Social engineering: ook zakelijk is de mens de zwakste schakel

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Als cybercriminelen de weg naar binnen willen vinden bij een bedrijf, kunnen zij vaak al vrij snel zien hoe goed het netwerk beveiligd is. Als die beveiliging goed is, gaan ze over op social engineering. Dat betekent: proberen om medewerkers te misleiden en zo een zwakke plek te creëren in het systeem.

De enige manier om hiertegen bestand te zijn, is bewustwording. Daarom leggen we in dit blog uit wat social engineering is en hoe je jezelf hiertegen kunt wapenen.

De basis van social engineering

De naam zegt het al: het sociale karakter van de mens wordt misbruikt bij social engineering. Door je onbevangenheid, goede vertrouwen, nieuwsgierigheid of angst uit te buiten, kunnen computercriminelen informatie boven tafel halen die ze nodig hebben om binnen te komen in het bedrijfsnetwerk.

De enige manier om dit tegen te gaan, is niet zomaar iedereen vertrouwen. Vraag jezelf bij elke e-mail en elk praatje af of je hiermee het systeem kunt schaden. Bij twijfel stop je.

Methodes van social engineering

Er zijn allerlei manieren waarop cybercriminelen misbruik kunnen maken van het vertrouwen van medewerkers om het systeem binnen te dringen. Dit zijn de belangrijkste methodes:

  1. E-mail
    Deze methode kennen we allemaal. Of het nu om een CEO-mail gaat, om phishing of een e-mail met een ‘foute’ bijlage. Onoplettendheid, nieuwsgierigheid of angst zorgt ervoor dat je klikt en zo bied je hackers een weg naar binnen. Kortom: let goed op als je mails checkt.
     
  2. Persoonlijk contact
    Zelf zou je er niet aan denken om zomaar iemand te bellen met kwade intenties, maar er zijn hackers genoeg die op deze manier mensen recht in hun gezicht proberen te misleiden. Als je wordt gebeld door iemand die je vraagt om een gebruikersnaam of wachtwoord, dan moeten er allerlei alarmbellen gaan rinkelen. Er zijn namelijk genoeg andere manieren om jezelf te identificeren.

    Bij persoonlijk contact wordt ook vaak gebruikgemaakt van openbare informatie over jou die de hacker online heeft kunnen vinden. Hoe meer een onbekende beller over je weet, en zo probeert je op je gemak te stellen, des te wantrouwiger moet je worden.
     

  3. Omgeving uitkammen
    Dit is misschien wel de methode die het meest onderbelicht blijft als het om social engineering gaat. Waarschijnlijk omdat het niets te maken heeft met rechtstreeks contact. Bij het uitkammen van de omgeving gaan kwaadwillende hackers namelijk op zoek naar gevoelige informatie die rondslingert binnen of buiten het bedrijf om hier misbruik van te maken.

    Denk bijvoorbeeld aan het vissen in de prullenbak bij het kopieerapparaat. Hier kan immers best wat interessants liggen. Maar ook vuilnisbakken en containers buiten zijn niet veilig voor snuffelaars. De enige manier om dit tegen te gaan is door je er bewust van te zijn dat je niets moet laten slingeren aan gevoelige informatie. Zelfs niet in het afval.

Hulp nodig? Wij staan klaar!

Heb je het vermoeden dat een ongewenste indringer jullie bedrijfsnetwerk probeert binnen te komen via social engineering? Als klant van Univé kun je dan altijd gratis bellen naar de Univé Cyberhelpdesk voor hulp. Ook als je vragen hebt over het beveiligen van je netwerk kun je hier terecht. Wij hebben onze schadeverzekeringen namelijk standaard uitgebreid met Univé Cyberhulp.

Gratis Cyberwebinar

Op woensdag 10 november organiseren wij een gratis online Cyberwebinar voor ondernemers. Duik samen met ons in de wereld van cybercrime anno 2021. Tijdens het event geven cyber-experts Dave Maasland, Ezra Windhorst en Univé je nieuwe inzichten, waardevolle tips én ontdek je hoe gemakkelijk hackers kunnen inbreken in bedrijfssystemen. Hier wil je bij zijn!

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).