Interview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Wie aan Univé denkt, denkt al snel aan de bekende ‘daar plukt ú de vruchten van’. Maar heb je er ooit wel eens over nagedacht waaróm je er nou eigenlijk de vruchten van plukt? Het heeft alles te maken met het woord ‘coöperatie’. Een bijzondere maatschappelijke gedachte die nog niet bij iedereen bekend is.

“Om goed te begrijpen hoe de vork in de steel zit, is een kleine geschiedenisles niet onbelangrijk”, zo begint Liselotte Vlaming, verzekeringsadviseur bij Univé, haar verhaal. “In 1794 was er een veehouder uit Winsum die een Sociëteit oprichtte: de ‘Sociëteit van Onderlinge Bijstand in gevallen van Brand’. Twintig boeren verzekerden hun stallen samen tegen brand, vanuit een gezamenlijke kas. Ze beperkten het risico op brand door elkaars gebouwen zorgvuldig te controleren. Brak er tóch brand uit? Dan trokken ze samen op om de schade te beperken. Het betekende het ontstaan van Univé. Samen optrekken, risico’s voorkomen en gevolgen beperken.”

Geen winstoogmerk

Een bijzonder historisch ontstaan, waarbij er op elkáár gelet werd, in plaats van enkel op de winst. “Nog steeds een belangrijk onderdeel van ons merk”, gaat Liselotte verder. “Univé heeft geen winstoogmerk, hoewel er wel winst wordt gemaakt. Wat er vervolgens met die winst gebeurt, is een mooi voorbeeld van de coöperatieve gedachte. Er zijn geen aandeelhouders die een winstuitkering krijgen, maar er wordt juist geïnvesteerd in innoveren en elkaar helpen. Bijvoorbeeld door middel van ons Buurtfonds, een stichting die financiële steun aan maatschappelijke initiatieven biedt. Ook bijzonder: al een aantal jaren op rij krijgen leden van Univé Noord-Holland een premieteruggave. Iets waar we heel trots op zijn.”

Cybercrime

“Juist door die winst te stoppen in innovatieve projecten, ontstaan de mooiste producten. Zo ontwikkelde Univé ‘Veilig Wonen’, een bundel die klanten helpt veilig te wonen en te leven. Denk aan een inbraakalarmsysteem, dakgootreiniging en cv-ketel onderhoud. Het mooiste en meest actuele voorbeeld is toch wel de Univé Cyber hulp. “Jaarlijks worden 2 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit. Dat kunnen we gerust een groot maatschappelijk probleem noemen”, vertelt Liselotte. “Zo is de Cyberhelpdesk opgericht die 24/7 bereikbaar is voor vragen of problemen. En wanneer je een inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering bij ons sluit, heb je ook nog een dekking van €2.000 per jaar bij schade.”.

‘Pap, mag ik geld lenen?’

“We kennen allemaal de perfect nagemaakte mailtjes van de Belastingdienst wel. Of de whatsappberichten die momenteel in omloop zijn, waarin door een ‘zoon’ aan zijn ‘vader’ wordt gevraagd om geld over te maken, terwijl het eigenlijk een criminele organisatie is”, vervolgt Liselotte haar verhaal. “Cybercriminaliteit is inmiddels een groter probleem dan de huis-tuin-en keuken woninginbraak. Dan zijn we ontzettend trots dat wij de eerste verzekeraar zijn die de dienst standaard kunnen toevoegen aan ons portfolio om onze klanten te helpen wanneer ze een vraag of probleem hebben rondom cybercriminaliteit.”

Midden in de maatschappij

“Univé staat midden in de maatschappij, zoals ze dat zelf mooi noemen. Een begrip dat lading krijgt op diverse fronten. Niet alleen door het voorgaande voorbeeld, maar ook door letterlijk ‘in’ de maatschappij te staan. “Dat doen we met onze fysieke 110 Univé-winkels, verspreid door heel Nederland”, vertelt Liselotte glimlachend. “Een fysieke winkel is nog nooit zo belangrijk geweest: in tijden waar alles snel en digitaal kan worden geregeld, zetten wij juist in op het persoonlijke aspect. Je klant in de ogen aan kunnen kijken wanneer de persoonlijke situatie tijdens een adviesgesprek wordt doorgenomen. En ja hoor, ook de klanten voor een snel kopje koffie en een printje zien we vaak genoeg én zijn van harte welkom. Lokaal in verbinding staan met je omgeving en klanten is in de snel veranderende wereld belangrijker dan ooit.”

In deze winkels worden niet enkel verzekeringsgesprekken gehouden. Het is ook een ontmoetingsplek voor diverse events. “In –of nabij– verschillende Univé-winkels organiseren wij door het jaar heen verschillende activiteiten gericht op preventie en gezondheid voor onze leden. Eigenlijk een gratis service van Univé. Denk aan een slaapworkshop, een EHBO-cursus of speeddaten met een jurist.” Al deze mooie initiatieven vormen tezamen de kracht van onze coöperatie. Voor elkaar, met elkaar. “Hoor je weer eens de slogan ‘daar plukt u de vruchten van’, dan weet je nu wat daarmee wordt bedoeld”, sluit Liselotte lachend af.

Univé Ledenvoordeel

Wil jij ook gebruik maken van ledenvoordeel bij Univé? Kijk dan voor meer informatie en het afsluiten van een verzekering op unive.nl of bel 072 502 4550.

Laatste blogs

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.

Onder de Wester heeft mijn hart gestolen

Dan ben je pas 25 jaar, maar wel ‘al’ eigenaar van een restaurant. Af en toe knijpt Nienke Snel zichzelf ook even in de arm, want zij mag zichzelf toch echt restauranthouder noemen. In tien jaar tijd transformeert ze van hulp in de spoelkeuken tot eigenaar. Het is geen standaard verhaal van ‘mazzel’ of ‘in de familie’, wél van passie, hard werken en steeds meer zelfvertrouwen kweken.

Waarvoor heb jij je koeien verzekerd?

Waarschijnlijk is jouw belangrijkste kapitaal je melkveestapel. Toch wordt dit kapitaal vaak overgeslagen om volledig te verzekeren. Hoge premie is de voornaamste reden om koeien niet te verzekeren voor ziekte en ongevallen. Maar hoe groot is de schade wanneer je bedrijf getroffen wordt door een ziekte-uitbraak? We geven je een voorbeeld in ons blog.

Adviseur aan het woord: Michel de Kuyper

Al vijftien jaar werkt Michel bij Univé Noord-Holland en hij geniet nog steeds van zijn werk. Of het nu gaat om een klusbedrijf, personal trainer of een Toko-eigenaar, in zijn rol als Adviseur Bedrijven helpt hij gepassioneerde ondernemers met het vinden van de juiste verzekeringen.

Je klant annuleert de opdracht, kan dat zomaar?

Tijdens het voorbereidingsgesprek had je een goede klik. Je voorstel werd daarna met veel enthousiasme ontvangen en nu is de opdracht binnen. Een mooie klus, met flink wat uren en ook nog eens tegen een net tarief. Maar net voordat je aan de slag gaat, annuleert je klant de opdracht. Sta je dan met lege handen?