‘Door de pandemie en de situatie in Spanje was ik even niet op mijn hoede’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Het is voorjaar 2020 wanneer Sofia de Groot-Esser een mailtje ontvangt. Er is een pakketje onderweg. Of ze even €3,45 wil overmaken. “Het klonk allemaal zo geloofwaardig dat ik geen moment twijfelde en gewoon op de link heb geklikt.”

Dat Sofia niet getwijfeld heeft aan de echtheid van dit mailtje, komt voornamelijk door de omstandigheden. De wereld stond in brand, iedereen was bezig met de pandemie. “En ik maakte me niet alleen zorgen over de ontwikkelingen van corona hier in Nederland”, zo blikt Sofia terug. “Mijn broer woont in Spanje en daar zaten ze al weken in een strenge lockdown. Alles bij elkaar was het een onzekere tijd. Ondanks het feit dat hij mij nooit een pakketje stuurt, had dat onder deze omstandigheden zeker gekund.”

Een mail van PostNL

In haar inbox ontvangt Sofia een mailtje. “Van PostNL. Althans, zo leek het”, vertelt Sofia. “In het mailtje werd me verteld dat er een pakketje vanuit het buitenland naar me onderweg was en of ik even €3,45 voor de douanekosten over wilde maken. Dit kon ik doen door middel van het openen van het bijgevoegde linkje. Ondanks het feit dat ik het best een rare vraag vond, heb ik toch de link geopend. Vervolgens kwam ik in een online omgeving terecht die als twee druppels water leek op de site van PostNL.”

Met argwaan toch rekeningnummer intoetsen

Sofia vindt het wel raar, maar begint toch met het beantwoorden van de vragen. “Ik was al vrij ver in het proces en had mijn rekeningnummer al ingetoetst. Totdat me gevraagd werd om mijn 3-cijferige pasnummer. Toen kreeg ik argwaan en ben ik gestopt. Nog snel heb ik een screenschot van de site gemaakt, mét link en logo van PostNL. Daarna heb ik mijn bank, de ING, gebeld en mijn pasje laten blokkeren. ING vertelde me dat deze manier van phishing vaker voorkomt en dat ik er goed aan had gedaan ze te bellen. Ze vroegen me ook om de screenshot te sturen. Die foto wilden ze op hun site plaatsen om zo hun klanten te waarschuwen voor cyberciminaliteit.”

Cash in de portemonnee

Vier dagen duurt het voordat Sofia haar nieuwe pas binnen heeft en die weer kan gebruiken. “Ik kan je vertellen, dat is best lastig. Gelukkig zorg ik er altijd voor dat ik €50 aan cash in mijn portemonnee heb. Dit zodat ik altijd wat benzine in mijn tank kan gooien of boodschappen kan doen. Die regel had ik al, maar sinds dit voorval houd ik me daar nog meer aan”, lacht ze.

whatsapp: ‘hoi mam’

Dit verhaal is goed afgelopen. Het geld van Sofia staat nog veilig op zowel haar lopende- als haar spaarrekening. Sindsdien is ze nog voorzichtiger geworden dan voorheen. “Cybercriminelen zijn gewoon ontzettend sluw. Ik heb ook weleens een appje binnen gekregen van mijn zogenaamd kind. Of ik even wat geld wilde overmaken. Bij de eerste twee woorden ‘hoi mam’ had ik het al door. Ik ben namelijk geen moeder”, lacht Sofia. “Voor de grap heb ik het spelletje nog even met ze meegespeeld, maar het is natuurlijk te triest voor woorden dat dit soort dingen gebeuren. Jammer genoeg moet je altijd op je hoede zijn.” 

Univé Cyberhulp

Uit het voorbeeld hiernaast lees je dat je, in een onbewaakt moment, snel slachtoffer kunt worden van Cybercrime. het kan écht iedereen overkomen. Wist je dat jaarlijks 2 miljoen Nederlanders slachtoffer worden van cybercriminaliteit?

Univé vindt het als coöperatie belangrijk dat hun leden met een veilig en zeker gevoel online zijn. Daarom is ‘Univé Cyberhulp’ in het leven geroepen. Vanaf nu kun je 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk en krijg je zelfs tot €2000 vergoeding bij schade wanneer je een Univé aansprakelijkheids- of inboedelverzekering hebt. Meer weten of twijfel je ergens over? neem contact op!

Laatste blogs

Adviseur aan het woord: Tom Ootes

Tom Ootes, een bevlogen agrarisch adviseur bij Univé Noord-Holland, deelt zijn passie en ervaring in een inspirerend verhaal. Na wat omzwervingen vielen alle puzzelstukjes voor Tom Ootes op hun plek. Nu voelt hij zich als een vis in het water. “Ik kom bij de mooiste bedrijven en mag de hele dag gesprekken voeren en koffiedrinken. Én ik mag ondernemers behoeden voor financiële ellende. Mooier wordt het niet!”

Voedseltuin IJplein

Aan de gedempte insteekhaven in Amsterdam-Noord kweekt een groep vrijwilligers groenten en kruiden voor de voedselbank. Buurtbewoners helpen volop mee en maken gebruik van de buitenruimte om te wandelen, spelen en zelfs barbecueën. Om de hoeveelheid groenten te vergroten schafte de vereniging - met hulp van het Univé Buurtfonds en Univé Ledenfonds - een grotere kas aan, die meerdere compartimenten heeft.

Bewoners verpleeghuis De Venser op avontuur met virtual reality-brillen

Bij verpleeghuis De Venser in Amsterdam-Zuidoost gaat een langgekoesterde wens in vervulling. Binnenkort kunnen bewoners digitaal een bezoekje brengen aan hun geboorteland en andere adembenemende bestemmingen, allemaal door de komst van virtual reality-brillen. Onder leiding van Marga Baggelaar, een van de drijvende krachten achter het nieuwe project van De Venser, worden deze brillen geïntroduceerd.

Boerencamping: Kamperen tussen bollen, duinen en strand

In het grootste aaneengesloten bloembollengebied van Nederland ligt camping Duinzoomhoeve. Een kleinschalige boerencamping, gerund door het echtpaar Mary en Jan Romar en hun dochter Suzan. “Wie hier in de juiste periode komt kamperen, wordt wakker tussen de fleurige en kleurrijke bloeiende tulpenvelden.”

Nieuw: FinFuture

MBO’ers lijken de opleiding bank- en verzekeringswezen steeds vaker links te laten liggen. Dat vinden wij van Univé natuurlijk ontzettend jammer. Het is een prachtig vak, waar je veel kanten mee op kunt. Om meer scholieren te enthousiasmeren voor ons mooie vak, bedacht een aantal ondernemers, een opleiding die zo aantrekkelijk en interessant is, dat MBO’ers er geen nee tegen kunnen zeggen: De Finance Academy.