‘We zitten niet voor niets elk jaar bij de top drie leukste uitjes’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Stephan Warnik is trots op het feit dat hij zich directeur van het Zuiderzeemuseum Enkhuizen mag noemen. “We werken hier met een gedreven stel mensen in een geweldig museum. En dat waarderen onze bezoekers.”

Het Zuiderzeemuseum, geopend in 1948, bestaat in 2023 alweer 75 jaar. Stephan, directeur sinds 2011: “Een jubileumjaar dat we uiteraard goed gaan vieren. En daar hebben we alle reden toe. Met z’n allen, 225 medewerkers en 300 vrijwilligers, bezorgen we de bezoeker een onvergetelijke dag. Ouders, grootouders en kinderen waarderen ons en weten ons te vinden. We staan niet voor niets elk jaar in de top drie van de leukste uitjes in Noord-Holland.”

Nationale bekendheid

Ondanks het feit dat het bekende museum in Enkhuizen volgend jaar alweer 75 kaarsjes uit mag blazen, werd het Zuiderzeemuseum in 1972 nationaal bekend. Stephan: “Dat was het jaar waarin vijftien originele vissersschepen naar onze schepenhal werden gebracht. Voor het eerst in ons land werden op deze manier schepen gepresenteerd. Uniek en te zien voor het grote publiek.”

Buitenmuseum

Het Zuiderzeemuseum Enkhuizen heeft een binnen- en buitenmuseum. “In 1983 werd ons buitenmuseum geopend”, vertelt de directeur. “Dit deel bestaat uit 140 originele pandjes uit de Zuiderzeeregio. Oude huizen moesten eind jaren 60 plaatsmaken voor nieuwbouwwijken. De gemeenten waren maar wat blij dat de pandjes een mooie bestemming bij ons kregen. Heel voorzichtig zijn ze over water en land vervoerd naar het museum.”

Aan alles hebben we gedacht

Wat maakt volgens deze trotse directeur een bezoek aan dit buitenmuseum zo bijzonder? “Alles klopt hier. Niet alleen hebben we de pandjes hier neergezet, maar je loopt hier echt door een Zuiderzeestadje. Met aan weerskanten van de kronkelpaadjes de huisjes en authentieke beplanting, straatstenen en elektriciteitspalen en meer. Aan alles hebben we gedacht. Ook heel belangrijk; we vertellen het verhaal van de vroegere bewoners. Want, ze zien er wel zo leuk knus uit, maar weet dat er vaak grote armoede heerste. In die tijd was het bijvoorbeeld heel normaal dat kinderen hun bed moesten delen.”

Brug naar het heden

Om de bezoeker helemaal terug te werpen in de tijd, worden er op twintig verschillende plekken in het museum oude ambachten uitgeoefend. Stephan: “Denk aan een mandenmaker, zeilmaker, touwslagerij of visnetmaker. Overal staan medewerkers en vrijwilligers die je over de oude ambachten iets uit willen leggen. En loop vooral ook even de kaasmakerij, het postkantoor, schooltje of apotheek binnen.”

Wat Stephan ook belangrijk vindt om te vertellen is dat het Zuiderzeemuseum niet alleen teruggaat in de tijd, maar ook een brug slaat naar het heden. “Elk jaar hebben we een jaarthema. Dit jaar is dat ‘Kinderen’ en laten we zien hoe kinderen vroeger leefden ten opzichte van nu. Volgend jaar, ons jubileumjaar, is het thema ‘Feest’ en belichten we de West-Friese kermis en Koninginnedag op Marken. In 2024 is het thema ‘Duurzaamheid’. Welke lessen kunnen we op dat gebied van onze voorouders leren? Bij elk thema betrekken we maatschappelijke partners; denk aan stichting Opkikker, Stichting Alzheimer en Philadelphia . Die laatste partij zorgt ervoor dat mensen met een beperking zinvol en leuk werk kunnen doen. Op dit moment hebben we dertien medewerkers van Philadelphia in het museum. Blije medewerkers kan ik wel zeggen. Zo werkt John bij de touwslagerij. John vertelde ons dat elke dag dat hij hier werkt een mooie dag is. Zijn werk geeft hem meer plezier in het leven.”

Univé Noord-Holland

Het Zuiderzeemuseum is klant bij Univé Noord-Holland. “Univé zit in deze hele regio dus je komt elkaar hier sowieso wel tegen”, lacht Stephan. “Waarom we klant zijn? Univé en het Zuiderzeemuseum hebben hetzelfde DNA: we hanteren beiden de menselijke maat. Bij ons proberen we steeds de mens centraal te stellen in ons handelen. Bij een coöperatie als Univé zie je hetzelfde vertrekpunt. Univé doet als verzekeraar zonder winstoogmerk veel voor de maatschappij, waaronder financiële donaties aan verenigingen en stichtingen. Eigenlijk zijn wij elkaars ideale partner”, sluit Stephan af.

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).