Mick: ‘Onze Fire Killing Cap is klaar om de markt te veroveren’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

De paperclip, wasknijper, het beschuitje met inkeping; het zijn producten waar iedereen graag de uitvinder van zou zijn geweest. Simpel, maar door hun eenvoud briljant. Dat geldt ook voor het idee van Mick Blokker; de geestelijke vader van de ‘Fire Killing Cap’: de dop die samen met een simpele fles frisdrank, vuur in de kiem smoort.

Het begon allemaal bij het zien van een YouTube filmpje. Mick, van kleins af aan gek op fikkies stoken, houtkachels en barbecues, zag hoe een brandweerman met een fles cola een brandje bluste. “Ik weet het nog goed”, blikt Mick terug. “De brandweerman met enorme handen schudde met een fles frisdrank en ging, gestoken in zijn brandweeruniform, het vuur te lijf. De cola spoot overal heen, maar doordat hij zo dichtbij stond, doofde het vuur.”

In het geheim

Het idee van een brandje blussen door middel van koolzuurhoudende drank liet Mick niet los. Het begon in zijn hoofd te borrelen. Wat nou als hij een dop zou ontwikkelen die op de fles gedraaid kon worden zodat de inhoud van de fles in de juiste richting gespoten kon worden? Veilig en op afstand? Mick trok zich terug in zijn schuurtje en werkte zijn idee in het geheim uit. Alleen zijn schoonvader, Eric Gleijsteen, bracht hij op de hoogte.

Fire Killing Cap

“Ook mijn schoonvader zag brood in mijn idee”, vertelt Mick. “Voordat we mijn uitvinding konden laten fabriceren, zijn we naar een bureau gestapt om te kijken of mijn dop – inmiddels met de naam ‘Fire Killing Cap’ – nog nergens ter wereld bestond en om patent aan te vragen”, legt Mick uit. “Toen bleek dat we de enige met deze uitvinding waren, dat de Fire Killing Cap aan alle eisen voldeed en ons product innovatief en reproduceerbaar was, kregen we patent en kon het vervaardigen beginnen.”

Volste vertrouwen

De twee mannen uit de kop van Noord-Holland, in het dagelijks leven gevel/kozijnmonteurs, zochten een producent om hun dop vorm te geven. Mick: “Het was even zoeken naar het juiste materiaal en vorm, maar toen we daar uiteindelijk uit waren, kon de matrijs worden gemaakt. Een mal ter waarde van een kleine personenauto”, lacht Mick. 

Inmiddels is de Fire Killing Cap zo’n driekwart jaar op de markt en hebben de Bob de Bouwers annex Willy Wortels een paar honderd doppen verkocht. De mannen denken groot; het gloednieuwe bedrijf is in staat 33.000 Fire Killing Caps per week te leveren. Mick: “We hebben er het volste vertrouwen in dat ons product een gat in de markt is; voor zowel privégebruik als voor bedrijven. Een omgevallen kaars, kortsluiting in een apparaat, een BBQ die een beetje uit de hand loopt; onze Fire Killing Cap dooft het vuurtje snel en is eenvoudig te hanteren. Het is dan ook die tijdsfactor die het voordeel vormt ten opzichte van de brandblusser. Onze dop en een fles koolzuurhoudende drank, dat is alles wat je nodig hebt. Draai de dop op de fles, houd je fles op z’n kop, even schudden voor gebruik en spuiten maar.”

Reactie van een kenner

Mick en Eric hebben ook de brandweer bij hun product betrokken. Mick: “Op een zaterdag hebben we Marco Pelt van brandweer Opmeer ons product laten testen. De reactie van Marco spreekt voor zich. Zijn reactie: ‘Dit product had veel eerder op de markt moeten komen. Dat zou een hoop keer uitrukken van de brandweer hebben gescheeld.’ Een mooiere reactie hadden we niet kunnen krijgen”, sluit Mick af. 

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

CharlieMary: ‘Ons merk is ons communicatiemiddel’

Charlotte van Waes en Marieke Vinck zijn de drijvende krachten achter het merk CharlieMary. Met liefde en zorg hebben zij een betekenisvol merk gecreëerd, waarbij elk kledingstuk een uniek verhaal vertelt. Met hun circulaire modecollectie laten zij respect voor het milieu en de ambacht centraal staan. Wat zijn wij trots dat wij deze ondernemers en hun prachtige visie op duurzame mode mogen ondersteunen.

‘Univé biedt meer dan alleen het uitkeren van een bepaald bedrag’

Lichamelijke of psychische klachten kunnen ervoor zorgen dat je arbeidsongeschikt raakt. En wanneer dit een ondernemer overkomt helpt Dorothee ze graag. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Dus in samenspraak met ondernemers kijkt ze ook graag naar preventie. Wat past bij de ondernemer en wat heeft hij/zij nodig om arbeidsongeschiktheid te voorkomen?

Sluit de eindleeftijd van je AOV nog aan bij je huidige situatie?

Wil jij eerder stoppen met werken dan verwacht? Of wil je juist net wat langer verzekerd zijn omdat je nog wat langer door wilt werken? Dan kan het zijn dat de eindleeftijd van je AOV niet meer aansluit bij je nieuwe plannen. In deze blog vertellen we je waarom het aanpassen van de eindleeftijd van je AOV belangrijk kan zijn én welke mogelijkheden er voor ondernemers zijn die hun bestaande AOV willen wijzigen.

AOV adviseur aan het woord: Mirelle Koning

Met veel plezier werkt Mirelle Koning al 15 jaar bij Univé Noord-Holland. Ze praat vol passie over haar functie. “Het houden van klantgesprekken, dat vind ik het leukst. Daarbij leg ik graag, zonder vakjargon te gebruiken, uit wat een AOV inhoudt.”

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.