‘Het moment dat ik ging ondernemen was het moment dat ik dacht het beter te kunnen’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Ines Bakkum-Bense en haar man Yvo wonen samen in Oude Niedorp, een klein dorpje boven Heerhugowaard. Zowel Ines als Yvo hebben hun eigen bedrijf. Ines: “Toen ik in loondienst werkte, was ik de hele tijd aan het bedenken hoe ik het zelf zou aanpakken. Yvo had de stap naar zelfstandige al gezet, ik volgde hem. En echt, het is ontzettend leuk om allebei te ondernemen.”

In 2011 richtte Yvo Bakkum ‘Yvo Accountancy & Belastingadvies’ op. In die tijd werkte Ines nog in loondienst. Dit gaf haar man alle ruimte en rust om zijn eigen bedrijf te beginnen. Zo’n acht jaar later, in 2019, volgde Ines Yvo’s voorbeeld en startte met haar eigen bedrijf: IBB Vastgoedadvies. Als zelfstandige helpt ze beleggers, ontwikkelaars, makelaars, VvE-beheerders en particulieren met zaken rondom vastgoedbeheer, met name op het gebied van appartementen- en huurrecht.

Roer om en anders doen

Ines: “Na ruim 20 jaar ervaring in het vastgoed, was dit voor mij een logische stap. Ik was de hele tijd aan het bedenken hoe ik het zelf zou aanpakken en wat ik anders zou doen. Dat schijnt een kenmerk te zijn van het ondernemerschap”, lacht ze. “Ik had inmiddels acht jaar ervaring als notarisklerk en ging daarna voor een particuliere vastgoedbelegger/ontwikkelaar werken. Vastgoed werd verhuurd of verbouwd tot afzonderlijke appartementen. Ook hier had ik te maken met Verenigingen van Eigenaren (VvE) en VvE-beheer. Misschien was het eigenwijsheid, maar ik vond dat de tijd rijp was voor mijn eigen onderneming: IBB Vastgoedadvies.” Ines lacht: “In het Engels zeggen ze dan: Put your money where your mouth is.”

Samen ondernemen is fijn

Op het moment dat Yvo zijn onderneming opstartte, was Ines in vaste loondienst. Toen Ines in 2019 IBB Vastgoedadvies begon, was het bedrijf van Yvo inmiddels succesvol. Ines: “Ik kon dus, net als mijn man, in alle rust met mijn onderneming van start. Vanaf de eerste dag ben ik de zogenaamde ‘koffierondjes’ gaan doen. Ik vertelde binnen de vastgoedwereld welke diensten ik aanbood en dat bleek een succes. Al snel werkte ik zeven dagen per week. Ik nam alle opdrachten aan, een beginnersfout van veel ondernemers. Inmiddels heb ik taken afgestoten en de juiste balans gevonden. En ik heb ‘nee’ leren zeggen. Wat ontzettend fijn is; doordat we allebei ondernemen kunnen Yvo en ik goed sparren.”

Ontzorgen, onderwijzen en begeleiden

Door de jaren heen heeft Ines zich gespecialiseerd in haar vakgebied. Wat maakt haar werk zo leuk? “Vooral het ontzorgen van eigenaren vind ik waardevol. Het begeleiden van mensen en het onderwijzen, dat geeft voldoening.” Ines heeft een voorbeeld. “Afgelopen week werd ik gebeld door een huurder die te horen had gekregen dat hij zijn huurwoning kon kopen. Deze woning is onderdeel van een gebouw dat nog gesplitst moet worden en is eigendom van een woningbouwvereniging. De huurders krijgen als eerste bewoners recht tot koop. De huurder had nog nooit met een VvE te maken gehad. Ik ben langsgegaan, heb verteld waar hij rekening mee kon houden en hem verteld wat vastgelegd moest worden. Belangrijke zaken, want op die manier zorg je er onder andere voor dat kosten vanaf het eerste moment goed verdeeld worden.”

Arbeidsongeschiktheid- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering

Als zelfstandige ondernemers zijn zowel Yvo en Ines uiteraard goed verzekerd. “Onze zakelijke verzekeringen lopen bij Univé Noord-Holland. Een logische keuze, aangezien we ook privé verzekerd zijn bij deze maatschappij. Toen Yvo zijn bedrijf opstartte, hielp verzekeringsadviseur Cor Bart hem. Dezelfde Cor hielp mij toen ik IBB Vastgoedadvies begon. Niet alleen de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heb ik via Univé-Noord-Holland geregeld, maar ook de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Daar zat wel een uitdaging. De diensten die ik aanbied, zitten niet in een standaardpakket. Ik had de hulp van Cor Bart daarbij hard nodig. Samen hebben we gezocht naar een partij die de diversiteit aan werkzaamheden kon dekken. En die hebben we gevonden. Ik ben blij met Cor; hij is betrokken en komt elk jaar weer even bij ons in de lucht. Dan vraagt hij of alles nog naar behoren gaat. Even afkloppen, maar hier kan ik al vier jaar volmondig JA op antwoorden.”

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Met je bedrijfsauto op vakantie

Je hebt het plan om er even tussenuit te gaan voor een fijne vakantie in het buitenland. Voor die reis wil je je zakelijke auto gebruiken. Maar is die wel verzekerd tijdens een privévakantie? In onze blog geven we je alle informatie die je nodig hebt.

Op je oude dag nog voor jezelf beginnen

Op je 'oude dag' nog voor jezelf beginnen? Na een succesvolle carrière van bijna 40 jaar in Finance, maakte Hans Tuijtel op 60-jarige leeftijd de sprong naar het ondernemerschap. In onze blog deelt hij zijn verhaal over zijn strategische aanpak en de noodzaak van een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Herbouwkosten na een brand: verzekerd of niet?

Agrariërs hebben vrijwel allemaal een gebouwenverzekering afgesloten. Logisch. Want je kunt na een verwoestende brand een herbouw onmogelijk zelf betalen. Maar vergoedt een gebouwenverzekering altijd alle herbouwkosten? In dit artikel geven we er antwoord op.

Too Good To Go strijdt tegen voedselverspilling

Wij zijn trots op onze klanten die niet alleen ondernemend zijn, maar ook een positieve impact maken op de samenleving. Vandaag zetten we Too Good To Go in de schijnwerpers - een inspirerend bedrijf dat voedselverspilling tegengaat met een slimme en gebruiksvriendelijke app.

Ken jij het al? De Laatste Pluk

In veel boomgaarden hangt tegen het einde van het seizoen nog fruit dat niet meer geplukt wordt. Met De Laatste Pluk krijgt het nog goed eetbare fruit, een mooie bestemming: cliënten van de Voedselbank. Telers Jacob Gerrit en Evelien deden vorig jaar mee: “Het mooie is, dat je zo iets kunt doen voor de medemens. Tegelijkertijd wordt het laatste fruit voor je geplukt. Dat moet je anders eventueel nog zelf doen.”