Mick: ‘Onze Fire Killing Cap is klaar om de markt te veroveren’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

De paperclip, wasknijper, het beschuitje met inkeping; het zijn producten waar iedereen graag de uitvinder van zou zijn geweest. Simpel, maar door hun eenvoud briljant. Dat geldt ook voor het idee van Mick Blokker; de geestelijke vader van de ‘Fire Killing Cap’: de dop die samen met een simpele fles frisdrank, vuur in de kiem smoort.

Het begon allemaal bij het zien van een YouTube filmpje. Mick, van kleins af aan gek op fikkies stoken, houtkachels en barbecues, zag hoe een brandweerman met een fles cola een brandje bluste. “Ik weet het nog goed”, blikt Mick terug. “De brandweerman met enorme handen schudde met een fles frisdrank en ging, gestoken in zijn brandweeruniform, het vuur te lijf. De cola spoot overal heen, maar doordat hij zo dichtbij stond, doofde het vuur.”

In het geheim

Het idee van een brandje blussen door middel van koolzuurhoudende drank liet Mick niet los. Het begon in zijn hoofd te borrelen. Wat nou als hij een dop zou ontwikkelen die op de fles gedraaid kon worden zodat de inhoud van de fles in de juiste richting gespoten kon worden? Veilig en op afstand? Mick trok zich terug in zijn schuurtje en werkte zijn idee in het geheim uit. Alleen zijn schoonvader, Eric Gleijsteen, bracht hij op de hoogte.

Fire Killing Cap

“Ook mijn schoonvader zag brood in mijn idee”, vertelt Mick. “Voordat we mijn uitvinding konden laten fabriceren, zijn we naar een bureau gestapt om te kijken of mijn dop – inmiddels met de naam ‘Fire Killing Cap’ – nog nergens ter wereld bestond en om patent aan te vragen”, legt Mick uit. “Toen bleek dat we de enige met deze uitvinding waren, dat de Fire Killing Cap aan alle eisen voldeed en ons product innovatief en reproduceerbaar was, kregen we patent en kon het vervaardigen beginnen.”

Volste vertrouwen

De twee mannen uit de kop van Noord-Holland, in het dagelijks leven gevel/kozijnmonteurs, zochten een producent om hun dop vorm te geven. Mick: “Het was even zoeken naar het juiste materiaal en vorm, maar toen we daar uiteindelijk uit waren, kon de matrijs worden gemaakt. Een mal ter waarde van een kleine personenauto”, lacht Mick. 

Inmiddels is de Fire Killing Cap zo’n driekwart jaar op de markt en hebben de Bob de Bouwers annex Willy Wortels een paar honderd doppen verkocht. De mannen denken groot; het gloednieuwe bedrijf is in staat 33.000 Fire Killing Caps per week te leveren. Mick: “We hebben er het volste vertrouwen in dat ons product een gat in de markt is; voor zowel privégebruik als voor bedrijven. Een omgevallen kaars, kortsluiting in een apparaat, een BBQ die een beetje uit de hand loopt; onze Fire Killing Cap dooft het vuurtje snel en is eenvoudig te hanteren. Het is dan ook die tijdsfactor die het voordeel vormt ten opzichte van de brandblusser. Onze dop en een fles koolzuurhoudende drank, dat is alles wat je nodig hebt. Draai de dop op de fles, houd je fles op z’n kop, even schudden voor gebruik en spuiten maar.”

Reactie van een kenner

Mick en Eric hebben ook de brandweer bij hun product betrokken. Mick: “Op een zaterdag hebben we Marco Pelt van brandweer Opmeer ons product laten testen. De reactie van Marco spreekt voor zich. Zijn reactie: ‘Dit product had veel eerder op de markt moeten komen. Dat zou een hoop keer uitrukken van de brandweer hebben gescheeld.’ Een mooiere reactie hadden we niet kunnen krijgen”, sluit Mick af. 

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Phishing - zakelijk

Twijfel je over de echtheid van een bericht? Neem dan altijd contact op met de betreffende instantie. Of bel de Univé Cyberhulp. Zo bescherm je je bedrijf tegen cybercrime, zoals phishing. Lees in ons blog meer over phishing en hoe jij jouw online veiligheid kan verbeteren.

Entobreed: kleine beestjes, vol eiwitten

Wouter Simons, eigenaar van het bedrijf EntoBreed, is vooruitstrevend: binnen tien jaar elk huishouden in Nederland voorzien van op zijn minst één maaltijd per week met ingrediënten gewonnen uit meelwormen. En geen zorgen: er komt geen schepje meelwormen op je bord, de beestjes worden immers onherkenbaar verwerkt in voeding 😊.

Adviseur aan het woord - Jos en Paul

Onze adviseurs Jos en Paul staan samen garant voor zo’n 60 jaar kennis en kunde in het verzekeren van agrarische bedrijven. Zij weten wat er speelt bij agrariërs en ze zetten met plezier een stapje extra voor hun klanten. Lees verder en maak kennis met Jos en Paul.

KTO Zakelijk 2021

Volgens het klanttevredenheidsonderzoek 2021 van Verbond van Verzekeraars is Univé één van de best gewaardeerde verzekeraars in de zakelijke markt. Onze coöperatie is zelfs koploper op het gebied van focus voor klant en maatschappij. Johan Van den Neste: 'Een geweldige pluim voor onze mensen en een bevestiging van onze waarde als coöperatie!'

Adviseur aan het woord - Roy Berkhout

Hoe groot of klein je als ondernemer ook bent, er zijn altijd risico’s waar je rekening mee moet houden. En omdat iedere ondernemer andere wensen, mogelijkheden en ideeën heeft, is persoonlijk advies écht van toegevoegde waarde. Roy Berkhout vindt dat het leukste aan zijn werk. Hij puzzelt dagelijks naar de beste oplossing voor ondernemers.