De kracht van de bevolking komt samen in De Cultuurschuur in Wieringerwerf

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Cultuurschuur is culturele hart van Wieringermeer

Al sinds september 2014 is De Cultuurschuur hét culturele hart van de Wieringermeer. Het biedt bedrijven, stichtingen en verenigingen mogelijkheden om hun activiteiten verder te ontplooien en uit te voeren. Naast de vele permanent verhuurde ruimtes biedt deze geweldige locatie een breed scala aan zalen die per dagdeel gehuurd kunnen worden: vergaderruimten, activiteitenzalen, het atelier, het filmhuis en een theater met tweehonderd zitplaatsen. ‘De kracht van de bevolking komt samen in dit schitterende historische pand. Het verbindt inwoners en de betrokkenheid is dan ook heel groot. Het is heel leuk om hierbij betrokken te zijn’, vertelt voorzitter Ted Moelker.

Hart van de stichting

Ruim honderd vrijwilligers zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in De Cultuurschuur. Ted Moelker: ‘De vrijwilligers zijn het hart van onze stichting. Zonder hen is het niet mogelijk om te doen wat we nu doen. Iedereen is verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel. Denk hierbij aan het onderhoud van het pand, de samenstelling van het (theater)programma en het contact met huurders en externen.’ De Cultuurschuur heeft een belangrijke functie binnen de gemeenschap. Niet alleen voor de gebruikers en bezoekers maar ook voor de vrijwilligers. Ted vervolgt: ‘Langzaamaan kunnen we weer activiteiten oppakken. Goed getimed was onze deelname aan NL DOET. Ruim dertig vrijwilligers hielpen om De Cultuurschuur weer op te poetsen. Dan merk je eigenlijk pas wat iedereen de afgelopen tijd gemist heeft. De schouders werden er letterlijk ondergezet en er werd weer gelachen met elkaar. Dat deed iedereen goed!’

Divers aanbod

Ted vertelt: ‘De diversiteit in ons aanbod is heel belangrijk. Voor dit jaar is onze agenda alweer redelijk gevuld. Wij proberen jong tot oud te bereiken. Daarvoor worden veel activiteiten georganiseerd. Bijvoorbeeld: film- en theatervoorstellingen en exposities. Dit doen wij veelal in samenwerking met scholen, de Historische Vereniging, de muziekschool, de fanfare, de fotoclub en de kunstkring. De met veel zorg samengestelde maandelijkse exposities in de hal zijn zeer welkom bij alle bezoekers. Vaak zijn ze aangenaam verrast.’

Onderhoud

De Cultuurschuur wordt gebruikt door ongeveer 35 huurders. Ted: ‘De huurders zorgen voor vaste inkomsten. Van deze inkomsten kunnen wij het reguliere onderhoud van het gebouw bekostigen. Op onze ‘wensenlijst’ staan nog grote investeringen zoals isoleren en de aanschaf van een nieuwe cv-ketel. Om dit financieel mogelijk te maken, zoeken we continu naar fondsen om mee samen te werken. Nog deze maand kunnen we een nieuw ventilatiesysteem in gebruik nemen. Deze investering is in korte tijd mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van verschillende bedrijven zoals het Univé Ledenfonds en de inzet van vrijwilligers. Volgend seizoen vinden alle voorstellingen plaats in een zeer goed geventileerde theaterzaal.’

Persoonlijk

Omdat er veel gebruikers zijn en het echt een dorpsfunctie heeft, is het voor De Cultuurschuur heel belangrijk om laagdrempelig te zijn en een sociale functie te vervullen in de lokale gemeenschap. Ted: ‘Van oorsprong heeft De Cultuurschuur gediend als gemeentehuis. De historie van het pand uit 1955 willen wij graag behouden. Zo hebben wij bijvoorbeeld oude vloeren en meubels terug laten komen. En ook het persoonlijk contact staat hoog in ons vaandel; iedere bezoeker verdient een warm welkom. Onze balie wordt dan ook altijd bemand door een vrijwilliger. Dit wordt heel positief ontvangen. Een beter visitekaartje is er niet!’

Kijk voor meer informatie op: www.decultuurschuur.nl

Het Ledenfonds doet donaties aan lokale maatschappelijke initiatieven die gericht zijn op verbetering van (het gevoel van) veiligheid, leefbaarheid, sociale cohesie, zelfredzaamheid en/of de gezondheid. Met een donatie voor bijvoorbeeld een duofiets, dragen we bij aan een wereld waarin we elkaar helpen.

Wil je ook een beroep doen op het Ledenfonds voor een samenwerking? Lees hier de voorwaarden en neem contact met ons op. 

Laatste blogs

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.

Onder de Wester heeft mijn hart gestolen

Dan ben je pas 25 jaar, maar wel ‘al’ eigenaar van een restaurant. Af en toe knijpt Nienke Snel zichzelf ook even in de arm, want zij mag zichzelf toch echt restauranthouder noemen. In tien jaar tijd transformeert ze van hulp in de spoelkeuken tot eigenaar. Het is geen standaard verhaal van ‘mazzel’ of ‘in de familie’, wél van passie, hard werken en steeds meer zelfvertrouwen kweken.

Waarvoor heb jij je koeien verzekerd?

Waarschijnlijk is jouw belangrijkste kapitaal je melkveestapel. Toch wordt dit kapitaal vaak overgeslagen om volledig te verzekeren. Hoge premie is de voornaamste reden om koeien niet te verzekeren voor ziekte en ongevallen. Maar hoe groot is de schade wanneer je bedrijf getroffen wordt door een ziekte-uitbraak? We geven je een voorbeeld in ons blog.

Adviseur aan het woord: Michel de Kuyper

Al vijftien jaar werkt Michel bij Univé Noord-Holland en hij geniet nog steeds van zijn werk. Of het nu gaat om een klusbedrijf, personal trainer of een Toko-eigenaar, in zijn rol als Adviseur Bedrijven helpt hij gepassioneerde ondernemers met het vinden van de juiste verzekeringen.

Je klant annuleert de opdracht, kan dat zomaar?

Tijdens het voorbereidingsgesprek had je een goede klik. Je voorstel werd daarna met veel enthousiasme ontvangen en nu is de opdracht binnen. Een mooie klus, met flink wat uren en ook nog eens tegen een net tarief. Maar net voordat je aan de slag gaat, annuleert je klant de opdracht. Sta je dan met lege handen?