Mick: ‘Onze Fire Killing Cap is klaar om de markt te veroveren’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

De paperclip, wasknijper, het beschuitje met inkeping; het zijn producten waar iedereen graag de uitvinder van zou zijn geweest. Simpel, maar door hun eenvoud briljant. Dat geldt ook voor het idee van Mick Blokker; de geestelijke vader van de ‘Fire Killing Cap’: de dop die samen met een simpele fles frisdrank, vuur in de kiem smoort.

Het begon allemaal bij het zien van een YouTube filmpje. Mick, van kleins af aan gek op fikkies stoken, houtkachels en barbecues, zag hoe een brandweerman met een fles cola een brandje bluste. “Ik weet het nog goed”, blikt Mick terug. “De brandweerman met enorme handen schudde met een fles frisdrank en ging, gestoken in zijn brandweeruniform, het vuur te lijf. De cola spoot overal heen, maar doordat hij zo dichtbij stond, doofde het vuur.”

In het geheim

Het idee van een brandje blussen door middel van koolzuurhoudende drank liet Mick niet los. Het begon in zijn hoofd te borrelen. Wat nou als hij een dop zou ontwikkelen die op de fles gedraaid kon worden zodat de inhoud van de fles in de juiste richting gespoten kon worden? Veilig en op afstand? Mick trok zich terug in zijn schuurtje en werkte zijn idee in het geheim uit. Alleen zijn schoonvader, Eric Gleijsteen, bracht hij op de hoogte.

Fire Killing Cap

“Ook mijn schoonvader zag brood in mijn idee”, vertelt Mick. “Voordat we mijn uitvinding konden laten fabriceren, zijn we naar een bureau gestapt om te kijken of mijn dop – inmiddels met de naam ‘Fire Killing Cap’ – nog nergens ter wereld bestond en om patent aan te vragen”, legt Mick uit. “Toen bleek dat we de enige met deze uitvinding waren, dat de Fire Killing Cap aan alle eisen voldeed en ons product innovatief en reproduceerbaar was, kregen we patent en kon het vervaardigen beginnen.”

Volste vertrouwen

De twee mannen uit de kop van Noord-Holland, in het dagelijks leven gevel/kozijnmonteurs, zochten een producent om hun dop vorm te geven. Mick: “Het was even zoeken naar het juiste materiaal en vorm, maar toen we daar uiteindelijk uit waren, kon de matrijs worden gemaakt. Een mal ter waarde van een kleine personenauto”, lacht Mick. 

Inmiddels is de Fire Killing Cap zo’n driekwart jaar op de markt en hebben de Bob de Bouwers annex Willy Wortels een paar honderd doppen verkocht. De mannen denken groot; het gloednieuwe bedrijf is in staat 33.000 Fire Killing Caps per week te leveren. Mick: “We hebben er het volste vertrouwen in dat ons product een gat in de markt is; voor zowel privégebruik als voor bedrijven. Een omgevallen kaars, kortsluiting in een apparaat, een BBQ die een beetje uit de hand loopt; onze Fire Killing Cap dooft het vuurtje snel en is eenvoudig te hanteren. Het is dan ook die tijdsfactor die het voordeel vormt ten opzichte van de brandblusser. Onze dop en een fles koolzuurhoudende drank, dat is alles wat je nodig hebt. Draai de dop op de fles, houd je fles op z’n kop, even schudden voor gebruik en spuiten maar.”

Reactie van een kenner

Mick en Eric hebben ook de brandweer bij hun product betrokken. Mick: “Op een zaterdag hebben we Marco Pelt van brandweer Opmeer ons product laten testen. De reactie van Marco spreekt voor zich. Zijn reactie: ‘Dit product had veel eerder op de markt moeten komen. Dat zou een hoop keer uitrukken van de brandweer hebben gescheeld.’ Een mooiere reactie hadden we niet kunnen krijgen”, sluit Mick af. 

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Cybercriminaliteit

Cyber: wachtwoordbeleid binnen bedrijven zeer belangrijk!

Wat weet jij over phising, ransomware, malware, virussen, botnet en hacken? Jaarlijks krijgt 40% van de bedrijven te maken met cybercriminaliteit. Als coöperatie vinden we het belangrijk dat je met een veilig en zeker gevoel online bent. Daarom hebben wij onze zakelijke schadeverzekeringen uitgebreid met standaard Cyberhulp. Onze experts zijn 24/7 gratis bereikbaar en helpen je de schade te beperken en te herstellen. 
mkb adviseur

Adviseur aan het woord - Cor Bart

Cor Bart, adviseur binnendienst mkb, helpt graag ondernemers met vragen over zakelijke verzekeringen maar ook met vragen over hun privé pakket kunnen ze bij hem terecht.
Het belang van een AOV

AOV: ben jij je bewust van de risico's?

Arbeidsongeschiktheid, je hoopt dat het je nooit overkomt. Toch krijgen veel mensen ermee te maken. En wat als het jou toch overkomt? Ben jij je dan bewust van de risico's? Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ondernemers is nog niet verplicht maar wel verstandig om te regelen.
Zorgboerderij BeemsterBeleving

Zorgboerderij: maatschappelijk ondernemen

Het komt niet vaak voor dat een boerderij de rol vervult als veehouderij, kaasproductiebedrijf én recreatielocatie. Maar niets is minder waar: zorgboerderij Beemsterbeleving in Middenbeemster heeft het allemaal.

Bloembollenbedrijf - We doen het echt samen

Opgegroeid met de dagelijkse hectiek van een bloembollenbedrijf weten zij als geen ander hoe de markt in elkaar steekt en hoe zij hierop in kunnen spelen. André en Forra geven een inkijkje in hun bedrijf en de (financiële) keuzes die zij maken.