Home-Start project biedt ouders steun in de rug

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Mirjam Kaijer

Heb je als gezin ondersteuning nodig, zijn er problemen met de taal, of mis je sociale contacten? “Home-Start biedt ouders op vriendschappelijke basis een steuntje in de rug, waardoor een gezin weer in zijn kracht komt te staan’’, zegt de coördinator van Medemblik Christine Samsom enthousiast

“Dit programma wordt sinds 1973 wereldwijd uitgevoerd in 22 landen en steeds weer zijn er prachtige succesverhalen’’, vertelt ze vol vuur. “Wij koppelen, getrainde vrijwilligers, die zelf ervaring hebben met opvoeding, voor een jaar aan een gezin. Vrijwilligers komen een dagdeel per week bij het gezin thuis. Gezinnen met kinderen van 0-18 jaar kunnen meedoen als de gemeente hiervoor subsidie verleent. We bieden ondersteuning bij alledaagse, lichte opvoedvragen.’’

Laagdrempelig

“Ouders, vrijwilligers en verwijzers in de buurt van onze Home-Start locatie kunnen rechtstreeks contact opnemen met onze coördinatoren. Het grote verschil is dat er geen behandelplannen zijn zoals je ziet bij Jeugdzorg. Het is veel laagdrempeliger, meer vanuit een gelijkwaardige basis. Home-Start heeft wel een signalerende functie omdat we de grote problemen voor willen zijn’’, legt Christine uit. “Het is een preventief programma.’’ 

De juiste klik

Op de vraag of zij een voorbeeld wil geven van een geslaagde match vertelt zij over een moeder met vijf kinderen die hulp had gevraagd. “Zij had relatieproblemen en vader was tijdelijk uit huis gegaan. Moeder kon niet langer alle ballen in de lucht houden en had ernstige vermoeidheidsklachten. Met de toegewezen vrijwilliger had ze meteen een grote klik. De vrijwilliger is gestart met hele kleine basale dingen als een spelletjes doen met de kinderen. Geleidelijk veranderde de sfeer en na 10 maanden had deze moeder haar gezin weer op de rit’’, legt de coördinator uit.  

Impact

“Haar huishouden heeft weer structuur en daarnaast heeft ze zelfs een studie opgepakt. De vrijwilliger doet voor haar gevoel weinig, maar de impact is zo groot”, legt de Christine uit. Zo is er ook het verhaal van Willemien van bijna 62 die Anastasia ging ondersteunen. “Na de bevalling van haar dochtertje had deze jonge moeder lichamelijke klachten en problemen op haar werk. Haar dochtertje werd twee keer in het ziekenhuis opgenomen en ze kreeg het steeds moeilijker. Home-Start zorgde voor een match. Ondanks dat Willemien een stuk ouder is hadden ze een goede klik. Juist vanwege haar leeftijd kon ze goed relativeren en feedback geven en bracht veel gezelligheid mee. Haar dochtertje noemt haar zelfs oma”, zegt Christine enthousiast.

Koppelen

“Ook dacht Willemien mee over het werk van Anastasia. Dankzij die gesprekken is zij een andere baan gaan zoeken, die ze uiteindelijk ook gevonden heeft. De ondersteuning van Home-Start is gericht op de ouder maar kinderen bouwen ook een band op met de vrijwilliger. Wat ik leuk vind aan dit werk is het koppelen, Het is net ‘Love at first site’, maar dan anders’’, zegt ze lachend. “Eigenlijk zou ik prima een datingsbureau kunnen beginnen, want dat is ook precisiewerk. Maar ik hou het lekker bij Home-Start.’’ 

Wil je graag wat voor een ander betekenen of zoek je hulp? Meld je aan: c.samsom@humanitas.nl of neem contact op met Christine Samsom: tel. 0610959288.  

Over het Ledenfonds

Het Ledenfonds doet donaties aan lokale maatschappelijke initiatieven die gericht zijn op verbetering van (het gevoel van) veiligheid, leefbaarheid, sociale cohesie, zelfredzaamheid en/of de gezondheid. Met een donatie aan bijvoorbeeld het Home-Start project van Humanitas, dragen we bij aan een wereld waarin we elkaar helpen.

Wil je ook een beroep doen op het Ledenfonds voor een samenwerking? Lees hier de voorwaarden en neem contact met ons op. 

Laatste blogs

Nieuwe wetgeving voor noodstroomaggregaat

In stallen met kunstmatige ventilatie moet de stroomvoorziening altijd op orde zijn. Bij stroomuitval moet daarom direct een noodstroomaggregaat in werking treden. Sinds 1 juli is hiervoor een nieuwe wetgeving van kracht. In onze blog lees je waar je aan moet voldoen?

"Wat zeg je?" Door slimme oplossingen hoeft gehoorverlies geen beperking te zijn

Kunnen vertrouwen op je gehoor is een groot goed. En zo lang alles goed gaat, is je fijn functionerende gehoor iets vanzelfsprekends. Maar wat als je merkt dat je niet meer alles hoort? Dat je mensen niet goed verstaat en de tv steeds harder zet? Weet dat je niet de enige bent en dat je er iets aan kunt doen.

‘De premierestitutie van Univé gebruiken we voor ons welverdiende teamuitje’

Bij positieve bedrijfsresultaten profiteren onze leden, met een woon-, gebouwen- en/of roerende zakenverzekering, mee van de winst. Ook dit jaar ontving familiebedrijf Provak Amsterdam een deel van hun betaalde premie terug. In onze blog deelt Cathy Supino hoe ze dit bedrag gebruiken voor een welverdiend teamuitje.

‘Dankzij de gift vanuit het Ledenfonds kunnen we weer veilig de uitkijktoren op’

Mikal Folkertsma is boswachter in het polderbos in Wieringermeer. Een natuurgebied in het noordelijkste puntje van Noord-Holland waar je reeën, zeldzame vogels én met een beetje geluk zelfs een vosje kunt spotten. Wie dieren wil spotten, kan het beste de zes meter hoge uitkijktoren op. De uitkijktoren, gemaakt van hout, is langzaam maar zeker toe aan een renovatiebeurt. “Om de uitkijktoren veilig te houden is er dus werk aan de winkel”, legt Mikal uit. Het probleem is echter dat we geen budget hebben voor dit soort zaken. Daarom heb ik een aanvraag ingediend bij het Univé Ledenfonds.

‘In het Repair Café krijgen kapotte apparaten een tweede leven’

Een stofzuiger die niet zuigt, een platenspeler die niet speelt, een broodrooster dat niet roostert. Het is maar een kleine opsomming van de apparaten die mensen meenemen naar het Repair Café van Wonen Plus Welzijn. “Heb je een kapot apparaat, met of zonder stekker, dan ben je bij ons aan het goede adres.”