Interview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Wie aan Univé denkt, denkt al snel aan de bekende ‘daar plukt ú de vruchten van’. Maar heb je er ooit wel eens over nagedacht waaróm je er nou eigenlijk de vruchten van plukt? Het heeft alles te maken met het woord ‘coöperatie’. Een bijzondere maatschappelijke gedachte die nog niet bij iedereen bekend is.

“Om goed te begrijpen hoe de vork in de steel zit, is een kleine geschiedenisles niet onbelangrijk”, zo begint Liselotte Vlaming, verzekeringsadviseur bij Univé, haar verhaal. “In 1794 was er een veehouder uit Winsum die een Sociëteit oprichtte: de ‘Sociëteit van Onderlinge Bijstand in gevallen van Brand’. Twintig boeren verzekerden hun stallen samen tegen brand, vanuit een gezamenlijke kas. Ze beperkten het risico op brand door elkaars gebouwen zorgvuldig te controleren. Brak er tóch brand uit? Dan trokken ze samen op om de schade te beperken. Het betekende het ontstaan van Univé. Samen optrekken, risico’s voorkomen en gevolgen beperken.”

Geen winstoogmerk

Een bijzonder historisch ontstaan, waarbij er op elkáár gelet werd, in plaats van enkel op de winst. “Nog steeds een belangrijk onderdeel van ons merk”, gaat Liselotte verder. “Univé heeft geen winstoogmerk, hoewel er wel winst wordt gemaakt. Wat er vervolgens met die winst gebeurt, is een mooi voorbeeld van de coöperatieve gedachte. Er zijn geen aandeelhouders die een winstuitkering krijgen, maar er wordt juist geïnvesteerd in innoveren en elkaar helpen. Bijvoorbeeld door middel van ons Buurtfonds, een stichting die financiële steun aan maatschappelijke initiatieven biedt. Ook bijzonder: al een aantal jaren op rij krijgen leden van Univé Noord-Holland een premieteruggave. Iets waar we heel trots op zijn.”

Cybercrime

“Juist door die winst te stoppen in innovatieve projecten, ontstaan de mooiste producten. Zo ontwikkelde Univé ‘Veilig Wonen’, een bundel die klanten helpt veilig te wonen en te leven. Denk aan een inbraakalarmsysteem, dakgootreiniging en cv-ketel onderhoud. Het mooiste en meest actuele voorbeeld is toch wel de Univé Cyber hulp. “Jaarlijks worden 2 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit. Dat kunnen we gerust een groot maatschappelijk probleem noemen”, vertelt Liselotte. “Zo is de Cyberhelpdesk opgericht die 24/7 bereikbaar is voor vragen of problemen. En wanneer je een inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering bij ons sluit, heb je ook nog een dekking van €2.000 per jaar bij schade.”.

‘Pap, mag ik geld lenen?’

“We kennen allemaal de perfect nagemaakte mailtjes van de Belastingdienst wel. Of de whatsappberichten die momenteel in omloop zijn, waarin door een ‘zoon’ aan zijn ‘vader’ wordt gevraagd om geld over te maken, terwijl het eigenlijk een criminele organisatie is”, vervolgt Liselotte haar verhaal. “Cybercriminaliteit is inmiddels een groter probleem dan de huis-tuin-en keuken woninginbraak. Dan zijn we ontzettend trots dat wij de eerste verzekeraar zijn die de dienst standaard kunnen toevoegen aan ons portfolio om onze klanten te helpen wanneer ze een vraag of probleem hebben rondom cybercriminaliteit.”

Midden in de maatschappij

“Univé staat midden in de maatschappij, zoals ze dat zelf mooi noemen. Een begrip dat lading krijgt op diverse fronten. Niet alleen door het voorgaande voorbeeld, maar ook door letterlijk ‘in’ de maatschappij te staan. “Dat doen we met onze fysieke 110 Univé-winkels, verspreid door heel Nederland”, vertelt Liselotte glimlachend. “Een fysieke winkel is nog nooit zo belangrijk geweest: in tijden waar alles snel en digitaal kan worden geregeld, zetten wij juist in op het persoonlijke aspect. Je klant in de ogen aan kunnen kijken wanneer de persoonlijke situatie tijdens een adviesgesprek wordt doorgenomen. En ja hoor, ook de klanten voor een snel kopje koffie en een printje zien we vaak genoeg én zijn van harte welkom. Lokaal in verbinding staan met je omgeving en klanten is in de snel veranderende wereld belangrijker dan ooit.”

In deze winkels worden niet enkel verzekeringsgesprekken gehouden. Het is ook een ontmoetingsplek voor diverse events. “In –of nabij– verschillende Univé-winkels organiseren wij door het jaar heen verschillende activiteiten gericht op preventie en gezondheid voor onze leden. Eigenlijk een gratis service van Univé. Denk aan een slaapworkshop, een EHBO-cursus of speeddaten met een jurist.” Al deze mooie initiatieven vormen tezamen de kracht van onze coöperatie. Voor elkaar, met elkaar. “Hoor je weer eens de slogan ‘daar plukt u de vruchten van’, dan weet je nu wat daarmee wordt bedoeld”, sluit Liselotte lachend af.

Univé Ledenvoordeel

Wil jij ook gebruik maken van ledenvoordeel bij Univé? Kijk dan voor meer informatie en het afsluiten van een verzekering op unive.nl of bel 072 502 4550.

Laatste blogs

Hoe zit het met aansprakelijkheid wanneer je personeel inhuurt?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als ondernemer met personeel. Wist je bijvoorbeeld dat jij niet alleen aansprakelijk kan worden gesteld voor schade die jij veroorzaakt, maar ook voor schade die wordt veroorzaakt door je (ingehuurde) personeel? We geven graag tips om je meer inzicht te geven in de risico’s die jouw bedrijf met zich meebrengt.

Gezond en vitaal ondernemen

Als ondernemer is niet alleen je zaak belangrijk, ook of je goed in je vel zit is relevant. Immers, alleen als je je fit en vitaal voelt, kun je lekker ondernemen en is de kans op arbeidsongeschiktheid een stuk kleiner. Daarom zit er in jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering een gezond en vitaal budget.

Uit de roulatie door covid

Martijn van Giersbergen is al 18 jaar schilder in loondienst als hij besluit voor zichzelf te beginnen. Daarbij gaat hij niet over één nacht ijs. Want als hij ergens aan begint, wil hij dat wel goed doen. Dus vraagt hij Univé advies over zijn verzekeringen. Gelukkig maar, want daardoor is hij ook verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. En dat overkomt hem sneller dan verwacht.

Hoe werd Kaartje2go een succesvolle webshop?

Online een mooie kaart kiezen, laten afdrukken én versturen, voor welke gelegenheid dan ook. Met dat idee voor een webshop ging Foppe Strikwerda samen met zijn neef Klaas Korte aan de slag – nu zo’n 16 jaar geleden en is inmiddels uitgegroeid tot de beste Webshop in Nederland. Maar hoe hebben ze dat nou voor elkaar gekregen?

Zuiderzeemuseum: elk jaar bij de top drie leukste uitjes

Stephan Warnik is trots op het feit dat hij zich directeur van het Zuiderzeemuseum Enkhuizen mag noemen. “We werken hier met een gedreven stel mensen in een geweldig museum. En dat waarderen onze bezoekers.” Lees onze blog en laat je meenemen in de wereld van één van de leukste uitjes in Noord-Holland.