De 9 meest gestelde vragen over elektrisch rijden

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Elektrisch rijden zit in een stroomversnelling. Inmiddels zoeven er in Nederland al zo’n 112.000 elektrische en hybride auto’s over de weg, dat is 1,4 procent van het totale aantal auto’s van 8 miljoen. Overweeg jij om over te stappen van liters naar kilowatturen? Bijvoorbeeld om het milieu te sparen en geld te besparen? Dit zijn de 9 meest gestelde vragen over elektrisch rijden.

1. Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Wie kiest voor elektrisch rijden, is op weg naar een beter milieu. In tegenstelling tot benzine- en dieselauto’s stoot een elektrische auto (bijna) geen CO2, fijnstof en stikstofoxiden uit tijdens het rijden. Hoe schoon elektrisch rijden precies is? Daarover vertellen we later meer.

Elektrische rijders sturen bovendien aan op een beter gevulde portemonnee. Althans, als ze de kilometerteller flink laten oplopen. Per kilometer rijd je namelijk vaak goedkoper dan met fossiele brandstoffen. En omdat de motor uit minder bewegende onderdelen bestaat, slijt hij niet zo snel en bespaar je op onderhoud. De overheid draagt ook een centje bij. Zo klopt de fiscus niet bij je aan voor wegenbelasting en geven gemeentes soms subsidies voor stroomauto’s en laadpalen. Heb je een elektrische leaseauto? Dan kun je rekenen op een erg prettige fiscale bijtelling voor privégebruik.

2. Kleven er ook nadelen aan elektrisch rijden?

Helaas wel. Wie een elektrische auto aanschaft, zal dieper in zijn spaarpot moeten duiken. In catalogussen zie je al snel prijzen van 30.000 euro of meer. Hoewel de ontwikkeling van accu’s momenteel razendsnel gaat, hebben de meeste elektrische auto’s een actieradius van slechts zo’n 175 kilometer. En dan is het weer laden geblazen. Oplaadpalen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond (huidige aantal (semi)publieke palen: plusminus 30.000), maar dat zal laadstress niet altijd kunnen voorkomen. Dat komt vooral omdat je de auto niet in een minuut volgooit, zoals bij benzine of diesel. Voor het opladen kun je gerust een uurtje of vier uittrekken. Tenzij je één van de 700 snellaadpalen vindt, dan kun je na een half uur weer weg.

3. Wat kost een elektrische auto?

Een volledig elektrische auto is tussen de 9.000 en 17.000 euro duurder dan een auto met verbrandingsmotor. Kun je thuis of op je werk inpluggen? Per kilometer betaal je dan, vergeleken met fossiele brandstoffen, de helft minder. Laad je op bij een duurdere publieke laadpaal voor elektrische auto’s, dan betaal je per kilometer ongeveer hetzelfde. Vergeet voor het totale kostenplaatje niet dat de overheid de beurs van elektrische rijders redelijk spekt.

4. Wat is het verbruik van een elektrische auto?

Dat hangt af van de grootte van jouw wagen, de belading en het model. Plus – last but not least – hoeveel energie jij verspilt met hard optrekken en remmen. In de regel is het verbruik 0,08 tot 0,30 kilowattuur per kilometer. Neem de Nissan Leaf. Die verbruikt gemiddeld 0,137 kWh/km. Rijd je 30.000 kilometer per jaar, dan moet je dus 4110 kilowattuur ‘tanken’. Dat is grofweg evenveel als het gemiddelde stroomverbruik van een Nederlands gezin in één jaar tijd.

5. Hoe schoon is elektrisch rijden?

Oei, lastige vraag! Daar is altijd discussie over. Onderzoeksinstituut TNO stelde in 2015 dat een elektrische auto (minimaal) 70 gram CO2 per kilometer uitstoot. Een benzineauto komt op 250 gram. Elektrisch = schoon, dus?

Nou, daar valt wel wat op af te dingen.
–    Het produceren van de accu’s is namelijk vrij vervuilend. Zo moet de atmosfeer bij het maken van de accu voor de kleine Nissan Leaf 5,3 ton (5300 kilo dus) extra CO2 verhapstukken.
–    Tijdens bijvoorbeeld het remmen slijten de banden. Daardoor komt, net zoals overigens bij benzineauto’s, fijnstof vrij.
–    De stroom moet groen zijn voordat een auto écht duurzaam is. Wekken de panelen op je dak stroom op, dan is het zonneklaar dat je auto slechts minimaal vervuilt. Rijd je op grijze stroom uit pikzwarte steenkolen, dan kan je elektroauto moeilijk groen worden genoemd.

