‘Ons merk is ons communicatiemiddel, achter elk kledingstuk zit een verhaal’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Charlotte van Waes en Marieke Vinck hebben een missie. Met hun bedrijf en label CharlieMary, willen ze toewerken naar een circulaire modecollectie. Met respect voor het kledingstuk, de maker, het ambacht en het milieu. ‘Duurzame mode is eigenlijk al een verouderde term. Met CharlieMary gaan wij nog een stap verder.’

In 2009 startten Charlotte en Marieke – vriendinnen uit de studietijd aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) – het bedrijf CharlieMary op. Nadat ze beiden een paar jaar in de mode-industrie hadden gewerkt, vonden ze dat het anders moest. “Kleding zien wij niet als wegwerpartikel”, vertelt Charlotte. “De stukken die je bij ons koopt, noemen we ‘true fashion’, eerlijke kleding. Kleding die met liefde en zorg is gemaakt, waar je blij mee bent en waar je zorgvuldig mee omgaat. We zien circulariteit als de overtreffende trap van duurzaamheid en willen toewerken naar een circulaire modecollectie.”

True fashion labels

In de eerste instantie beginnen de twee compagnons een conceptstore in de Amsterdamse Pijp. Een winkel waar de consument duurzame kleding kan kopen. Charlotte: “Daaruit voortkomend zijn we een agentschap begonnen waarin we een aantal van de true fashion labels in Europe gingen vertegenwoordigen. Met het doel; onze impact en de markt vergroten. Op deze manier brachten we niet alleen vanuit onze winkel producten op de markt, maar gingen we de vertegenwoordiging doen van duurzame mode labels.”

Pioniers

De winkel in de hoofdstad hebben Charlotte en Marieke na 10 jaar gesloten. Vanaf 2021 lanceren de twee vanuit hun kantoor en showroom Pakhuis Wilhelmina, hun eigen label. Charlotte: “We zien circulariteit als de overtreffende trap van duurzaamheid. Ons eigen label is kleinschalig, maar we willen met onze collectie echt het voorbeeld geven. We laten zien hoe het ook kan en proberen een stap vooruit te lopen op de rest.”

Zaadjes planten en verhalen delen

Via de webwinkel verkoopt CharlieMary de kledingstukken. Charlotte hoopt door middel van het verhaal achter de kledingstukken, mensen te inspireren. “Ons merk is ons communicatiemiddel. Op de site lees je het verhaal over je nieuwe trui of T-shirt. We hopen dat je dit verhaal doorvertelt. Maar ook dat het je stof tot nadenken geeft voor andere aankopen. Ook retailers die onze producten kopen, hopen we aan het denken te zetten. Zaadjes worden gepland.”

Ken het verhaal achter je kledingstuk

Een trui, blouse, T-shirt of broek; wat voor weg heeft een product van CharlieMary afgelegd? Charlotte: “Neem de rode trui die op onze website afgebeeld staat. Deze trui is van textielafval gemaakt. Spullen dus die onder andere jij in de (juiste) afvalcontainer hebt gegooid. De textielinzamelaar heeft een machine die stoffen en kleuren kan detecteren. Na het sorteren, wordt van het rode katoenen textielafval een draad gemaakt. Onze trui is gemaakt van deze draad. De T-shirts die we verkopen zijn gemaakt van left-over stof. De broek is mede mogelijk gemaakt door een weverij in Enschede (Textielstad Enschede) die enkel met gerecycled garen werkt. De broek is vervolgens door statushouders in elkaar gezet. Je ziet, elk product heeft zijn verhaal. Ken je het verhaal, dan ga je zuinig met je aankoop om.”

Draag het met liefde en zorg ervoor

De eigenaren van CharlieMary hebben een missie. Ze willen toe naar een circulaire modewereld waarin meer wordt samengewerkt, wordt gekeken naar oplossingen voor de huidige problemen en waar iedereen op een gelijkwaardige manier gewaardeerd wordt.  “Iedereen zal altijd kleding blijven dragen, maar als je weet dat iemand met veel plezier aan je kledingstuk heeft gewerkt, dan draag je daar zorg voor en hecht je daar waarde aan. Weet dat aan elk kledingstuk verschillende handen hebben gewerkt, draag het met liefde en zorg er goed voor. Die waardering moet echt terugkomen.”   

