‘Door de pandemie en de situatie in Spanje was ik even niet op mijn hoede’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Het is voorjaar 2020 wanneer Sofia de Groot-Esser een mailtje ontvangt. Er is een pakketje onderweg. Of ze even €3,45 wil overmaken. “Het klonk allemaal zo geloofwaardig dat ik geen moment twijfelde en gewoon op de link heb geklikt.”

Dat Sofia niet getwijfeld heeft aan de echtheid van dit mailtje, komt voornamelijk door de omstandigheden. De wereld stond in brand, iedereen was bezig met de pandemie. “En ik maakte me niet alleen zorgen over de ontwikkelingen van corona hier in Nederland”, zo blikt Sofia terug. “Mijn broer woont in Spanje en daar zaten ze al weken in een strenge lockdown. Alles bij elkaar was het een onzekere tijd. Ondanks het feit dat hij mij nooit een pakketje stuurt, had dat onder deze omstandigheden zeker gekund.”

Een mail van PostNL

In haar inbox ontvangt Sofia een mailtje. “Van PostNL. Althans, zo leek het”, vertelt Sofia. “In het mailtje werd me verteld dat er een pakketje vanuit het buitenland naar me onderweg was en of ik even €3,45 voor de douanekosten over wilde maken. Dit kon ik doen door middel van het openen van het bijgevoegde linkje. Ondanks het feit dat ik het best een rare vraag vond, heb ik toch de link geopend. Vervolgens kwam ik in een online omgeving terecht die als twee druppels water leek op de site van PostNL.”

Met argwaan toch rekeningnummer intoetsen

Sofia vindt het wel raar, maar begint toch met het beantwoorden van de vragen. “Ik was al vrij ver in het proces en had mijn rekeningnummer al ingetoetst. Totdat me gevraagd werd om mijn 3-cijferige pasnummer. Toen kreeg ik argwaan en ben ik gestopt. Nog snel heb ik een screenschot van de site gemaakt, mét link en logo van PostNL. Daarna heb ik mijn bank, de ING, gebeld en mijn pasje laten blokkeren. ING vertelde me dat deze manier van phishing vaker voorkomt en dat ik er goed aan had gedaan ze te bellen. Ze vroegen me ook om de screenshot te sturen. Die foto wilden ze op hun site plaatsen om zo hun klanten te waarschuwen voor cyberciminaliteit.”

Cash in de portemonnee

Vier dagen duurt het voordat Sofia haar nieuwe pas binnen heeft en die weer kan gebruiken. “Ik kan je vertellen, dat is best lastig. Gelukkig zorg ik er altijd voor dat ik €50 aan cash in mijn portemonnee heb. Dit zodat ik altijd wat benzine in mijn tank kan gooien of boodschappen kan doen. Die regel had ik al, maar sinds dit voorval houd ik me daar nog meer aan”, lacht ze.

whatsapp: ‘hoi mam’

Dit verhaal is goed afgelopen. Het geld van Sofia staat nog veilig op zowel haar lopende- als haar spaarrekening. Sindsdien is ze nog voorzichtiger geworden dan voorheen. “Cybercriminelen zijn gewoon ontzettend sluw. Ik heb ook weleens een appje binnen gekregen van mijn zogenaamd kind. Of ik even wat geld wilde overmaken. Bij de eerste twee woorden ‘hoi mam’ had ik het al door. Ik ben namelijk geen moeder”, lacht Sofia. “Voor de grap heb ik het spelletje nog even met ze meegespeeld, maar het is natuurlijk te triest voor woorden dat dit soort dingen gebeuren. Jammer genoeg moet je altijd op je hoede zijn.” 

Univé Cyberhulp

Uit het voorbeeld hiernaast lees je dat je, in een onbewaakt moment, snel slachtoffer kunt worden van Cybercrime. het kan écht iedereen overkomen. Wist je dat jaarlijks 2 miljoen Nederlanders slachtoffer worden van cybercriminaliteit?

Univé vindt het als coöperatie belangrijk dat hun leden met een veilig en zeker gevoel online zijn. Daarom is ‘Univé Cyberhulp’ in het leven geroepen. Vanaf nu kun je 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk en krijg je zelfs tot €2000 vergoeding bij schade wanneer je een Univé aansprakelijkheids- of inboedelverzekering hebt. Meer weten of twijfel je ergens over? neem contact op!

Laatste blogs

Nieuwe wetgeving voor noodstroomaggregaat

In stallen met kunstmatige ventilatie moet de stroomvoorziening altijd op orde zijn. Bij stroomuitval moet daarom direct een noodstroomaggregaat in werking treden. Sinds 1 juli is hiervoor een nieuwe wetgeving van kracht. In onze blog lees je waar je aan moet voldoen?

"Wat zeg je?" Door slimme oplossingen hoeft gehoorverlies geen beperking te zijn

Kunnen vertrouwen op je gehoor is een groot goed. En zo lang alles goed gaat, is je fijn functionerende gehoor iets vanzelfsprekends. Maar wat als je merkt dat je niet meer alles hoort? Dat je mensen niet goed verstaat en de tv steeds harder zet? Weet dat je niet de enige bent en dat je er iets aan kunt doen.

‘De premierestitutie van Univé gebruiken we voor ons welverdiende teamuitje’

Bij positieve bedrijfsresultaten profiteren onze leden, met een woon-, gebouwen- en/of roerende zakenverzekering, mee van de winst. Ook dit jaar ontving familiebedrijf Provak Amsterdam een deel van hun betaalde premie terug. In onze blog deelt Cathy Supino hoe ze dit bedrag gebruiken voor een welverdiend teamuitje.

‘Dankzij de gift vanuit het Ledenfonds kunnen we weer veilig de uitkijktoren op’

Mikal Folkertsma is boswachter in het polderbos in Wieringermeer. Een natuurgebied in het noordelijkste puntje van Noord-Holland waar je reeën, zeldzame vogels én met een beetje geluk zelfs een vosje kunt spotten. Wie dieren wil spotten, kan het beste de zes meter hoge uitkijktoren op. De uitkijktoren, gemaakt van hout, is langzaam maar zeker toe aan een renovatiebeurt. “Om de uitkijktoren veilig te houden is er dus werk aan de winkel”, legt Mikal uit. Het probleem is echter dat we geen budget hebben voor dit soort zaken. Daarom heb ik een aanvraag ingediend bij het Univé Ledenfonds.

‘In het Repair Café krijgen kapotte apparaten een tweede leven’

Een stofzuiger die niet zuigt, een platenspeler die niet speelt, een broodrooster dat niet roostert. Het is maar een kleine opsomming van de apparaten die mensen meenemen naar het Repair Café van Wonen Plus Welzijn. “Heb je een kapot apparaat, met of zonder stekker, dan ben je bij ons aan het goede adres.”