Open polis versus vaste taxatie; wat zijn de verschillen?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Wie zijn bedrijfspand of inventaris tegen brand of andere gevaren wil laten verzekeren, kan dat doen op basis van een vaste taxatie of een open polis met een geschat verzekerd bedrag. Wat zijn de voor- en nadelen van beide manieren? Cindy Schrooder, teamleider Acceptatie Brandverzekeringen bij Univé, legt de verschillen uit.

Je moet er niet aan denken. Je trots, je zorgvuldig opgebouwde bedrijf, gaat in vlammen op. Verschrikkelijk natuurlijk, je wereld staat stil en er komt een hoop op je af. Gelukkig ben je goed verzekerd. Toch? “Daar gaat het nog wel eens fout”, legt Cindy uit. “Een ondernemer die zijn inventaris wil laten verzekeren, kan dat op twee manieren doen; zelf een schatting maken van zijn eigendommen, de zogenaamde open polis, of een erkend taxateur een taxatierapport laten opmaken, een vaste taxatie. Twee manieren met verschillende gevolgen voor de ondernemer.”

Open polis versus vaste taxatie

Bij een open polis wordt het bedrag van de inventaris – de betreffende inboedel – ingeschat door de klant, soms in overleg met een adviseur, soms door het invullen van een inventarisatielijst. Vindt de klant zijn eigendommen 150.000 euro waard, dan verzekert de ondernemer zichzelf voor dit bedrag. Wanneer de klant kiest voor een verzekering op basis van een vaste taxatie, dan komt een erkend taxatiebureau bij het bedrijf langs die de inventaris taxeert en een rapport opmaakt. Dit wordt gedaan door aan elk stuk inventaris een waarde toe te kennen. Het bedrag dat onderaan de streep komt te staan, is het totaalbedrag waar de klant voor verzekerd is. Het taxatierapport is 36 maanden geldig. Gaat de inventaris in vlammen op, dan is de klant 36 maanden gegarandeerd van de uitkering van dit bedrag.

Redenen voor open polis

Twee verschillende manieren van verzekeren, twee verschillende prijskaartjes. Logisch, wie zich voor een lager bedrag verzekert, betaalt minder premie. Cindy: “Dat kan een van de redenen zijn waarom iemand kiest voor een open polis. Een andere reden is dat de klant zelf goed kan inschatten wat de aanschaf van een compleet nieuwe inventaris hem gaat kosten. Nog een reden; de klant heeft een inventaris die vrij snel veroudert en die hij geregeld vervangt. Als je deze inventaris elke keer opnieuw zou moeten laten taxeren, blijf je aan de gang. Het opmaken van een taxatierapport is natuurlijk niet gratis.”

Brand is al erg genoeg

Bij een vaste taxatie weet de klant dus vooraf wat hij bij brand uitgekeerd krijgt. Bij een open polis weet de klant uiteraard ook welke waarde hij aan zijn eigendommen heeft toegekend. De vraag is alleen; komt deze toegekende waarde overeen met de bevindingen van de schade-expert die langskomt na de brand? “Daar vergissen mensen zich nog weleens”, legt Cindy uit. “Het kan twee kanten opgaan. Een klant kan de waarde van zijn eigendommen te laag hebben ingeschat waardoor hij na de brand met een gat komt te zitten, maar hij kan ook oververzekerd zijn. Dat houdt niet alleen in dat hij jarenlang te veel aan premie heeft betaald, maar ook dat hij na brandschade zijn opgegeven bedrag niet uitgekeerd krijgt. In beide gevallen is dat zonde en was dit met een vaste taxatie niet gebeurd. Mijn tip? Laat je goed adviseren zodat je niet voor nog meer onaangename verrassingen komt te staan. Een brand meemaken is al erg genoeg.”

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Met je bedrijfsauto op vakantie

Je hebt het plan om er even tussenuit te gaan voor een fijne vakantie in het buitenland. Voor die reis wil je je zakelijke auto gebruiken. Maar is die wel verzekerd tijdens een privévakantie? In onze blog geven we je alle informatie die je nodig hebt.

Op je oude dag nog voor jezelf beginnen

Op je 'oude dag' nog voor jezelf beginnen? Na een succesvolle carrière van bijna 40 jaar in Finance, maakte Hans Tuijtel op 60-jarige leeftijd de sprong naar het ondernemerschap. In onze blog deelt hij zijn verhaal over zijn strategische aanpak en de noodzaak van een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Herbouwkosten na een brand: verzekerd of niet?

Agrariërs hebben vrijwel allemaal een gebouwenverzekering afgesloten. Logisch. Want je kunt na een verwoestende brand een herbouw onmogelijk zelf betalen. Maar vergoedt een gebouwenverzekering altijd alle herbouwkosten? In dit artikel geven we er antwoord op.

Too Good To Go strijdt tegen voedselverspilling

Wij zijn trots op onze klanten die niet alleen ondernemend zijn, maar ook een positieve impact maken op de samenleving. Vandaag zetten we Too Good To Go in de schijnwerpers - een inspirerend bedrijf dat voedselverspilling tegengaat met een slimme en gebruiksvriendelijke app.

Ken jij het al? De Laatste Pluk

In veel boomgaarden hangt tegen het einde van het seizoen nog fruit dat niet meer geplukt wordt. Met De Laatste Pluk krijgt het nog goed eetbare fruit, een mooie bestemming: cliënten van de Voedselbank. Telers Jacob Gerrit en Evelien deden vorig jaar mee: “Het mooie is, dat je zo iets kunt doen voor de medemens. Tegelijkertijd wordt het laatste fruit voor je geplukt. Dat moet je anders eventueel nog zelf doen.”