Glastuinbouwbedrijven, ook te verzekeren via Univé!

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Sander Kruitbos

Stormschade aan een kas, diefstal van kratten of het verliezen van complete voorraden aan bloembollen of gewassen door brand. Het is de nachtmerrie van elk glastuinbouwbedrijf. Kees-Jan Jongkind – specialist agrarische verzekeringen bij Univé – maakt dit regelmatig  mee. Hij praat je bij over mogelijke nieuwe risico’s en het belang van jaarlijkse onderhoudsgesprekken.

Ook actief op agrarische markt

‘’Vorige week nog werd bij een glastuinbouwbedrijf in Noord-Holland een enorme hoeveelheid kratten gestolen. Dan heb je het over een schadepost van 30.000 euro tot 40.000 euro”, legt Kees-Jan uit. Hij vindt dan ook dat extra aandacht voor de verzekeringen van glastuinbouwbedrijven hard nodig is.

“Veel mensen weten niet dat Univé ook op de agrarische zakelijke markt actief is”, aldus Kees-Jan. Zo hoorde hij van de eigenaar van een bloembollenbedrijf op Texel dat hij Univé  eigenlijk alleen kende via de ziektekostenverzekering. “Dat vond ik wel opmerkelijk. Wij zijn juist een van de weinige tussenpersonen in de agrarische markt die een agentschap hebben van alle verzekeraars in deze niche markt: Interpolis, Nationale Nederlanden en Agriver). Daarnaast hebben wij als extra inkoopkanaal ook nog onze eigen verzekeraar, namelijk Univé.”

Kennismaking en risicoscan

Bij nieuwe klanten komt Kees-Jan eerst langs voor een risicoscan. Hij kijkt dan samen met de ondernemer naar de risico’s. Ook kijkt hij wat de financiële afwegingen voor het bedrijf kunnen zijn in de keuzes wat betreft preventie, verzekeren of zelf het risico dragen.

Wanneer de klant kiest voor verzekeren, zet de specialist minimaal twee bezoeken in zijn agenda. “Ik kijk bijvoorbeeld of de gehele voorraad is verzekerd. Daarnaast beoordeel ik of de bedrijfsschadeverzekering op een, twee of drie jaar staat. Ook vraag ik of de elektrakeuringen op orde zijn, er relevante preventie afspraken zijn en of clausules op de bestaande polissen bekend zijn. Ook nevenactiviteiten zijn belangrijk. Die kan de klant dan eventueel meeverzekeren.”

Jaarlijkse onderhoudsgesprek belangrijk

De jaarlijkse onderhoudsgesprekken zijn van essentieel belang. Wanneer de verzekerde niet vroegtijdig een afspraak maakt met de adviseur, zorgt dit af en toe voor gevaarlijke situaties. Van de zomer belde een klant met een probleem. “Naast zijn eigen bloembollenbedrijf verhuurde hij ook nog eens vijf hectare land aan een andere teler, wat bij ons niet bekend was. Vervolgens groeide er knolcyperus op het land en was de schade niet te overzien. Het betreffende perceel was drie jaar niet meer te gebruiken. Zo’n vijf hectare aan de teelt van lelies ging rechtstreeks de prullenbak in.” .

Bij uitruil van land valt de schade onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar wanneer er sprake is van een huurcontract, valt de schade onder een nevenactiviteit. Het eerste bleek het geval te zijn en de kweker kwam met de schrik vrij. “Als hij niet verzekerd was geweest? Dan was dit het einde van zijn bedrijf geworden.”

Wel of niet meeverzekeren?

Kees-Jan noemt een ander akkefietje. Recent werd de aanschaf van een rooimachine te laat doorgegeven. “Die is een jaar niet verzekerd geweest. Een regulier onderhoudsgesprek had dit kunnen voorkomen. Als later bij schade blijkt dat er iets niet is meeverzekerd, kunnen we op dat moment niks betekenen.”

Eerlijk advies

Alles maar laten verzekeren dan? Nee, dat is volgens Kees-Jan niet noodzakelijk. “Tijdens een gesprek kijk ik wat de klant wel en niet kan dragen qua financiële risico’s. Ik benadruk het als ik het ergens niet mee eens ben. Denk aan wat wel mee te verzekeren en wat niet.” Kees-Jan vindt twee zaken echt prioriteit hebben om te verzekeren, namelijk de bloembollenvoorraad en  zonnepanelen. Die worden nog wel eens over het hoofd gezien. Hij ziet bij de meeste bedrijven waar hij komt dat ze de zaken goed op orde hebben. “Haha, bedrijven zijn wel  meer getriggerd als er schade is bij een bedrijf in de omgeving. Dan bellen ze net even wat vaker met mij.”

Als zelfstandig agrariër komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Maar wij hebben goed nieuws voor je. Je kunt voor  deze klus bij ons terecht.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren. 

Wat levert de Bedrijfsverzekeringcheck je op?

  • inzicht in en overzicht van je bedrijfsrisico’s;
  • inzicht in hoe je bedrijfsrisico’s kunt voorkomen, beperken en verzekeren;
  • een advies gericht op jouw persoonlijke situatie en risicoprofiel;
  • de wetenschap dat je goed verzekerd bent;
  • een mogelijke besparing.

Meld je direct aan!
Wil je een afspraak maken met één van onze agrarische adviseurs? Meld je dan direct aan voor een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringcheck. Onze adviseur neemt vervolgens contact met je op voor het maken van een afspraak.