€1000 voor twee goede doelen in Den Helder

Leestijd 3 minuten | Geschreven door Anja Roubos

Bij de opening van de nieuwe Univé-winkel in Den Helder op 15 januari 2020, verraste John Pieters van de Ledenraad twee goede doelen met een cheque van duizend euro. De meeste stemmen waren voor STAS (Sportteam Aangepast Sporten), dat wekelijkse paardrijlessen verzorgt voor ruiters met een beperking.

Zorg aan Zee Hospice Den Helder behaalde de tweede plaats bij de verkiezing en krijgt eveneens een cheque van duizend euro. Dat zorgt voor ‘kippenvel’ bij de ontroerde coördinator Anita Hoedjes.

1. ‘De blije koppies, daar doen we het voor.’ – STAS

Instructeurs Winnie David en Kitty Fritzsche weten meteen waar ze de cheque voor gaan gebruiken. ‘Onderhoud van het materiaal. We hebben onder meer nieuwe beugels nodig, die zijn bijna door’, zegt Winnie. ‘Als je die blije koppies ziet, daar doen we het voor.’ Kitty ziet de cheque ook als een vorm van waardering.

‘We willen het graag betaalbaar houden voor de ruiters, ook al is dit werk niet gesubsidieerd en zijn er veel veiligheidsmiddelen nodig. Sommige ruiters, waaronder een spastisch meisje, moeten worden gefixeerd in een zadel met kussens. Een aangepast zadel is erg duur, het kost wel zo’n drieduizend euro. Daarbij zijn twee á drie mensen nodig om de ruiter te ondersteunen. We rijden met ervaren pony’s van 24 en 26 jaar oud die hiervoor heel geschikt zijn. Elke maandagavond zijn er lessen bij manege Noot in Callantsoog, aan de rand van Julianadorp. Na afloop drinken we wat met elkaar. We kunnen nog wel wat vrijwilligers gebruiken’, voegt ze eraan toe.
‘Er zijn best goede ruiters bij, zoals Erik’, wijst Kitty. Erik Langeveld werkt bovendien drie dagen per week op de manege. ‘Stallen schoonmaken en paarden naar de wei brengen’, vertelt hij. Hij mag namens STAS de cheque in ontvangst nemen, en gaat daarmee vervolgens trots glimlachend op de foto voor de krant.

2. ‘Ongelooflijk welkom en hard nodig.’ – Hospice

‘Het raakt en steunt ons dat dit zo’n goed hart toegedragen wordt door de Helderse samenleving’, zegt ze. Samen met Janetta Veenstra heeft Hoedjes de dagelijkse leiding in het hospice. ‘Ik had niet verwacht dat er zoveel goede doelen zijn in Den Helder. Er is een grote maatschappelijke betrokkenheid, dat zie je ook aan het grote aantal vrijwilligers dat bij ons werkt: honderdvijftig mensen. Daarnaast hebben we elf verpleegkundigen, die 24 uur per dag zorg verlenen. Deze duizend euro wordt besteed aan de opleiding van de vrijwilligers. Zij krijgen na een tweedaagse opleiding diverse verdiepingstrainingen. Gedegen opleidingen, want het is belangrijk dat we goed opgeleide mensen hebben.’

‘Dit geld is ongelooflijk welkom en hard nodig. We kunnen er veel mee doen. Het hospice is een charitatieve instelling, wat wil zeggen dat we afhankelijk zijn van giften en donaties’, legt Anita uit. ‘Het is hartverwarmend hoe wij gedragen worden en wat deze cheque van Univé voor ons betekent. Veel van onze gasten zijn lid van Univé en zeker met een aanvullende verzekering verblijven ze bijna kosteloos bij ons. We dragen Univé een warm hart toe, omdat die het mogelijk maakt om in het hospice te kunnen verblijven. Anders moeten de gasten 35 euro per dag betalen voor bed, bad en voeding. Kunnen ze dat niet, dan nemen we hen wel op. We proberen de prijs zo laag mogelijk te houden. De verpleegkundigen hoeven wij niet te betalen, die worden door Omring gedetacheerd. Het is mooi werk’, vindt ze.

Warme zorg

Janetta is het hartgrondig eens met haar collega. ‘Je kunt maar één keer afscheid nemen, daarom verlenen we warme zorg. Er zijn tien appartementen. Behalve terminale zorg verlenen we sinds een jaar ook gastzorg voor mensen in een oncologisch behandeltraject die door omstandigheden niet thuis kunnen wonen. Dat is nieuw in Nederland, het is pionieren. Eigenlijk is het een vijfsterren-plus-hotel om te herstellen. Hierdoor verdragen deze gasten hun chemo beter. We krijgen zulke positieve reacties: ‘Je wordt hier echt ontvángen.’ Mensen vertellen hoe moeilijk het is om ziek en misselijk te zijn in een donker huis. Hier krijgen ze liefdevolle, warme, aandachtige zorg. Huisartsen en het Noordwestziekenhuis weten ons te vinden, zij vragen of er plek is. We hanteren geen bezoektijden. We eten gezamenlijk aan een mooi gedekte tafel met servetten. Het ruikt lekker en dat stimuleert om te eten en drinken. Er wordt om de beurt gekookt door twaalf vrijwilligers. Het zijn fantastische menuutjes. Een heel zieke vrouw in de gastzorg vertelde dat ze door de manier van opdienen meer trek krijgt in eten en drinken. En dat is juist zo belangrijk bij een oncologische behandeling.’

Het is ook niet allemaal zwaar en verdrietig, verzekert Janetta. ‘Het hopice is een mooi, sfeervol huis met mooi meubilair, kaarsen en een fijne sfeer. Er wordt gelachen.’ Anita zegt: ‘Het gaat erom alles uit het leven te halen. Als gasten nog wensen hebben, proberen we daarvoor te zorgen.’ Ook het lotgenotencontact tussen de gasten onderling is zeer steunend, vertelt Janetta. ‘In de gesprekken herkennen de mensen elkaar.’

Over Univé Den Helder

Een behoorlijke tijd was Univé Den Helder gevestigd in het gebouw De Koploper. Maar nadat het pand aan de Prins Hendriklaan verkocht wordt, werd het voor de verzekeraar tijd voor een nieuw onderkomen. Winkelcoördinator Kayleigh is maar wat blij met de aanwezigheid in hartje centrum: “De winkels van Univé zijn even onderscheidend als kenmerkend voor onze coöperatie. Ook in Den Helder merken we dat we hierdoor extra toegankelijk zijn voor de ruim 26.000 leden uit de stad en omgeving, die gemakkelijk en vaak zonder afspraak even binnenkomen voor advies.”
De winkel is een mooie manier om lokaal zichtbaar te zijn, maar krijgt daarnaast ook vorm voor het uitbreiden van de dienstverlening. Waar Univé vroeger vooral een verzekeraar, anno 2020 wordt er op breder vlak zekerheid geboden. Denk hierbij aan EHBO-cursussen, brandblusvoorlichting, inbraakpreventieavonden en gezondheidsdagen. Alles om maatschappelijk relevant te blijven en de focus te hebben op voorkomen, beperken en als het pas nodig is: verzekeren.