Cybercriminaliteit: Al mijn wachtwoorden van sociale kanalen werden keer op keer aangepast.

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

We klikken met z’n allen wat af online. We ontvangen ontzettend veel berichtjes, mailtjes en worden om de haverklap getriggerd door een notificatie. Geen wonder dat cybercriminaliteit op de loer ligt. Want met één klik kun je criminelen zomaar toegang geven tot je gegevens.

Ook Hannah is in een onbewaakt moment slachtoffer geworden van cybercrime. Hoe? Dat heeft ze nog altijd niet kunnen achterhalen. Maar dat er iets mis was, was zeker –  en dus vroeg ze om hulp bij de Cyber Helpdesk van Univé.

Naam en foto van Instagram gewijzigd

“Ik zat ‘s avonds op de bank en scrolde wat door de diverse social media heen. Toen ik bij Instragram een reactie gaf op een bericht van een vriendin, zag ik opeens een vreemde naam bij mijn reactie staan. Ook was mijn foto gewijzigd. Mijn neefje stuurde me bijna gelijktijdig een bericht dat mijn naam op Instagram was gewijzigd. Het was meteen duidelijk dat iemand mijn Instagram had gehackt. Op zich schrok ik er niet echt van. Ik heb alles weer gewijzigd en mijn wachtwoord vervangen. Probleem opgelost, dacht ik toen.”

Toegang tot e-mailaccount

“De volgende ochtend bekeek ik mijn privé mail en zag ik dat ik ’s nachts een mail had ontvangen van Instagram dat mijn wachtwoord weer was gewijzigd. Toen schrok ik wel, want ik had tenslotte net mijn wachtwoord gewijzigd en er echt een heel ingewikkeld wachtwoord van gemaakt. Hoe was het mogelijk dat ze die wisten te kraken? Al heel snel kwam er daarna een melding dat mijn wachtwoord in Facebook was gewijzigd. En ook in LinkedIn. Ook die wachtwoorden heb ik aangepast en enorm ingewikkeld gemaakt.

Helaas alles werd gewoon weer gewijzigd in de volgende nacht. Op dat moment realiseerde ik me pas dat ze waarschijnlijk toegang hadden tot mijn e-mailaccount. Als er een wachtwoord wordt gewijzigd, krijg je namelijk een melding in de mail. Als jij niet degene bent die dat gedaan heeft, kan je heel eenvoudig het wachtwoord opnieuw wijzigen. En net als ik kon zien dat ‘zij’ het wachtwoord hadden gewijzigd, konden ‘zij’ ook zien dat ik het wachtwoord had gewijzigd.

Dus ik moest iets met mijn e-mailaccount doen. Dat was het moment om contact op te nemen met de Cyber Helpdesk van Univé. Ik moest namelijk zeker weten dat ik nu de juiste stappen zou nemen. En in de tussentijd werd ook mijn Netflix-account gehackt en mijn abonnement uitgebreid.”

Cyber Helpdesk van Univé

“Ik werd keurig volgens afspraak gebeld door een medewerker van de Helpdesk. We hebben de situatie besproken. Belangrijk was om na te gaan of er bijvoorbeeld bankgegevens ergens in de mail waren opgeslagen. Gelukkig had ik dat niet gedaan. Het was mij duidelijk welke stappen ik moest zetten. Daarnaast kreeg ik tips welke controles ik moest uitvoeren, welke veiligheidsmaatregelen ik moest nemen en hoe ik kon omgaan met al die ingewikkelde wachtwoorden die ik inmiddels had verzonnen.”

Wachtwoord aanpassen tegen cybercrime

“Maar eerst moest het wachtwoord van mijn e-mailaccount op twee plekken worden aangepast. Dat heb ik direct uitgevoerd. Vervolgens heb ik alle andere wachtwoorden weer aangepast. En toen was het wachten. Zou er ’s nachts weer een actie plaatsvinden? Maar de volgende ochtend was het stil. Geen meldingen van gewijzigde wachtwoorden. Het was gelukt!”

