Open polis versus vaste taxatie; wat zijn de verschillen?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Wie zijn bedrijfspand of inventaris tegen brand of andere gevaren wil laten verzekeren, kan dat doen op basis van een vaste taxatie of een open polis met een geschat verzekerd bedrag. Wat zijn de voor- en nadelen van beide manieren? Cindy Schrooder, teamleider Acceptatie Brandverzekeringen bij Univé, legt de verschillen uit.

Je moet er niet aan denken. Je trots, je zorgvuldig opgebouwde bedrijf, gaat in vlammen op. Verschrikkelijk natuurlijk, je wereld staat stil en er komt een hoop op je af. Gelukkig ben je goed verzekerd. Toch? “Daar gaat het nog wel eens fout”, legt Cindy uit. “Een ondernemer die zijn inventaris wil laten verzekeren, kan dat op twee manieren doen; zelf een schatting maken van zijn eigendommen, de zogenaamde open polis, of een erkend taxateur een taxatierapport laten opmaken, een vaste taxatie. Twee manieren met verschillende gevolgen voor de ondernemer.”

Open polis versus vaste taxatie

Bij een open polis wordt het bedrag van de inventaris – de betreffende inboedel – ingeschat door de klant, soms in overleg met een adviseur, soms door het invullen van een inventarisatielijst. Vindt de klant zijn eigendommen 150.000 euro waard, dan verzekert de ondernemer zichzelf voor dit bedrag. Wanneer de klant kiest voor een verzekering op basis van een vaste taxatie, dan komt een erkend taxatiebureau bij het bedrijf langs die de inventaris taxeert en een rapport opmaakt. Dit wordt gedaan door aan elk stuk inventaris een waarde toe te kennen. Het bedrag dat onderaan de streep komt te staan, is het totaalbedrag waar de klant voor verzekerd is. Het taxatierapport is 36 maanden geldig. Gaat de inventaris in vlammen op, dan is de klant 36 maanden gegarandeerd van de uitkering van dit bedrag.

Redenen voor open polis

Twee verschillende manieren van verzekeren, twee verschillende prijskaartjes. Logisch, wie zich voor een lager bedrag verzekert, betaalt minder premie. Cindy: “Dat kan een van de redenen zijn waarom iemand kiest voor een open polis. Een andere reden is dat de klant zelf goed kan inschatten wat de aanschaf van een compleet nieuwe inventaris hem gaat kosten. Nog een reden; de klant heeft een inventaris die vrij snel veroudert en die hij geregeld vervangt. Als je deze inventaris elke keer opnieuw zou moeten laten taxeren, blijf je aan de gang. Het opmaken van een taxatierapport is natuurlijk niet gratis.”

Brand is al erg genoeg

Bij een vaste taxatie weet de klant dus vooraf wat hij bij brand uitgekeerd krijgt. Bij een open polis weet de klant uiteraard ook welke waarde hij aan zijn eigendommen heeft toegekend. De vraag is alleen; komt deze toegekende waarde overeen met de bevindingen van de schade-expert die langskomt na de brand? “Daar vergissen mensen zich nog weleens”, legt Cindy uit. “Het kan twee kanten opgaan. Een klant kan de waarde van zijn eigendommen te laag hebben ingeschat waardoor hij na de brand met een gat komt te zitten, maar hij kan ook oververzekerd zijn. Dat houdt niet alleen in dat hij jarenlang te veel aan premie heeft betaald, maar ook dat hij na brandschade zijn opgegeven bedrag niet uitgekeerd krijgt. In beide gevallen is dat zonde en was dit met een vaste taxatie niet gebeurd. Mijn tip? Laat je goed adviseren zodat je niet voor nog meer onaangename verrassingen komt te staan. Een brand meemaken is al erg genoeg.”

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?

Wat is huurdersbelang en hoe verzeker je dat?

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt, wil je deze vaak naar wens aanpassen. In de meeste gevallen vindt de verhuurder het prima dat je aanpassingen aanbrengt. Maar als die aanpassingen schade oplopen, is de schade dan wel verzekerd? Wij leggen graag uit hoe het zit met dat zogenaamde huurdersbelang en de verzekeringen.

Bij Domein Holset proef je: de wereld is prachtig!

Keuzes maken leidt tot focus en expertise. En dat is volgens Kirsten Abels, directeur bij Wijndomein Holset, dé sleutel tot ondernemerssucces. Het wijndomein koos voor mousserende wijn, authenticiteit en duurzaamheid. Hoe je dat terugziet in de bedrijfsvoering, lees je in dit klantverhaal.