De 9 meest gestelde vragen over elektrisch rijden

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Elektrisch rijden zit in een stroomversnelling. Inmiddels zoeven er in Nederland al zo’n 112.000 elektrische en hybride auto’s over de weg, dat is 1,4 procent van het totale aantal auto’s van 8 miljoen. Overweeg jij om over te stappen van liters naar kilowatturen? Bijvoorbeeld om het milieu te sparen en geld te besparen? Dit zijn de 9 meest gestelde vragen over elektrisch rijden.

1. Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Wie kiest voor elektrisch rijden, is op weg naar een beter milieu. In tegenstelling tot benzine- en dieselauto’s stoot een elektrische auto (bijna) geen CO2, fijnstof en stikstofoxiden uit tijdens het rijden. Hoe schoon elektrisch rijden precies is? Daarover vertellen we later meer.

Elektrische rijders sturen bovendien aan op een beter gevulde portemonnee. Althans, als ze de kilometerteller flink laten oplopen. Per kilometer rijd je namelijk vaak goedkoper dan met fossiele brandstoffen. En omdat de motor uit minder bewegende onderdelen bestaat, slijt hij niet zo snel en bespaar je op onderhoud. De overheid draagt ook een centje bij. Zo klopt de fiscus niet bij je aan voor wegenbelasting en geven gemeentes soms subsidies voor stroomauto’s en laadpalen. Heb je een elektrische leaseauto? Dan kun je rekenen op een erg prettige fiscale bijtelling voor privégebruik.

2. Kleven er ook nadelen aan elektrisch rijden?

Helaas wel. Wie een elektrische auto aanschaft, zal dieper in zijn spaarpot moeten duiken. In catalogussen zie je al snel prijzen van 30.000 euro of meer. Hoewel de ontwikkeling van accu’s momenteel razendsnel gaat, hebben de meeste elektrische auto’s een actieradius van slechts zo’n 175 kilometer. En dan is het weer laden geblazen. Oplaadpalen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond (huidige aantal (semi)publieke palen: plusminus 30.000), maar dat zal laadstress niet altijd kunnen voorkomen. Dat komt vooral omdat je de auto niet in een minuut volgooit, zoals bij benzine of diesel. Voor het opladen kun je gerust een uurtje of vier uittrekken. Tenzij je één van de 700 snellaadpalen vindt, dan kun je na een half uur weer weg.

3. Wat kost een elektrische auto?

Een volledig elektrische auto is tussen de 9.000 en 17.000 euro duurder dan een auto met verbrandingsmotor. Kun je thuis of op je werk inpluggen? Per kilometer betaal je dan, vergeleken met fossiele brandstoffen, de helft minder. Laad je op bij een duurdere publieke laadpaal voor elektrische auto’s, dan betaal je per kilometer ongeveer hetzelfde. Vergeet voor het totale kostenplaatje niet dat de overheid de beurs van elektrische rijders redelijk spekt.

4. Wat is het verbruik van een elektrische auto?

Dat hangt af van de grootte van jouw wagen, de belading en het model. Plus – last but not least – hoeveel energie jij verspilt met hard optrekken en remmen. In de regel is het verbruik 0,08 tot 0,30 kilowattuur per kilometer. Neem de Nissan Leaf. Die verbruikt gemiddeld 0,137 kWh/km. Rijd je 30.000 kilometer per jaar, dan moet je dus 4110 kilowattuur ‘tanken’. Dat is grofweg evenveel als het gemiddelde stroomverbruik van een Nederlands gezin in één jaar tijd.

5. Hoe schoon is elektrisch rijden?

Oei, lastige vraag! Daar is altijd discussie over. Onderzoeksinstituut TNO stelde in 2015 dat een elektrische auto (minimaal) 70 gram CO2 per kilometer uitstoot. Een benzineauto komt op 250 gram. Elektrisch = schoon, dus?

