‘Univé heeft het mede mogelijk gemaakt dat onze maquette tot leven is gekomen’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Voor het vierde jaar op rij werd het Zuiderzeemuseum verblijd met het nieuws dat ze ook dit jaar een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen, financieel controller.

Wanneer er positieve resultaten zijn behaald, laat Univé Noord-Holland haar leden met een woonverzekering of een gebouwen- en/of roerende zakenverzekering meeprofiteren. Als coöperatie is dat immers de kernwaarde van de verzekeraar; delen in risico, maar ook delen in winst. Omdat over het jaar 2021 mooie resultaten zijn behaald, kon Univé Noord-Holland ook dit jaar weer haar leden verblijven. Zo ook het Zuiderzeemuseum Enkhuizen, het museum dat erfgoed beheert en verzamelt uit het voormalige Zuiderzeegebied. “En daar zijn we wederom hartstikke blij mee”, vertelt Jeroen enthousiast. “We hebben een mooie invulling voor de premie teruggave. Volgend jaar is namelijk ons jubileumjaar, het Zuiderzeemuseum bestaat dan 75 jaar. En wie jarig is trakteert. We hebben dan ook iets moois voor onze bezoekers in petto. Mede mogelijk gemaakt door het geld van Univé Noord-Holland.”

Oude maquette Zuiderzeemuseum in nieuw jasje

De premie restitutie voor het museum in Enkhuizen kwam dus als geroepen. “Zeker, en het geld is goed besteed”, vertelt Jeroen. “We gaan volgend jaar namelijk een bijzondere maquette aan het publiek presenteren. Aan deze maquette, een weergave van ons buitenmuseum, heeft vrijwilliger Sijfert Smit vanaf 1983 tien jaar lang gewerkt. De maquette is ongeveer 3,5 x 5 meter groot en bevat alle bouwwerken die in het buitenmuseum terug te vinden zijn; van de kalkovens tot de molen en van de muziekkapel tot de brug van Jorwerd. Na twintig jaar in ons depot te hebben gelegen, blazen we er met moderne middelen nieuw leven in. Daarvoor hebben we dit jaar een crowdfunding actie opgesteld, waar Univé overigens ook een bijdrage aan heeft geleverd.”

Als minifiguurtje vereeuwigd

De maquette komt in het entreepaviljoen te staan. De plek waar bezoekers de boot naar het museum pakken en een entreekaartje kopen. “De maquette geeft een goed beeld van de grootte van het buitenmuseum”, legt de financieel controller uit. “Ze zien de oude pandjes, de kronkelige straatjes, de molens, de bootjes. Wat wij door middel van giften en teruggave mogelijk hebben gemaakt, is dat we de Zuiderzeedorpjes tot leven hebben gebracht. Door 3D-projecties hebben de houten huisjes, het water en het gras, kleur gekregen. En, met één druk op de knop kunnen bezoekers straks de wieken van de molens laten draaien, rook uit de schoorstenen van de kalkovens laten komen en een veldschuit door de vaart laten varen.”

Onderdeel van de crowdfunding was ook dat mensen zichzelf als minifiguurtje in de maquette terug konden zien. Jeroen: “Om dit mogelijk te maken hoefden ze alleen maar een foto van zichzelf op te sturen. Er waren zelfs liefhebbers van het museum die ook aangaven waar ze zichzelf terug wilden zien. Of we dat allemaal kunnen honoreren, dat weet ik niet, maar vereeuwigd met ons museum zijn ze in ieder geval.”

Meer weten over het Zuiderzeemuseum? Klink dan hier

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).