Watertappunten voor basisscholen in Noord-Holland

Leestijd: drie minuten | geschreven door Mirjam Kaijer

Wethouder Harry Rotgans, subsidiegevers, een leerling en vertegenwoordigers van Spurd en JOGG bij het waterpunt. (Foto: Evert Ruis)

Water is goedkoop, gezond en de beste dorstlesser. En toch drinken nog veel te veel kinderen zoete dranken die niet goed zijn voor hun gezondheid. Floor Volker, JOGG regisseur in Purmerend bij Spurd, bedacht een oplossing voor dit probleem.    

“JOGG staat voor Gezonde jeugd, Gezonde toekomst,’’ legt Floor bevlogen uit. ,,In Purmerend stimuleer ik ouders en kinderen gezonde keuzes te maken. Uit onderzoek blijkt dat dat niet altijd even makkelijk is. Om blijvend iets te veranderen moet je de omgeving gezonder maken en de verleidingen weghalen.’’    

Dopperfles

En dus bedacht zij een plan om ieder kind dat water gaat drinken op school, te belonen met een prachtige duurzame Dopper drinkfles. “Dit beloningssysteem werkt heel goed bij kinderen’’, legt Floor enthousiast uit. En inderdaad, want de meerderheid van de kinderen stapten over op het drinken van water. “We zijn in de klassen informatie gaan geven over de voordelen. Soms zeiden kinderen: ‘Ik ga vast geen water drinken’. Sommigen dronken thuis alleen maar zoete sappen, terwijl aangetoond is dat het slecht is voor je concentratie en overgewicht geeft. Tevens gaat je bloedsuiker pieken en al heel snel komt na het consumeren de vermoeidheid. Daarbij is het slecht voor je tanden. Kinderen vinden deze uitleg interessant. ‘Juf’, zei iemand: ‘als het zo slecht is, waarom wordt het dan overal verkocht?’ Dat is natuurlijk een hele goeie vraag’’, zegt Floor lachend. “Dan leg ik uit dat dat marketing heet, en dat we eigenlijk een beetje voor de gek worden gehouden. Die bewustwording op jonge leeftijd is heel verhelderend voor ze.’’

Duurzaam

Ook is water drinken heel goed voor het milieu. Ondertussen wordt er door de kinderen van 23 scholen water gedronken uit een duurzame fles, dat scheelt voor Purmerend meer dan 100.000 afval pakjes per jaar. “Zo ontstond vanzelf de vraag naar watertappunten’’, legt de JOGG-regisseur uit. ,,Dat maakt het nog leuker om water te drinken. De gemeente Purmerend vergoedde een deel en Univé en de Rabobank hebben ons ook ondersteund. Water drinkende kinderen scheelt ook veel geld voor de ouders. Er was een meisje uit groep zeven die zei: ‘ik ga het niet doen!’ Maar na de zomer vertelde ze heel trots dat ze op vakantie in Spanje water had leren drinken. En daar word ik heel blij van’’, zegt Floor lachend. “De druk van de groep werkt hier ook op een positieve manier mee. Als alle kinderen het doen dan willen de anderen niet achterblijven. Ondanks de lockdown worden de watertappunten op dit moment geïnstalleerd, dus we laten ons niet weerhouden.’’ 

Groente en fruit

Haar toekomstplan is om in het nieuwe schooljaar groente en fruit te introduceren. “Tien scholen zijn al praktiserend. Als de kinderen niet genoeg aan fruit hebben dan mag er een boterham bij. De bewustwording dat gezond eten en drinken van groot belang is, groeit bij zowel de ouders als de kinderen. In corona tijd is dit alleen maar belangrijker geworden. Ik ben heel hoopvol’, zegt Floor. “Het is steeds zoeken naar het antwoord op de vraag: hoe maak je gezondheid leuk voor ouders en kinderen. En als dat lukt is dat fantastisch.’’  

Over het Ledenfonds

Het Ledenfonds doet donaties aan lokale maatschappelijke initiatieven die gericht zijn op verbetering van (het gevoel van) veiligheid, leefbaarheid, sociale cohesie, zelfredzaamheid en/of de gezondheid. Met een donatie aan bijvoorbeeld watertappunten van basisscholen dragen we bij aan een educatieve wereld.

Wil je ook een beroep doen op het Ledenfonds voor een samenwerking? Lees hier de voorwaarden en neem contact met ons op. 

Laatste blogs

Wat weet jij over brandpreventie? Doe mee met onze quiz!

Brand in huis, je denkt er liever niet aan. Helemaal voorkomen is onmogelijk. Maar het helpt als je bewust oplet en preventieve maatregelen neemt. Met behulp van de volgende 10 quizvragen test je jouw kennis over brand(preventie).