Overleeft jouw bedrijf een brand?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Laat jouw bedrijfswinst niet in rook opgaan

De gevolgen van een bedrijfsbrand reiken vaak verder dan alleen de materiële schade. Het hele bedrijf kan stil komen te liggen, terwijl de kosten doorlopen. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de gevolgen van een brand in hun bedrijf onderschatten.

Failliet als gevolg van brand

De schade van een brand is veel groter dan de direct zichtbare schade. Naast dat het gebouw, inventaris of voorraad in vlammen is opgegaan, kunnen ook roet- en waterschade kosten met zich meebrengen. Dit wordt doorgaans vergoed door een goede brandverzekering. Maar wat veel ondernemers niet beseffen, is dat de bedrijfsschade vaak veel groter is. Ook bij een kleine brand kan een bedrijf een tijdje stil komen te liggen. Je kunt niets produceren of het bedrijf is tijdelijk gesloten. De omzet daalt, maar de bedrijfskosten lopen gewoon door. Als ondernemer heb je tijd en aandacht nodig voor de wederopbouw, maar ondertussen loop je het risico dat vaste klanten een andere leverancier zoeken.

Tips om het hoofd koel te houden

  1. Maak een goed draaiboek zodat iedereen precies weet hoe hij of zij moet reageren na een calamiteit.
    • Bedenk wat er moet gebeuren als het bedrijfspand en alles wat erin staat, niet meer bruikbaar is. Hoe lang duurt het voordat het bedrijf weer operationeel is?
    • Denk na over onderwerpen als het huren van kantoorruimte en hardware, het op de hoogte stellen van klanten en leveranciers, levertijden van machines etc. Hoe beter de voorbereiding, hoe sneller alles weer up and running Tip: Bewaar het draaiboek op een veilige plek buiten het bedrijfspand.
  1. Zorg ervoor dat belangrijke bedrijfsdata beschikbaar blijven.
    • Maak een goede back-up op servers op een andere locatie of werk in de cloud. Check minstens één keer per jaar of deze back-up op een andere server (een testserver) met een kopie van de software ook goed werken.
  1. Besteed minstens éénmaal per jaar aandacht aan brandrisico’s en brandpreventie in het bedrijf.
    • Zijn er risicovolle situaties bijgekomen?
    • Weet iedereen wat hij of zij moet doen bij brand?
    • Zijn brandblussers, vluchtroutes en dergelijke in orde?
    • Is het draaiboek bij calamiteiten nog up to date?
  1. Laat communicatie met de media zoveel mogelijk via één persoon lopen.
    • Stel interne Social Media richtlijnen op zodat medewerkers weten wat ze wel en niet op Social Media accounts kunnen communiceren en de kans op imagoschade na een calamiteit wordt verkleind.

Zorg voor een goede verzekering

Een gebouwen- en een roerende zakenverzekering (goederen en inventaris) dekken de directe brandschade aan het bedrijfspand, de inventaris en de voorraad. De indirecte gevolgen van een brand, bijvoorbeeld doordat het bedrijf gesloten is of niet kan produceren, worden gedekt door een bedrijfsschadeverzekering.

De bedrijfsschadeverzekering dekt het verlies van winst en de vaste kosten door schade als brand, storm of een andere ramp. Het gaat hierbij om maatwerk. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de herstelperiode na een calamiteit te kort inschatten. Onze adviseurs kijken samen met de klant naar de risico’s en factoren die een rol spelen in de herstelperiode, zodat er een realistische periode voor de bedrijfsschadeverzekering wordt aangehouden. Bedrijven krijgen in veel gevallen het advies om zich voor een standaard herstelperiode van één jaar te verzekeren, maar in praktijk is een jaar vaak te kort.

Wil je meer weten?

Meld je aan voor een vrijblijvende (telefonische) afspraak met één van onze zakelijke adviseurs. Dat kan  via onderstaande button. Wij nemen dan contact met u op om een afspraak in planen. Of via het telefoonnummer (072) 502 45 10.

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Voor het maken van een afspraak kan je contact met ons opnemen via telefoonnummer 072 502 45 10, of je kan je aanmelden via onderstaand formulier. Onze adviseurs nemen dan contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ja, ik maak graag een (telefonische) afspraak met een zakelijk adviseur van Univé

  • Hidden
  • Hidden

Laatste blogs

Adviseur aan het woord - Ross van der Velde

Met een nuchtere niet-lullen-maar poetsen mentaliteit beheert onze adviseur Ross van der Velde zo'n 600 mkb-relaties. 'Ik vind het belangrijk om een verlengstuk van jouw bedrijf te zijn. Ik zie dan ook graag dat hardwerkende ondernemers kunnen blijven doen waar ze goed in zijn.

Welke risico's horen bij een bedrijfspand

Je eigen bedrijfspand…. een droom van veel ondernemers! Maar bij een bedrijfspand horen ook risico’s. Wij hebben ze voor jou in beeld gebracht. Heb jij aan alles gedacht?

Univé als zakelijke brandverzekeraar

Als zakelijke brandverzekeraar in jouw regio bieden wij tal van unieke voordelen. Denk aan een gratis jaarlijkse brandblusserkeuring, een garantie op herbouw van een bedrijfspand en altijd persoonlijk contact met een vertrouwd contactpersoon.

Adviseur aan het woord - Sonja van As

Onze adviseur Sonja van As vertelt graag over haar functie bij de ondernemersdesk waar echt geen dag hetzelfde is. Wat wel altijd hetzelfde is, is dat Sonja er altijd naar streeft om ondernemers eerlijk, open en zo goed mogelijk te adviseren. ‘Bij ons draait het écht om wat voor de klant het beste is.’

Verzekeren van kas en gewas

Naast de zorg voor de bloemen, hebben Monique en Arnold Vollebregt óók de zorg voor het wel en wee van hun bedrijf. En zorgen waar ze zich minder graag mee bezig houden, zoals verzekeringszaken, laten ze met liefde aan de expert over. Lees hier hun verhaal.