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Charlotte en Marieke hebben een duidelijk doel voor ogen en hebben nog veel plannen. Ze moeten er dan ook niet aan denken als één van de twee ziek wordt. “We vormen met z’n tweeën een bedrijf.  Als één van ons iets overkomt, moet CharlieMary gewoon door kunnen draaien. Salaris moet uitbetaald worden en er moet geld beschikbaar zijn om een freelancer in te huren. Omdat we onze verzekeringen al bij Univé Noord-Holland hadden lopen, hebben we deze partij ook ingeschakeld voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Peter Meijns, verzekeringsadviseur, heeft ons geholpen.”

Moeilijk maar niet onmogelijk

“Onze situatie was niet heel eenvoudig. In de eerste instantie hadden we samen één BV en stonden we beiden op de loonlijst. Het bedrijf heeft je dan als het ware als werknemer verzekerd. Vanaf vorig jaar hebben we allebei een eigen BV en zijn we werkzaam voor onze holding. De bedrijfsstructuur is dus veranderd en we hadden beiden een AOV nodig. Verzekeringen moesten worden omgezet en daar zat de moeilijkheid; wil je namelijk recht hebben op uitbetaling bij ziekte, dan moet je voor een bepaalde tijd verzekerd zijn. Peter heeft het zo geregeld dat alles gewoon vlekkeloos door kon lopen en heeft de verzekering aangepast aan onze nieuwe bedrijfsstructuur. Alle voorwaarden liepen daardoor gewoon door en dat is fijn. Dat geeft ons beiden rust. Zo kunnen we ons focussen op datgene waar we echt gelukkig van worden: namelijk ondernemen.”

Ondernemen is mooi, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Stel dat je door een ongeval of ziekte niet meer kunt werken. Als ondernemer heb je dan geen vangnet vanuit de overheid. Voor deze situaties is er de arbeidsongeschiktheidsverzekering van Univé.

Onze AOV is meer dan alleen een uitkering als je arbeidsongeschikt raakt. Wij hebben ook veel aandacht voor je herstel. Ons team van specialisten helpt je op een verantwoorde manier te re-integreren. Bovendien kan je experts om advies vragen over je bedrijfsvoering en gezondheid.

Gratis informatiegesprek

Wat kun je van ons verwachten?
Onze AOV-adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens een gratis informatiegesprek van ongeveer 30 minuten geven zij je informatie over de mogelijkheden en inzicht in de financiële gevolgen wanneer je arbeidsongeschikt mocht raken. 

Laatste blogs

Adviseur aan het woord: Tom Ootes

Tom Ootes, een bevlogen agrarisch adviseur bij Univé Noord-Holland, deelt zijn passie en ervaring in een inspirerend verhaal. Na wat omzwervingen vielen alle puzzelstukjes voor Tom Ootes op hun plek. Nu voelt hij zich als een vis in het water. “Ik kom bij de mooiste bedrijven en mag de hele dag gesprekken voeren en koffiedrinken. Én ik mag ondernemers behoeden voor financiële ellende. Mooier wordt het niet!”

Boerencamping: Kamperen tussen bollen, duinen en strand

In het grootste aaneengesloten bloembollengebied van Nederland ligt camping Duinzoomhoeve. Een kleinschalige boerencamping, gerund door het echtpaar Mary en Jan Romar en hun dochter Suzan. “Wie hier in de juiste periode komt kamperen, wordt wakker tussen de fleurige en kleurrijke bloeiende tulpenvelden.”

Overleeft jouw bedrijf een brand?

De gevolgen van een bedrijfsbrand reiken vaak verder dan alleen de materiële schade. Het hele bedrijf kan stil komen te liggen, terwijl de kosten doorlopen. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de gevolgen van een brand in hun bedrijf onderschatten. In onze blog geven we een aantal tips zodat je goed voorbereid bent, mocht jou dit overkomen.

Hoe een klein vonkje een grote brand veroorzaakt

Een van de stallen van kalverhouder Jan van der Wal in Kootwijkerbroek was toe aan onderhoud. De spijlen van de afscheidingshekken lieten los en moesten gelast worden. Toen begin september de stal leeg stond, was dat een goed moment om de klus te klaren. Maar dat ging vreselijk fout.

Cybercriminelen kraken hart van bedrijf

Hoe zou jij reageren als je op een maandagochtend ontdekt dat je gehackt bent en al je bestanden versleuteld zijn? Dat overkwam Yvo, een accountant die samen met zijn collega een eigen bedrijf runt. Lees hier hoe Yvo deze nachtmerrie heeft doorstaan en wat hij heeft geleerd over het beveiligen van zijn data.