Dit moet je weten over de Schade Verzekering Inzittenden

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Dit moet je weten over de Schade Verzekering Inzittenden

Emiel Hess is winkelcoördinator in de Univé-winkel in Zwolle. Over welke verzekering bestaan volgens deze adviseur de meeste misvattingen? “Dat is de Schade Verzekering Inzittenden (SVI). Maar al te vaak denken mensen dat ze die niet nodig hebben omdat ze vooral in hun eentje in de wagen zitten. Een totale misvatting.”

Vijf dagen per week is Emiel te vinden in de Univé-winkel in hartje Zwolle. “Onze winkel is perfect gelegen”, vertelt Emiel. “In een tijd waarin steeds meer fysieke winkels hun deuren sluiten en hun diensten online aanbieden, staan wij onze klanten nog steeds graag in levenden lijve te woord. Ons pand springt hier in de winkelstraat goed in het oog. Mensen zien ons hier letterlijk zitten.”

Lange termijn relatie

Vijftien jaar, 1 maand en 1 dag werkt Emiel bij Univé. “Ik heb het even voor je nagekeken”, lacht Emiel. Jong en oud heeft hij in zijn winkel. “De grootste groep die bij ons binnenkomt is wat ouder, maar we zien een verschuiving; steeds meer jongeren weten de weg naar ons te vinden. Dit komt vooral door mond-op-mondreclame. Jongeren willen advies over zaken waarmee ze nog nooit te maken hebben gehad. Ze hebben geen verstand van verzekeren en merken dat we hier geen praatjes staan te verkopen. Mijn advies kan zijn dat mensen iets juist níet moeten verzekeren. Daar verbazen ze zich vaak over, maar het gaat me niet om het verkopen. Ik wil een lange termijn relatie opbouwen en de klant graag terugzien.”

Schade Inzittenden Verzekering

Emiel zijn werk als verzekeringsadviseur bestaat uit informeren en adviseren. Over welke verzekering bestaat de meeste misvatting? “Dat is verreweg de Schade Inzittenden Verzekering, de SVI”, vertelt Emiel. “Maar al te vaak denken mensen dat ze die autoverzekering niet nodig hebben omdat ze toch meestal alleen in de auto zitten. Maar de bestuurder zelf zit toch niet op het dak? Die persoon is dus ook een inzittende. Wanneer een ander een ongeluk veroorzaakt, hebben alle inzittenden recht op de Wet aansprakelijkheidsverzekering van de ander. Maar wat gebeurt er wanneer niemand aansprakelijk kan worden gesteld? Wanneer de auto per ongeluk van de weg raakt door gladheid of omdat er plots een hert voor de wagen schiet? Dat hert kan je niet aansprakelijk stellen…”

Eigen kosten gedekt

Aan de hand van een voorbeeld legt Emiel graag het een en ander uit. “Stel, je zit achter het stuur, naast je zit je partner, op de achterbank je buurvrouw. Je rijdt je wagen tegen een boom. Je partner en buurvrouw kunnen je aansprakelijk stellen. Komen jullie alle drie in een rolstoel terecht, dan keert de WA-verzekering die je hebt afgesloten voor de auto, de schade aan de passagiers uit. Maar hoe zit het met de kosten die je zelf hebt? De traplift die moet worden ingebouwd, de eventuele verhuizing of de aanvulling op je salaris? Als je geen Schade Verzekering Inzittenden hebt afgesloten, dan zal je al deze kosten uit eigen zak moeten betalen. Ben je wel verzekerd, dan keert de SVI tot één miljoen euro uit.”    

Overstekend hert

Hoe zit met het nou met dat voorbeeld van het hert? Emiel: “Staat opeens een hert in je koplampen te staren, dan heb je niets aan de WA-Verzekering. De inzittenden kunnen de bestuurder niet aansprakelijk stellen. Ze zouden het hert aansprakelijk kunnen stellen, maar dat hert is natuurlijk slecht verzekerd”, lacht Emiel. “In dit geval maken alle inzittenden aanspraak op de SVI.”

Materiële schade

De uitleg van Emiel is duidelijk: de Schade Verzekering Inzittenden is aan de orde als de passagiers de bestuurder niet aansprakelijk kunnen stellen. Voor de bestuurder geldt de SVI altijd want hij/zij kan zichzelf niet aansprakelijk stellen.

Natuurlijk lopen niet alle ongelukken zo slecht af als de twee voorbeelden hierboven. “Stel”, zegt Emiel, “je parkeert je auto per ongeluk in de gracht. Je zwemt naar de kant, maar alle spullen die in de auto liggen – laptop, telefoon, camera, kleding die je aan hebt – zijn niet meer te redden. Ook dan maak je aanspraak op de SVI en mag je je spulletjes nieuw aanschaffen. In de eerste instantie zal je blij zijn dat je het ongeluk hebt overleefd, maar neem van mij aan, de kosten die je gemaakt hebt, kunnen flink oplopen. Dan ben je maar wat blij dat je goed verzekerd bent.”

Of je nu een vraag hebt over de Schade Verzekering Inzittenden, het uitlenen van je auto, het claimen van een schade of over je autoverzekering zelf – wij zijn er voor je. Onze adviseurs in onze winkels staan voor je klaar, net als onze collega’s aan de telefoon. Zo is er altijd iemand voor je beschikbaar die je kan helpen met je vragen. 

Gratis Verzekeringscheck

Ben je benieuwd of je autoverzekering nog bij je persoonlijke situatie past? Misschien omdat je minder kilometers bent gaan rijden, of omdat je auto inmiddels is verouderd. Dan helpen we je graag door middel van een gratis Verzekeringscheck. Tijdens deze check komen we erachter of de verzekering nog past bij je situatie. Is dat niet het geval, hoor je dat direct van ons!

Laatste blogs

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.
Op zoek naar een zorgverzekering die bij jou past? Doe de Univé ZorgCheck!

Doe de Univé ZorgCheck!

Tot eind december kun je weer een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Maar hoe weet je nu wat de juiste keuze is met betrekking tot je zorgverzekering? Zodat je goed verzekerd bent, maar ook niet meer betaalt dan nodig. Daar hebben wij iets op bedacht: de Univé ZorgCheck. Binnen een half uur weet je welke zorgverzekering bij jouw situatie past, met behulp van een Univé-adviseur. En het mooie? De ZorgCheck kan via een persoonlijk gesprek in onze winkel, via beeldbellen óf telefonisch. Voor ieder wat wils!

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.
Wens Sensum Instituut vervuld door Ledenfonds donatie

Het Sensum Instituut ontvangt een tovertafel vanuit het Ledenfonds

Een Tovertafel voor het Sensum Instituut. Dat was de grote wens van de kinderen en de behandelaren. Om hun wens uit te laten komen, schakelde Liselotte van Berkel Univé Noord-Holland in. ‘Wat waren we verrast toen we hoorden dat het Ledenfonds het hele bedrag wilde sponsoren!’ Het Sensum Instituut in Hoofddorp (Gemeente Haarlemmermeer) behandelt jonge kinderen waarbij een vermoeden bestaat van autisme of sprake is van autistisch gedrag. Hier krijgen kinderen, één op één, een dagbehandeling. Het team bestaat uit 22 medewerkers en 11 kinderen in de leeftijd van 3,5 tot 6 jaar.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?