Te makkelijk wachtwoord

“Achteraf vraag je je af waar het ergens mis is gegaan. En dat was inderdaad bij mij heel eenvoudige wachtwoord op mijn e-mailaccount. Ik heb die jaren terug eens ingesteld en er niet meer veel aandacht aanbesteed. Dus een wijze les voor iedereen; denk niet te makkelijk over wachtwoorden.

Ondanks dat er niets ergs is gebeurd, voelt het toch zeer ongemakkelijk als je weet dat anderen met je mee kijken en jouw privéleven kunnen beïnvloeden.”

Univé Cyberhulp

Uit het voorbeeld hiernaast lees je dat je, in een onbewaakt moment, snel slachtoffer kunt worden van Cybercrime. het kan écht iedereen overkomen. Wist je dat jaarlijks 2 miljoen Nederlanders slachtoffer worden van cybercriminaliteit?

Univé vindt het als coöperatie belangrijk dat hun leden met een veilig en zeker gevoel online zijn. Daarom is ‘Univé Cyberhulp’ in het leven geroepen. Vanaf nu kun je 24/7 kosteloos bellen naar de Univé Cyberhelpdesk en krijg je zelfs tot €2000 vergoeding bij schade wanneer je een Univé aansprakelijkheids- of inboedelverzekering hebt. Meer weten of twijfel je ergens over? neem contact op!

Laatste blogs

Nieuwe wetgeving voor noodstroomaggregaat

In stallen met kunstmatige ventilatie moet de stroomvoorziening altijd op orde zijn. Bij stroomuitval moet daarom direct een noodstroomaggregaat in werking treden. Sinds 1 juli is hiervoor een nieuwe wetgeving van kracht. In onze blog lees je waar je aan moet voldoen?

"Wat zeg je?" Door slimme oplossingen hoeft gehoorverlies geen beperking te zijn

Kunnen vertrouwen op je gehoor is een groot goed. En zo lang alles goed gaat, is je fijn functionerende gehoor iets vanzelfsprekends. Maar wat als je merkt dat je niet meer alles hoort? Dat je mensen niet goed verstaat en de tv steeds harder zet? Weet dat je niet de enige bent en dat je er iets aan kunt doen.

‘De premierestitutie van Univé gebruiken we voor ons welverdiende teamuitje’

Bij positieve bedrijfsresultaten profiteren onze leden, met een woon-, gebouwen- en/of roerende zakenverzekering, mee van de winst. Ook dit jaar ontving familiebedrijf Provak Amsterdam een deel van hun betaalde premie terug. In onze blog deelt Cathy Supino hoe ze dit bedrag gebruiken voor een welverdiend teamuitje.

‘Dankzij de gift vanuit het Ledenfonds kunnen we weer veilig de uitkijktoren op’

Mikal Folkertsma is boswachter in het polderbos in Wieringermeer. Een natuurgebied in het noordelijkste puntje van Noord-Holland waar je reeën, zeldzame vogels én met een beetje geluk zelfs een vosje kunt spotten. Wie dieren wil spotten, kan het beste de zes meter hoge uitkijktoren op. De uitkijktoren, gemaakt van hout, is langzaam maar zeker toe aan een renovatiebeurt. “Om de uitkijktoren veilig te houden is er dus werk aan de winkel”, legt Mikal uit. Het probleem is echter dat we geen budget hebben voor dit soort zaken. Daarom heb ik een aanvraag ingediend bij het Univé Ledenfonds.

‘In het Repair Café krijgen kapotte apparaten een tweede leven’

Een stofzuiger die niet zuigt, een platenspeler die niet speelt, een broodrooster dat niet roostert. Het is maar een kleine opsomming van de apparaten die mensen meenemen naar het Repair Café van Wonen Plus Welzijn. “Heb je een kapot apparaat, met of zonder stekker, dan ben je bij ons aan het goede adres.”