Open polis versus vaste taxatie; wat zijn de verschillen?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Wie zijn bedrijfspand of inventaris tegen brand of andere gevaren wil laten verzekeren, kan dat doen op basis van een vaste taxatie of een open polis met een geschat verzekerd bedrag. Wat zijn de voor- en nadelen van beide manieren? Cindy Schrooder, teamleider Acceptatie Brandverzekeringen bij Univé, legt de verschillen uit.

Je moet er niet aan denken. Je trots, je zorgvuldig opgebouwde bedrijf, gaat in vlammen op. Verschrikkelijk natuurlijk, je wereld staat stil en er komt een hoop op je af. Gelukkig ben je goed verzekerd. Toch? “Daar gaat het nog wel eens fout”, legt Cindy uit. “Een ondernemer die zijn inventaris wil laten verzekeren, kan dat op twee manieren doen; zelf een schatting maken van zijn eigendommen, de zogenaamde open polis, of een erkend taxateur een taxatierapport laten opmaken, een vaste taxatie. Twee manieren met verschillende gevolgen voor de ondernemer.”

Open polis versus vaste taxatie

Bij een open polis wordt het bedrag van de inventaris – de betreffende inboedel – ingeschat door de klant, soms in overleg met een adviseur, soms door het invullen van een inventarisatielijst. Vindt de klant zijn eigendommen 150.000 euro waard, dan verzekert de ondernemer zichzelf voor dit bedrag. Wanneer de klant kiest voor een verzekering op basis van een vaste taxatie, dan komt een erkend taxatiebureau bij het bedrijf langs die de inventaris taxeert en een rapport opmaakt. Dit wordt gedaan door aan elk stuk inventaris een waarde toe te kennen. Het bedrag dat onderaan de streep komt te staan, is het totaalbedrag waar de klant voor verzekerd is. Het taxatierapport is 36 maanden geldig. Gaat de inventaris in vlammen op, dan is de klant 36 maanden gegarandeerd van de uitkering van dit bedrag.

Redenen voor open polis

Twee verschillende manieren van verzekeren, twee verschillende prijskaartjes. Logisch, wie zich voor een lager bedrag verzekert, betaalt minder premie. Cindy: “Dat kan een van de redenen zijn waarom iemand kiest voor een open polis. Een andere reden is dat de klant zelf goed kan inschatten wat de aanschaf van een compleet nieuwe inventaris hem gaat kosten. Nog een reden; de klant heeft een inventaris die vrij snel veroudert en die hij geregeld vervangt. Als je deze inventaris elke keer opnieuw zou moeten laten taxeren, blijf je aan de gang. Het opmaken van een taxatierapport is natuurlijk niet gratis.”

Brand is al erg genoeg

Bij een vaste taxatie weet de klant dus vooraf wat hij bij brand uitgekeerd krijgt. Bij een open polis weet de klant uiteraard ook welke waarde hij aan zijn eigendommen heeft toegekend. De vraag is alleen; komt deze toegekende waarde overeen met de bevindingen van de schade-expert die langskomt na de brand? “Daar vergissen mensen zich nog weleens”, legt Cindy uit. “Het kan twee kanten opgaan. Een klant kan de waarde van zijn eigendommen te laag hebben ingeschat waardoor hij na de brand met een gat komt te zitten, maar hij kan ook oververzekerd zijn. Dat houdt niet alleen in dat hij jarenlang te veel aan premie heeft betaald, maar ook dat hij na brandschade zijn opgegeven bedrag niet uitgekeerd krijgt. In beide gevallen is dat zonde en was dit met een vaste taxatie niet gebeurd. Mijn tip? Laat je goed adviseren zodat je niet voor nog meer onaangename verrassingen komt te staan. Een brand meemaken is al erg genoeg.”

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Hoe zorg jij voor inkomsten bij arbeidsongeschiktheid?

Een van de eerste lessen die je als ondernemer leert, is dat jij zelf voor financiële zekerheid moet zorgen. Je wordt niet beschermd door regelingen van een werkgever of de overheid. Ook niet als je inkomsten wegvallen omdat je arbeidsongeschikt bent geworden. Ondernemers blijken voor die situatie uiteenlopende oplossingen te bedenken. Maar werken ze allemaal (altijd) even goed?
Zonnepanelen plaatsen

Zonnepanelen installeren? Voorkom ongelukken

Installatiebedrijven hebben volop werk nu de vraag naar zonnepanelen zo groot is. Ook als zzp’er kun je goed verdienen als je handig bent in het plaatsen van PV-installaties (zonnestroominstallaties). Dus: het dak op en aan het werk! Uiteraard voorkom je onveilige situaties en tref je maatregelen voor jezelf en je mensen om ongelukken te voorkomen. Of komt dat op de tweede plaats?

AOV acceptant aan het woord

Nieuwsgierig naar de wereld achter de arbeidsongeschiktheidsverzekering? Met ruim twee decennia ervaring in het vak en als voormalig AOV-adviseur helpt Jelle Vledder - AOV - acceptant bij Univé - ondernemers bij het beschermen van hun toekomst. In onze blog geeft hij een uniek kijkje in het proces achter de schermen, van technische evaluaties tot medische beoordelingen.

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?