‘Telstar zit in mijn genen, de liefde voor de club kwam pas later’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Hoewel Pieter de Waard een functie als fulltime bestuurder bij SC Telstar niet ambieerde, bracht zijn parttime bijbaan het balletje aan het rollen. “Ik liep niet over van clubliefde, maar daar kwam al snel verandering in.”

Pieter de Waard (62) groeide op met Telstar. Vader Jos was begin jaren 80, acht jaar lang voorzitter van de profclub, moeder Reina ging met hem mee. Voor Pieter en zijn zus betekende dit vooral dat zijn ouders niet vaak thuis waren. “Voor mijn eigen kinderen wilde ik vaker thuis zijn en dus had ik nooit nagedacht over een functie als voorzitter bij een voetbalclub. Totdat ik in 2006 zag dat Telstart een parttime directeur zocht. In die tijd had ik een bedrijf in communicatie- en presentatietrainingen en was in de ochtenden vrij. Ik dacht dat ik deze parttimebaan er wel even naast kon doen.” Lachend: “Een vorm van opportunisme zo bleek al snel. Binnen een half jaar ging mijn bureau ter ziele en werd ik fulltime bestuurder.” 

Eigenzinnige club

De liefde voor voetbal begon pas te groeien toen de oudste zoon van Pieter de sport ging bedrijven. “Mijn beide zoons hebben, in tegenstelling tot mezelf, wél balgevoel. Ik begon van het spelletje te houden. Telstar zelf zat natuurlijk wel al in mijn genen. Daarmee ben ik opgegroeid. Het is een eigenzinnig club. De Witte Leeuwen zijn zeker geen grijze muizen. Daarom past Telstart denk ik ook zo goed bij me.”

Ludieke acties

Eigenzinnig, zo wil de Eerste Divisieclub zich graag profileren. Zo is Telstar dan ook vaak in het nieuws. Pieter: “Om een paar voorbeelden te geven: we werden wereldnieuws omdat we in ons stadion op blauw gras wilden spelen. Volgens de KNVB qua regelgeving niet toegestaan, volgens ons wel. Het is uiteindelijk niet gelukt, maar we werden wel wereldnieuws en zelfs bij CNN genoemd. Ander voorbeeld van een ludieke actie is dat we tijdens de eerste coronaperiode bijna 24.000 kaarten verkocht hadden. Dit terwijl niemand door de lockdown naar het stadion kon komen. De opbrengst van deze kaartverkoop ging naar het goede doel: Support Casper, onderdeel van de Stichting Overleven met Alvleesklierkanker. Meest recente actie is die met Louis van Gaal. Louis hebben we als trainer voor een wedstrijd gestrikt. Op het moment dat de wedstrijd plaatsvond was hij al bondscoach, maar – passend bij Louis – kwam hij wel opdagen. Telstar tegen Jong AZ, gewonnen met 1-0 overigens. We hebben deze dag 60.000 euro opgehaald voor de stichting Spieren voor Spieren. Ook aan dit onderwerp besteedde de media veel aandacht.” 

Sociale rol van Telstar

Natuurlijk wil elke Eerste Divisieclub en elke Eerste Divisie voetballer promoveren naar de Eredivisie. Toch ziet deze sportbestuurder de voordelen van het spelen in de op een na hoogste voetbalcompetitie van de KNVB. “Telstar speelt een grote sociale rol in de omgeving en brengt mensen samen. Dat samenbrengen van mensen vinden wij net zo belangrijk als winnen. We liggen tussen vis en staal zeggen we weleens, tussen zee en haven, en we zijn er voor mensen uit alle lagen van de bevolking.  Zo zetten we ons met de stichting Telstar Thuis in de Wijk in voor de omgeving en geven mensen een steuntje in de rug die dat om verschillende redenen goed kunnen gebruiken.”

Menselijke organisatie

Sport en bewegen heeft Univé Noord-Holland hoog op de agenda staan. De verzekeringsmaatschappij is als trotse Supporter van Sport dan ook sponsor van het eerste uur van SC Telstar. Pieter: “Univé Noord-Holland zet zich als trotse Supporter van Sport in voor de gezondheid van mensen en weet wat een belangrijke rol sport daarin speelt. Dat is ook de reden dat wij klant zijn bij de verzekeringsmaatschappij. Het fijne van Univé? Dat je, wanneer je informatie nodig hebt en belt, je ook daadwerkelijk een persoon aan de telefoon krijgt. En dat is tegenwoordig nog niet zo vanzelfsprekend. Zo heb ik laatst nog koffiegedronken met Univé-adviseur Jaap de Vries. We hadden door de Groene Leeuwen zonnepanelen laten plaatsten en ik had daar wat vragen over. Een reden om Jaap weer even te bellen. Waarom we ons thuis voelen bij Univé? Wij zijn een menselijke organisatie en voelen ons happy bij een andere menselijke organisatie. Logisch eigenlijk.”

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).