Interview met Liselotte Vlaming – Dáarom pluk je er de vruchten van

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Wie aan Univé denkt, denkt al snel aan de bekende ‘daar plukt ú de vruchten van’. Maar heb je er ooit wel eens over nagedacht waaróm je er nou eigenlijk de vruchten van plukt? Het heeft alles te maken met het woord ‘coöperatie’. Een bijzondere maatschappelijke gedachte die nog niet bij iedereen bekend is.

“Om goed te begrijpen hoe de vork in de steel zit, is een kleine geschiedenisles niet onbelangrijk”, zo begint Liselotte Vlaming, verzekeringsadviseur bij Univé, haar verhaal. “In 1794 was er een veehouder uit Winsum die een Sociëteit oprichtte: de ‘Sociëteit van Onderlinge Bijstand in gevallen van Brand’. Twintig boeren verzekerden hun stallen samen tegen brand, vanuit een gezamenlijke kas. Ze beperkten het risico op brand door elkaars gebouwen zorgvuldig te controleren. Brak er tóch brand uit? Dan trokken ze samen op om de schade te beperken. Het betekende het ontstaan van Univé. Samen optrekken, risico’s voorkomen en gevolgen beperken.”

Geen winstoogmerk

Een bijzonder historisch ontstaan, waarbij er op elkáár gelet werd, in plaats van enkel op de winst. “Nog steeds een belangrijk onderdeel van ons merk”, gaat Liselotte verder. “Univé heeft geen winstoogmerk, hoewel er wel winst wordt gemaakt. Wat er vervolgens met die winst gebeurt, is een mooi voorbeeld van de coöperatieve gedachte. Er zijn geen aandeelhouders die een winstuitkering krijgen, maar er wordt juist geïnvesteerd in innoveren en elkaar helpen. Bijvoorbeeld door middel van ons Buurtfonds, een stichting die financiële steun aan maatschappelijke initiatieven biedt. Ook bijzonder: al een aantal jaren op rij krijgen leden van Univé Noord-Holland een premieteruggave. Iets waar we heel trots op zijn.”

Cybercrime

“Juist door die winst te stoppen in innovatieve projecten, ontstaan de mooiste producten. Zo ontwikkelde Univé ‘Veilig Wonen’, een bundel die klanten helpt veilig te wonen en te leven. Denk aan een inbraakalarmsysteem, dakgootreiniging en cv-ketel onderhoud. Het mooiste en meest actuele voorbeeld is toch wel de Univé Cyber hulp. “Jaarlijks worden 2 miljoen Nederlanders slachtoffer van cybercriminaliteit. Dat kunnen we gerust een groot maatschappelijk probleem noemen”, vertelt Liselotte. “Zo is de Cyberhelpdesk opgericht die 24/7 bereikbaar is voor vragen of problemen. En wanneer je een inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering bij ons sluit, heb je ook nog een dekking van €2.000 per jaar bij schade.”.

‘Pap, mag ik geld lenen?’

“We kennen allemaal de perfect nagemaakte mailtjes van de Belastingdienst wel. Of de whatsappberichten die momenteel in omloop zijn, waarin door een ‘zoon’ aan zijn ‘vader’ wordt gevraagd om geld over te maken, terwijl het eigenlijk een criminele organisatie is”, vervolgt Liselotte haar verhaal. “Cybercriminaliteit is inmiddels een groter probleem dan de huis-tuin-en keuken woninginbraak. Dan zijn we ontzettend trots dat wij de eerste verzekeraar zijn die de dienst standaard kunnen toevoegen aan ons portfolio om onze klanten te helpen wanneer ze een vraag of probleem hebben rondom cybercriminaliteit.”

Midden in de maatschappij

“Univé staat midden in de maatschappij, zoals ze dat zelf mooi noemen. Een begrip dat lading krijgt op diverse fronten. Niet alleen door het voorgaande voorbeeld, maar ook door letterlijk ‘in’ de maatschappij te staan. “Dat doen we met onze fysieke 110 Univé-winkels, verspreid door heel Nederland”, vertelt Liselotte glimlachend. “Een fysieke winkel is nog nooit zo belangrijk geweest: in tijden waar alles snel en digitaal kan worden geregeld, zetten wij juist in op het persoonlijke aspect. Je klant in de ogen aan kunnen kijken wanneer de persoonlijke situatie tijdens een adviesgesprek wordt doorgenomen. En ja hoor, ook de klanten voor een snel kopje koffie en een printje zien we vaak genoeg én zijn van harte welkom. Lokaal in verbinding staan met je omgeving en klanten is in de snel veranderende wereld belangrijker dan ooit.”

In deze winkels worden niet enkel verzekeringsgesprekken gehouden. Het is ook een ontmoetingsplek voor diverse events. “In –of nabij– verschillende Univé-winkels organiseren wij door het jaar heen verschillende activiteiten gericht op preventie en gezondheid voor onze leden. Eigenlijk een gratis service van Univé. Denk aan een slaapworkshop, een EHBO-cursus of speeddaten met een jurist.” Al deze mooie initiatieven vormen tezamen de kracht van onze coöperatie. Voor elkaar, met elkaar. “Hoor je weer eens de slogan ‘daar plukt u de vruchten van’, dan weet je nu wat daarmee wordt bedoeld”, sluit Liselotte lachend af.

Univé Ledenvoordeel

Wil jij ook gebruik maken van ledenvoordeel bij Univé? Kijk dan voor meer informatie en het afsluiten van een verzekering op unive.nl of bel 072 502 4550.

Laatste blogs

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.
Op zoek naar een zorgverzekering die bij jou past? Doe de Univé ZorgCheck!

Doe de Univé ZorgCheck!

Tot eind december kun je weer een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Maar hoe weet je nu wat de juiste keuze is met betrekking tot je zorgverzekering? Zodat je goed verzekerd bent, maar ook niet meer betaalt dan nodig. Daar hebben wij iets op bedacht: de Univé ZorgCheck. Binnen een half uur weet je welke zorgverzekering bij jouw situatie past, met behulp van een Univé-adviseur. En het mooie? De ZorgCheck kan via een persoonlijk gesprek in onze winkel, via beeldbellen óf telefonisch. Voor ieder wat wils!

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.
Wens Sensum Instituut vervuld door Ledenfonds donatie

Het Sensum Instituut ontvangt een tovertafel vanuit het Ledenfonds

Een Tovertafel voor het Sensum Instituut. Dat was de grote wens van de kinderen en de behandelaren. Om hun wens uit te laten komen, schakelde Liselotte van Berkel Univé Noord-Holland in. ‘Wat waren we verrast toen we hoorden dat het Ledenfonds het hele bedrag wilde sponsoren!’ Het Sensum Instituut in Hoofddorp (Gemeente Haarlemmermeer) behandelt jonge kinderen waarbij een vermoeden bestaat van autisme of sprake is van autistisch gedrag. Hier krijgen kinderen, één op één, een dagbehandeling. Het team bestaat uit 22 medewerkers en 11 kinderen in de leeftijd van 3,5 tot 6 jaar.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?