6. Combineren hybride auto’s het beste van twee werelden?

Ben je milieubewust, maar schrik je van die 175 kilometer op een volle accu? Dan kun je voortaan alleen nog maar de fiets nemen. Heb je nog ergens een ton liggen, dus kun je ook een Tesla (actieradius: minimaal 400 kilometer) kopen. Heb je wat minder gespaard en wil je toch (deels) elektrisch rijden, dan is een hybride auto interessant. Die heeft een elektromotor én een verbrandingsmotor. Oftewel: je hoeft nooit langs de weg de behulpzame telefonisten van de Univé Pechhulp te bellen vanwege een lege accu. Een groot voordeel. Maar volledig elektrisch rijden heeft twee andere grote voordelen: belastingvoordeel en (bijna) helemaal uitstootvrij rijden. 

7. Kan ik subsidie krijgen voor mijn elektrische auto?

Wie weet. Gemeentes verstrekken soms subsidies, maar dit verandert allemaal vaak. Nederland Elektrisch houdt een overzicht van alle subsidies bij.

8. Elektrisch rijden voor bedrijven: een goed idee?

Nou, bovenop de genoemde voordelen profiteer je als ondernemer in ieder geval van een paar fijne fiscale regelingen. Kijk maar eens naar dit overzicht van belastingvoordelen voor ondernemers.

9. Is rijden op stroom de toekomst?

De meeste experts denken van wel. Er rest alleen nog één grote barrière: de beperkte actieradius met een volle accu. Heel eventjes geduld nog, alsjeblieft. Business Insider bracht de evolutie van de elektrische auto sinds 1900 in beeld. Trekken we die lijn door, dan zal het niet lang meer duren voordat het een volwaardige – maar veel schonere – vervanger is van de fossiele auto!

Auto omzetten op jouw naam – het kan bij de Univé-winkels in Noord-Holland!

Heb je onlangs een nieuwe of tweedehands auto gekocht? Dan is het zaak om deze zo snel mogelijk op jouw naam te laten zetten. Dat kan bij het Kentekenloket, en tegenwoordig ook bij één van onze Univé-winkels in Noord-Holland! Bekijk welke winkel het dichtst bij jou in de buurt zit.

Laatste blogs

Bewoners verpleeghuis De Venser op avontuur met virtual reality-brillen

Bij verpleeghuis De Venser in Amsterdam-Zuidoost gaat een langgekoesterde wens in vervulling. Binnenkort kunnen bewoners digitaal een bezoekje brengen aan hun geboorteland en andere adembenemende bestemmingen, allemaal door de komst van virtual reality-brillen. Onder leiding van Marga Baggelaar, een van de drijvende krachten achter het nieuwe project van De Venser, worden deze brillen geïntroduceerd.

Boerencamping: Kamperen tussen bollen, duinen en strand

In het grootste aaneengesloten bloembollengebied van Nederland ligt camping Duinzoomhoeve. Een kleinschalige boerencamping, gerund door het echtpaar Mary en Jan Romar en hun dochter Suzan. “Wie hier in de juiste periode komt kamperen, wordt wakker tussen de fleurige en kleurrijke bloeiende tulpenvelden.”

Nieuw: FinFuture

MBO’ers lijken de opleiding bank- en verzekeringswezen steeds vaker links te laten liggen. Dat vinden wij van Univé natuurlijk ontzettend jammer. Het is een prachtig vak, waar je veel kanten mee op kunt. Om meer scholieren te enthousiasmeren voor ons mooie vak, bedacht een aantal ondernemers, een opleiding die zo aantrekkelijk en interessant is, dat MBO’ers er geen nee tegen kunnen zeggen: De Finance Academy.

Overleeft jouw bedrijf een brand?

De gevolgen van een bedrijfsbrand reiken vaak verder dan alleen de materiële schade. Het hele bedrijf kan stil komen te liggen, terwijl de kosten doorlopen. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de gevolgen van een brand in hun bedrijf onderschatten. In onze blog geven we een aantal tips zodat je goed voorbereid bent, mocht jou dit overkomen.

Blog: einde rentevast periode in zicht

Bereikt jouw hypotheek de komende maanden de einddatum van je rentevast periode? Je hoeft in principe niets te doen, want je bank stuurt je op tijd een voorstel. Toch kun je beter wel alvast in actie komen. Het einde van de rentevast periode biedt namelijk ook kansen.