Nou, daar valt wel wat op af te dingen.
–    Het produceren van de accu’s is namelijk vrij vervuilend. Zo moet de atmosfeer bij het maken van de accu voor de kleine Nissan Leaf 5,3 ton (5300 kilo dus) extra CO2 verhapstukken.
–    Tijdens bijvoorbeeld het remmen slijten de banden. Daardoor komt, net zoals overigens bij benzineauto’s, fijnstof vrij.
–    De stroom moet groen zijn voordat een auto écht duurzaam is. Wekken de panelen op je dak stroom op, dan is het zonneklaar dat je auto slechts minimaal vervuilt. Rijd je op grijze stroom uit pikzwarte steenkolen, dan kan je elektroauto moeilijk groen worden genoemd.

6. Combineren hybride auto’s het beste van twee werelden?

Ben je milieubewust, maar schrik je van die 175 kilometer op een volle accu? Dan kun je voortaan alleen nog maar de fiets nemen. Heb je nog ergens een ton liggen, dus kun je ook een Tesla (actieradius: minimaal 400 kilometer) kopen. Heb je wat minder gespaard en wil je toch (deels) elektrisch rijden, dan is een hybride auto interessant. Die heeft een elektromotor én een verbrandingsmotor. Oftewel: je hoeft nooit langs de weg de behulpzame telefonisten van de Univé Pechhulp te bellen vanwege een lege accu. Een groot voordeel. Maar volledig elektrisch rijden heeft twee andere grote voordelen: belastingvoordeel en (bijna) helemaal uitstootvrij rijden. 

7. Kan ik subsidie krijgen voor mijn elektrische auto?

Wie weet. Gemeentes verstrekken soms subsidies, maar dit verandert allemaal vaak. Nederland Elektrisch houdt een overzicht van alle subsidies bij.

8. Elektrisch rijden voor bedrijven: een goed idee?

Nou, bovenop de genoemde voordelen profiteer je als ondernemer in ieder geval van een paar fijne fiscale regelingen. Kijk maar eens naar dit overzicht van belastingvoordelen voor ondernemers.

9. Is rijden op stroom de toekomst?

De meeste experts denken van wel. Er rest alleen nog één grote barrière: de beperkte actieradius met een volle accu. Heel eventjes geduld nog, alsjeblieft. Business Insider bracht de evolutie van de elektrische auto sinds 1900 in beeld. Trekken we die lijn door, dan zal het niet lang meer duren voordat het een volwaardige – maar veel schonere – vervanger is van de fossiele auto!

Auto omzetten op jouw naam – het kan bij de Univé-winkels in Noord-Holland!

Heb je onlangs een nieuwe of tweedehands auto gekocht? Dan is het zaak om deze zo snel mogelijk op jouw naam te laten zetten. Dat kan bij het Kentekenloket, en tegenwoordig ook bij één van onze Univé-winkels in Noord-Holland! Bekijk welke winkel het dichtst bij jou in de buurt zit.

Laatste blogs

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.
Op zoek naar een zorgverzekering die bij jou past? Doe de Univé ZorgCheck!

Doe de Univé ZorgCheck!

Tot eind december kun je weer een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Maar hoe weet je nu wat de juiste keuze is met betrekking tot je zorgverzekering? Zodat je goed verzekerd bent, maar ook niet meer betaalt dan nodig. Daar hebben wij iets op bedacht: de Univé ZorgCheck. Binnen een half uur weet je welke zorgverzekering bij jouw situatie past, met behulp van een Univé-adviseur. En het mooie? De ZorgCheck kan via een persoonlijk gesprek in onze winkel, via beeldbellen óf telefonisch. Voor ieder wat wils!

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.
Wens Sensum Instituut vervuld door Ledenfonds donatie

Het Sensum Instituut ontvangt een tovertafel vanuit het Ledenfonds

Een Tovertafel voor het Sensum Instituut. Dat was de grote wens van de kinderen en de behandelaren. Om hun wens uit te laten komen, schakelde Liselotte van Berkel Univé Noord-Holland in. ‘Wat waren we verrast toen we hoorden dat het Ledenfonds het hele bedrag wilde sponsoren!’ Het Sensum Instituut in Hoofddorp (Gemeente Haarlemmermeer) behandelt jonge kinderen waarbij een vermoeden bestaat van autisme of sprake is van autistisch gedrag. Hier krijgen kinderen, één op één, een dagbehandeling. Het team bestaat uit 22 medewerkers en 11 kinderen in de leeftijd van 3,5 tot 6 jaar.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?