Mick: ‘Onze Fire Killing Cap is klaar om de markt te veroveren’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

De paperclip, wasknijper, het beschuitje met inkeping; het zijn producten waar iedereen graag de uitvinder van zou zijn geweest. Simpel, maar door hun eenvoud briljant. Dat geldt ook voor het idee van Mick Blokker; de geestelijke vader van de ‘Fire Killing Cap’: de dop die samen met een simpele fles frisdrank, vuur in de kiem smoort.

Het begon allemaal bij het zien van een YouTube filmpje. Mick, van kleins af aan gek op fikkies stoken, houtkachels en barbecues, zag hoe een brandweerman met een fles cola een brandje bluste. “Ik weet het nog goed”, blikt Mick terug. “De brandweerman met enorme handen schudde met een fles frisdrank en ging, gestoken in zijn brandweeruniform, het vuur te lijf. De cola spoot overal heen, maar doordat hij zo dichtbij stond, doofde het vuur.”

In het geheim

Het idee van een brandje blussen door middel van koolzuurhoudende drank liet Mick niet los. Het begon in zijn hoofd te borrelen. Wat nou als hij een dop zou ontwikkelen die op de fles gedraaid kon worden zodat de inhoud van de fles in de juiste richting gespoten kon worden? Veilig en op afstand? Mick trok zich terug in zijn schuurtje en werkte zijn idee in het geheim uit. Alleen zijn schoonvader, Eric Gleijsteen, bracht hij op de hoogte.

Fire Killing Cap

“Ook mijn schoonvader zag brood in mijn idee”, vertelt Mick. “Voordat we mijn uitvinding konden laten fabriceren, zijn we naar een bureau gestapt om te kijken of mijn dop – inmiddels met de naam ‘Fire Killing Cap’ – nog nergens ter wereld bestond en om patent aan te vragen”, legt Mick uit. “Toen bleek dat we de enige met deze uitvinding waren, dat de Fire Killing Cap aan alle eisen voldeed en ons product innovatief en reproduceerbaar was, kregen we patent en kon het vervaardigen beginnen.”

Volste vertrouwen

De twee mannen uit de kop van Noord-Holland, in het dagelijks leven gevel/kozijnmonteurs, zochten een producent om hun dop vorm te geven. Mick: “Het was even zoeken naar het juiste materiaal en vorm, maar toen we daar uiteindelijk uit waren, kon de matrijs worden gemaakt. Een mal ter waarde van een kleine personenauto”, lacht Mick. 

Inmiddels is de Fire Killing Cap zo’n driekwart jaar op de markt en hebben de Bob de Bouwers annex Willy Wortels een paar honderd doppen verkocht. De mannen denken groot; het gloednieuwe bedrijf is in staat 33.000 Fire Killing Caps per week te leveren. Mick: “We hebben er het volste vertrouwen in dat ons product een gat in de markt is; voor zowel privégebruik als voor bedrijven. Een omgevallen kaars, kortsluiting in een apparaat, een BBQ die een beetje uit de hand loopt; onze Fire Killing Cap dooft het vuurtje snel en is eenvoudig te hanteren. Het is dan ook die tijdsfactor die het voordeel vormt ten opzichte van de brandblusser. Onze dop en een fles koolzuurhoudende drank, dat is alles wat je nodig hebt. Draai de dop op de fles, houd je fles op z’n kop, even schudden voor gebruik en spuiten maar.”

Reactie van een kenner

Mick en Eric hebben ook de brandweer bij hun product betrokken. Mick: “Op een zaterdag hebben we Marco Pelt van brandweer Opmeer ons product laten testen. De reactie van Marco spreekt voor zich. Zijn reactie: ‘Dit product had veel eerder op de markt moeten komen. Dat zou een hoop keer uitrukken van de brandweer hebben gescheeld.’ Een mooiere reactie hadden we niet kunnen krijgen”, sluit Mick af. 

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Zuiderzeemuseum: elk jaar bij de top drie leukste uitjes

Stephan Warnik is trots op het feit dat hij zich directeur van het Zuiderzeemuseum Enkhuizen mag noemen. “We werken hier met een gedreven stel mensen in een geweldig museum. En dat waarderen onze bezoekers.” Lees onze blog en laat je meenemen in de wereld van één van de leukste uitjes in Noord-Holland.

Zo bespaar je energie als ondernemer

Dat de energiekosten door het plafond gaan, treft ook jou als ondernemer. Je krijgt de teller op je energiemeter omlaag door te letten op het verbruik. Wil je voortvarend besparen dan bereik je het meest met het isoleren van je bedrijfspand of door zelf energie op te wekken. Kies wat bij jou en jouw bedrijf past.

Starten als zzp'er

Je hebt een goed idee en je wilt gaan starten als zzp’er. De komende tijd heb je veel te regelen en uit te zoeken. In deze voorbereidingsperiode sta je waarschijnlijk nog helemaal niet stil bij verzekeren of welke rol een Univé-adviseur kan spelen in de oriëntatie- en opstartfase. Wij kunnen je zeker al helpen in deze oriëntatiefase. Lees snel door.

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.