekeren. Hoge premie is de voornaamste reden om koeien niet te verzekeren voor ziekte en ongevallen. Maar hoe groot is de schade wanneer je bedrijf getroffen wordt door een ziekte-uitbraak? We geven je een voorbeeld in ons blog.

Adviseur aan het woord: Michel de Kuyper

Al vijftien jaar werkt Michel bij Univé Noord-Holland en hij geniet nog steeds van zijn werk. Of het nu gaat om een klusbedrijf, personal trainer of een Toko-eigenaar, in zijn rol als Adviseur Bedrijven helpt hij gepassioneerde ondernemers met het vinden van de juiste verzekeringen.

Je klant annuleert de opdracht, kan dat zomaar?

Tijdens het voorbereidingsgesprek had je een goede klik. Je voorstel werd daarna met veel enthousiasme ontvangen en nu is de opdracht binnen. Een mooie klus, met flink wat uren en ook nog eens tegen een net tarief. Maar net voordat je aan de slag gaat, annuleert je klant de opdracht. Sta je dan met lege handen?