Ik wil maar één ding: de boel zo goed mogelijk regelen

Schaderegelaar Alexander over brandschade

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Carly Timmerman  (Bureau Carbon)

Schade Beverkoop

“Zeer grote brand en explosie op bedrijventerrein Beverkoog in Alkmaar”, kopten de regionale kranten in december 2019. De uitslaande brand zou zijn ontstaan op de Hazenkoog en verwoestte een bedrijfsverzamelgebouw. Een drama voor de ondernemers en huurders. Schade-expert Alexander Khoenkhoen van Univé vertelt over deze grote brand.

“Het was en is heftig voor de getroffenen”, beschrijft Alexander. “Die zien hun hele hebben en houwen in rook opgaan. Ik wist al dat de brand er was voordat ik vanuit Univé een melding kreeg. Vol adrenaline ging ik heen. De eerste uren ben ik vooral bezig geweest met luisteren naar de getroffenen en probeerde ik ze – voor zover dat ging – gerust te stellen. Daarna komt het schadeproces op gang en moet er veel geregeld worden. Ik noem mezelf dan ook liever schade-regelaar, dan schade-expert.”

Onderzoek naar oorzaak

“De oorzaak van de brand betekent nogal wat voor de rest van het schadeproces. In het geval van deze brand in Alkmaar is de exacte oorzaak nooit aan het licht gekomen. Zeer waarschijnlijk was het een technisch probleem. Tegelijkertijd ben je bezig met wat je voor je hebt: valt er nog wat te redden? De boel lag in as, alles was zwart en het bluswater had de inboedel geen goed gedaan. Vrij snel bleek dat we te maken hadden met total loss. Een klap voor onze klanten. Dan wil je maar één ding: de boel zo goed en zo snel mogelijk voor ze regelen.”

Veel partijen

“Omdat we te maken hadden met een bedrijfsverzamelpand en verschillende ondernemers of eigenaren, waren er veel partijen bij deze brand betrokken. Een van onze klanten werkte daar in zijn eigen unit, een andere klant verhuurde drie units. Ook van de overige bedrijven in het gebouw waren de eigenaren, huurders en schade-experts aanwezig. Alleen door samen te werken kom je verder: we hebben in overleg gekozen voor een sloopbedrijf en voor een partij die het gebouw opnieuw opbouwt.”

Helpen waar het kan

“Onze klanten hebben hulp nodig op financieel gebied. Daar zijn ze immers voor verzekerd. Denk aan de vergoeding van de inventaris, een uitkering voor huurderving of een toelage voor inpandig herstel. De klant die in zijn eigen unit werkt, is tijdelijk uitgeweken naar een andere werkplaats. De klant die zijn units verhuurde, moet op zoek naar nieuwe huurders. Over dat soort oplossingen denken we mee.”

Regelen, regelen, regelen

“Die eerste dagen na een schade zijn ontzettend druk. Eerlijk gezegd vind ik het schitterend – niet de brand natuurlijk – maar die dynamiek, die nieuwe partijen. Er bestaat geen schadehandboek: hoe het exact uitpakt, weet je nooit. In dit geval heb ik intensief contact gehad met de getroffenen, experts en de politie en heb ik nu te maken met vergunningen, tekeningen en normen. Pas als het nieuwe pand er staat, zit mijn werk erop. Dan is het dossier voor ons afgerond. Voor onze klanten is zo’n heftige gebeurtenis nooit helemaal klaar. Met ons werk kunnen we ze toch wat zorg uit handen nemen.”

Onze schade-experts staan voor u klaar!

Of het nu een boerderij of een fabriekshal is – een bedrijfsgebouw is vaak cruciaal voor je bedrijfsvoering. En daarmee ook het afsluiten van een gebouwenverzekering. Mocht je bijvoorbeeld te maken krijgen met een brand, dan staan onze schade-experts voor je klaar om je te helpen.

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Voor het maken van een afspraak kan je contact met ons opnemen via telefoonnummer 072 502 45 10, of je kan je aanmelden via onderstaand formulier. Onze adviseurs nemen dan contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ja, ik maak graag een (telefonische) afspraak met een zakelijk adviseur van Univé

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Laatste blogs

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.
Op zoek naar een zorgverzekering die bij jou past? Doe de Univé ZorgCheck!

Doe de Univé ZorgCheck!

Tot eind december kun je weer een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Maar hoe weet je nu wat de juiste keuze is met betrekking tot je zorgverzekering? Zodat je goed verzekerd bent, maar ook niet meer betaalt dan nodig. Daar hebben wij iets op bedacht: de Univé ZorgCheck. Binnen een half uur weet je welke zorgverzekering bij jouw situatie past, met behulp van een Univé-adviseur. En het mooie? De ZorgCheck kan via een persoonlijk gesprek in onze winkel, via beeldbellen óf telefonisch. Voor ieder wat wils!

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.
Wens Sensum Instituut vervuld door Ledenfonds donatie

Het Sensum Instituut ontvangt een tovertafel vanuit het Ledenfonds

Een Tovertafel voor het Sensum Instituut. Dat was de grote wens van de kinderen en de behandelaren. Om hun wens uit te laten komen, schakelde Liselotte van Berkel Univé Noord-Holland in. ‘Wat waren we verrast toen we hoorden dat het Ledenfonds het hele bedrag wilde sponsoren!’ Het Sensum Instituut in Hoofddorp (Gemeente Haarlemmermeer) behandelt jonge kinderen waarbij een vermoeden bestaat van autisme of sprake is van autistisch gedrag. Hier krijgen kinderen, één op één, een dagbehandeling. Het team bestaat uit 22 medewerkers en 11 kinderen in de leeftijd van 3,5 tot 6 jaar.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?