‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Op 2 januari 2009, op een koude winteravond, breekt in de agrarische schuur van Jan Langedijk Bloembollen BV brand uit. Zo’n 50 miljoen bollen gaan in vuur en vlam op en de schade is enorm. “Toen ik mijn kantoor uit rende, zag ik de vlammen al boven de huizen uitkomen.”

Even een uitleg over Jan Langedijk Bloembollen BV. In 1977 richtte Jan Langedijk het exportbedrijf opdat inmiddels is uitgegroeid tot een goedlopend exportbedrijf met agrarische schuren in Venhuizen en Harlingen. Momenteel is het bedrijf in handen van Peter en Arjan, de zonen van Jan. Sinds een klein jaar is Jan junior, de zoon van Arjan, ook toegevoegd aan het vaste team. Buiten deze drie mannen werken bij Jan Langedijk Bloembollen BV nog drie vaste medewerkers en, in het hoogseizoen, zo’n 60 freelancers. Met elkaar exporteert het team bloembollen naar 40 verschillende landen over de hele wereld.

15.000 vierkante meter schuur in vuur en vlam

Tot die bewuste vrijdagavond op 2 januari loopt alles bij het agrarisch bedrijf op rolletjes. Arjan is nog aan het werk in zijn kantoor als een collega binnenstormt. “Alles staat in brand!”, riep hij. “Ik rende naar buiten en zag de vlammen gelijk. Er was geen houden aan; binnen een half uur stond de schuur in Venhuizen in lichterlaaie. In twee uur tijd was er van de schuur van 15.000 vierkante meter niets meer over. De brandweer heeft twee dagen staan blussen, maar de 50 miljoen bloembollen waren allemaal verwoest. Oorzaak: kortsluiting in de elektrische kast.”

Leveren en gas geven

Het nieuws dat de agrarische schuur van het bloemenbedrijf in vlammen is opgegaan, gaat als een lopend vuurtje. “Die maandag werden we al gebeld door onze grote klanten Aldi, Lidl, Rewe en Obi”, vertelt Arjan. “Ze gingen er gelijk van uit dat we niet konden leveren en wilden voor hun producten naar een ander gaan. Ook een deel van de freelancers was gelijk ander werk gaan zoeken. Het was dus zaak zo snel mogelijk weer in bedrijf te zijn. We moesten leveren en gas geven. En dat lukte.”

Blik vooruit

De brand was een enorme klap voor het bedrijf. De schuur, de bollen en de machines; alles was verwoest. Toch is Jan Langedijk Bloembollen BV de klap te boven gekomen. Hoe hebben de broers dit aangepakt? “We hadden onze schuur in Harlingen nog en de schuur in Venhuizen van 4000 vierkante meter stond ook nog overeind. Daar lagen gelukkig nog bloembollen op voorraad. En uiteraard waren we goed verzekerd. In ons geval bij Univé Noord-Holland. De verzekeringsmaatschappij heeft ons vanaf dag één verteld dat we het gingen redden. De schade liep in de miljoenen en ook Univé maakt zo’n grote schade zelden mee, maar er werd gelijk adequaat gehandeld. Ik wilde na de brand zo snel mogelijk door en ook voor Univé Noord-Holland was het van belang dat we de gevolgschade zouden beperken. Doordat de verzekeringsmaatschappij gelijk uitbetaalde, kon ik nieuwe machines aanschaffen, een installatie- en sloopbedrijf inhuren en een schuurbouwer in de arm nemen. We wilden niet achteromkijken, maar opbouwen en vooruitkijken.”

Alle blikken op de toekomst gericht

De brand heeft een enorme impact op zowel het bedrijf als op de eigenaren en werknemers gehad. Maar Jan Langedijk Bloembollen BV bestaat nog en heeft het gered; mede dankzij de tomeloze inzet van een hoop mensen. Arjan: “Ik kan er nu zonder emotie over praten, maar natuurlijk was het een klap. Op een dergelijke brand kun je je nooit voorbereiden. Ik heb al 20 jaar mijn verzekeringen bij Univé Noord-Holland lopen en elk jaar neem ik mijn polis door met adviseur Paul Jong. Je bent verzekerd voor het geval dat het misgaat. In 2009, toen de nood aan de man was, hebben ze laten zien waar ze voor staan en wat ze waard zijn. Er werd niet moeilijk gedaan, alle blikken waren op de toekomst gericht. Ze hebben me de kans gegeven het bedrijf voort te zetten. Mijn zoon Jan, de tweede Jan in het bedrijf en derde generatie Jan Langedijk Bloembollen BV, kan met een goed gevoel naar de toekomst kijken. Ons West-Friese familiebedrijf is ondanks de verwoestende brand, nog steeds een mooi en gezond bedrijf.”

Als agrarisch ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze agrarisch adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Eerste personeelslid aannemen

Als je besloten hebt om personeel aan te nemen is het tijd voor de volgende stappen. Want voordat er echt iemand bij jou aan het werk gaat moet er nog aardig wat gebeuren. Waar moet je aan denken? In het blog een handig 5 stappenplan om jou te helpen. Heb je vragen? Onze adviseurs helpen jou hier graag bij.

Innovatief werken op de demoboerderij van Lely

Lely is al jaren een vertrouwde naam binnen de melkveehouderij. Dit innovatieve bedrijf uit Maassluis zet zich dagelijks in om het leven van melkveehouders makkelijker en efficiënter te maken. In 2020 deed Lely een bijzondere stap door een boerderij in Schipluiden aan te kopen, waar hun nieuwste technologieën in de praktijk worden gebracht en gedemonstreerd. Agrarisch ondernemer Peter Hulsbos is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op deze demoboerderij en deelt met ons waarom hij juist hier zijn werkgeluk vindt.

Hoe verzeker je schade door zonnepanelendeeltjes?

Wanneer deeltjes van zonnepanelen na een brand in de omgeving terechtkomen, kan de schade groot zijn. Als eigenaar van de panelen kun je aansprakelijkheid gesteld worden voor die schade en opdraaien voor opruiming- en saneringskosten. Hoe kan je dit verzekeren?

Wat is huurdersbelang en hoe verzeker je dat?

Wanneer je een bedrijfsruimte huurt, wil je deze vaak naar wens aanpassen. In de meeste gevallen vindt de verhuurder het prima dat je aanpassingen aanbrengt. Maar als die aanpassingen schade oplopen, is de schade dan wel verzekerd? Wij leggen graag uit hoe het zit met dat zogenaamde huurdersbelang en de verzekeringen.

Bij Domein Holset proef je: de wereld is prachtig!

Keuzes maken leidt tot focus en expertise. En dat is volgens Kirsten Abels, directeur bij Wijndomein Holset, dé sleutel tot ondernemerssucces. Het wijndomein koos voor mousserende wijn, authenticiteit en duurzaamheid. Hoe je dat terugziet in de bedrijfsvoering, lees je in dit klantverhaal.