Wij bezorgen niet alleen eten

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Mirjam Kaijer

Sandra en Arjen Holterman zijn niet alleen met elkaar getrouwd, maar ook met hun bedrijf. Al 17 jaar lang bezorgen ze maaltijden aan doelgroepen die het in de meeste gevallen zelf niet kunnen bereiden. ‘Als koken een probleem wordt’ is hun motto. Ze hadden het al druk, maar door corona is het helemaal een gekkenhuis. Hoe gaan ze hier mee om?  

“Het zijn zeker bijzondere tijden”, zegt Sandra lachend. “Vind je het goed vanmiddag even te bellen?”, vraagt ze. “Ik heb een ziekmelding en door de sneeuw lopen we ook tegen het nodige aan.” Het is alle ballen in de lucht houden en dealen met elementen waar je nu eenmaal geen grip op hebt: corona en het weer. “Sorry”, zegt haar man die ik later aan de telefoon krijg. “Soms hebben we zoveel bestellingen, door corona is dit alleen maar toegenomen.”

Uitdaging

Hun grootste uitdaging is momenteel coronaproof te leveren en dat gaat ze goed af, vertelt Arjen. Hij heeft een positieve instelling. “Deze tijd is ook een periode van kansen en die krijg ik bijvoorbeeld van de thuiszorg die onze hulp nodig heeft. En dat moet je aangrijpen. Veel van onze klanten staan op een wachtlijst voor een verzorgingstehuis. De grootste groep zijn cliënten met dementie, waarvan de meesten 80 of 90 plussers zijn. Het contact loopt dan via de kinderen of de thuiszorg. We werken dus met een kwetsbare groep. In verband met corona spreken we met de kinderen af dat er een stoel buiten staat waar de maaltijd op wordt gezet. Soms moet je toch een risico nemen door naar binnen te gaan en dan is afstand nemen belangrijk”, legt de ondernemer uit.

Sociale rol

“Wij bezorgen niet alleen eten, onze rol is meer dan dat. Wij zijn degene die kijken hoe het met iemand gaat. Daarom zijn het met name ouderen die voor ons werken, de jonkies hebben vaak teveel haast. Naast dat je het eten brengt maak je ook een praatje en geef je aandacht aan de mensen. Soms ben je de enige die ze op een dag zien en dat is heel schrijnend, dan kan je niet meteen weglopen. Er wordt ook gekeken of het eten wel echt wordt opgegeten. Eigenlijk zijn we dus een beetje mantelzorgers”, zegt hij lachend.  

Droom

Ooit begonnen zij hun bedrijf in Zaandam met slechts 26 maaltijden op een dag. Maar hij geloofde in zijn droom. “Ik heb vroeger bij McDonalds gewerkt, en daarvoor in een 5-sterrenhotel. Mijn vader had ook een cateringbedrijf, een voorloper in die tijd. Ik heb het dus niet van een vreemde”, zegt hij opgewekt. “Onze kracht is dat we gratis bezorgen en van alle markten thuis zijn. Alles is altijd vers, onze producten zijn goed en lekker.”

Verliefd

“We hebben elkaar ooit ontmoet in het buurthuis, via de broer van Arjen. Aanvankelijk vonden wij elkaar niet leuk, maar dat sloeg om in liefde”, zegt Sandra lachend. “We werken veel samen. Arjen start rond 7.30 uur, anderhalf uur eerder dan ik. Hij doet het voorbereidende werk. Daarna portioneren we de maaltijden die vanaf 11.00 uur de deur uitgaan. De avondmaaltijden worden vanaf 15.00 uur rondgebracht. Als we zelf bezorgen zijn we tussen 18.00 en 18.30 uur thuis en anders rond 17.00 uur.” Op de vraag of ze thuis veel over het werk praten zegt Sandra: “Daar ontkom je niet aan, maar ondanks dat corona weinig afleiding biedt, blijven er gelukkig nog voldoende onderwerpen over.”

Weer of geen weer

“We hopen dit werk nog lang te doen”, zegt Arjen. “Je bouwt iets speciaals op met deze ouderen. De eenzaamheid is zo groot bij deze groep, dat raakt me nog altijd. Dus weer of geen weer: ze moeten ons zien, en proeven natuurlijk’’, voegt hij er lachend aan toe.

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).