Een unieke golfbeweging

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Het financiële verhaal achter de ondernemers

Vanwege de maatregelen om het coronavirus in te dammen, kijken veel ondernemers terug op een roerige tijd. En nog steeds. ‘Er zijn ondernemers die nog jaren op de blaren zitten, of het financieel zelfs niet meer kunnen rechttrekken naar het niveau van voor maart 2020. Maar er zijn gelukkig ook ondernemers die er wel bij varen. Ze zeggen wel eens: De één zijn dood, de ander zijn brood. Helaas is deze uitspraak nog altijd van toepassing. En dat is heel dubbel’, vertelt Jan-Willem Oosterveld van Oosterveld Accounts en Adviseurs.

“Pietje” precies noemt hij zichzelf. Een onmisbare eigenschap voor Jan-Willem Oosterveld. Een accountant met inmiddels dertig jaar ervaring. ‘Oorspronkelijk kom ik uit een supermarktfamilie. Vanaf mijn veertiende hielp ik mee in de supermarkt van mijn ouders op alle afdelingen en met name op de groenteafdeling. Mijn afdeling lag er altijd spatzuiver bij. Bij mij keken zelfs de appeltjes dezelfde kant op’, vertelt Jan-Willem enthousiast. Toen hij ging studeren, nam hij afscheid van de supermarkt en volgde de studie Bedrijfseconomie aan de HES in Amsterdam. Daarna volgde hij naast zijn dienstverband bij Deloitte een studie Accountancy. Vanaf 1999 mag Jan-Willem zich officieel account noemen en staat hij ingeschreven in het register.

Externe factoren

Jan-Willem: Ik heb veel meegemaakt in het vak de afgelopen ruim 20 jaar. Er zijn altijd externe factoren waar geen invloed op is, maar die wel een onderneming raken. Maar zo extreem als COVID-19, dat kan ik me niet herinneren. Veel ondernemers raakten in onzekerheid en wij overlegden hoe nu verder. Door de overheid waren steunmaatregelen in het leven geroepen maar hier kwam veel onduidelijkheid over. Door het inlezen van de maatregelen, volgen van webinars en het constant bijhouden van updates, bleven we op de hoogte hoe we deze moesten toepassen. En dat is belangrijk om dan samen met je klant door deze periode heen te komen.’

Ook kansen

‘De horecasector is hard geraakt, vertelt Jan-Willem verder. Zij moesten de deuren sluiten en niemand wist voor hoelang. Dat zorgde voor veel onzekerheid. Een van mijn klanten had net een horecazaak geopend. Die had natuurlijk nog geen financiële reserve om zo’n klap als deze op te vangen. Dan zijn er ook andere zaken om goed over na te denken. We hebben bijvoorbeeld de bedrijfsvorm omgezet naar een besloten vennootschap (bv). Dat beperkt de gevolgen voor zijn privé situatie zoals zijn woning, mocht hij de onderneming niet meer kunnen redden.’

Jan-Willem vervolgt: ‘Naast alle ellende werd er een beroep gedaan op het creatieve brein van de horecaondernemers. Veel zetten in op de afhaal- en bezorgservice. En voornamelijk met succes! Zij realiseerden in veel gevallen hogere omzetten dan zij anders hadden gehad. In dit soort situaties onderscheiden de ‘echte’ ondernemers zich. Ondernemers die kansen zien, vooruit denken en innovatief zijn, slagen vaak. Ik heb bijvoorbeeld een klant die snel schakelde met de verkoop van mondkapjes. Deze speelde meteen in op de situatie en heeft dan ook goede zaken gedaan de afgelopen tijd.’

Anders ondernemen

Door COVID-19 signaleert Jan-Willem dat ondernemers dit moment aangrijpen om anders te ondernemen. Hij vertelt: ‘In veel steden is het voor een hoop winkels nog steeds de gewoonte om van 9.00 tot 18.00 uur open te zijn. Vanwege het beperkt aantal toegestane bezoekers per vierkante meter heeft een van mijn klanten met een kledingwinkel iets anders bedacht. Naast het verruimen van de openingstijden werkt het voor hun klant ook iets anders. De klant kiest de kleding uit, pas het en bij een geslaagde koop wordt de kleding thuisbezorgd. Dat heeft veel voordelen: men hoeft niet meer met tassen te sjouwen, de voorraad in de winkel is beperkter en je kunt meerdere keren hetzelfde kledingstuk verkopen want dit wordt toch later bij de klant thuisbezorgd. Wat mij betreft is dit een trend die ik graag vaker zie. En de ondernemer? Die is ook heel erg enthousiast en krijgt veel positieve reacties!’

Geef nooit op

Jan-Willem Oosterveld benadrukt dat het heel belangrijk is om nooit op te geven. Met zijn deelname aan triatlons weet hij als geen ander dat je niet altijd voor de wind kunt hebben en ook wel eens moet zwemmen in golvend water. Jan-Willem: ‘Het leven bestaat uit uitdagingen. Denk in oplossingen en niet in problemen. Ondernemers die dat doen, staan altijd 1-0 voor wat mij betreft!’

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Laatste blogs

Met je bedrijfsauto op vakantie

Je hebt het plan om er even tussenuit te gaan voor een fijne vakantie in het buitenland. Voor die reis wil je je zakelijke auto gebruiken. Maar is die wel verzekerd tijdens een privévakantie? In onze blog geven we je alle informatie die je nodig hebt.

Op je oude dag nog voor jezelf beginnen

Op je 'oude dag' nog voor jezelf beginnen? Na een succesvolle carrière van bijna 40 jaar in Finance, maakte Hans Tuijtel op 60-jarige leeftijd de sprong naar het ondernemerschap. In onze blog deelt hij zijn verhaal over zijn strategische aanpak en de noodzaak van een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Herbouwkosten na een brand: verzekerd of niet?

Agrariërs hebben vrijwel allemaal een gebouwenverzekering afgesloten. Logisch. Want je kunt na een verwoestende brand een herbouw onmogelijk zelf betalen. Maar vergoedt een gebouwenverzekering altijd alle herbouwkosten? In dit artikel geven we er antwoord op.

Too Good To Go strijdt tegen voedselverspilling

Wij zijn trots op onze klanten die niet alleen ondernemend zijn, maar ook een positieve impact maken op de samenleving. Vandaag zetten we Too Good To Go in de schijnwerpers - een inspirerend bedrijf dat voedselverspilling tegengaat met een slimme en gebruiksvriendelijke app.

Ken jij het al? De Laatste Pluk

In veel boomgaarden hangt tegen het einde van het seizoen nog fruit dat niet meer geplukt wordt. Met De Laatste Pluk krijgt het nog goed eetbare fruit, een mooie bestemming: cliënten van de Voedselbank. Telers Jacob Gerrit en Evelien deden vorig jaar mee: “Het mooie is, dat je zo iets kunt doen voor de medemens. Tegelijkertijd wordt het laatste fruit voor je geplukt. Dat moet je anders eventueel nog zelf doen.”