Glastuinbouwbedrijven, ook te verzekeren via Univé!

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Sander Kruitbos

Stormschade aan een kas, diefstal van kratten of het verliezen van complete voorraden aan bloembollen of gewassen door brand. Het is de nachtmerrie van elk glastuinbouwbedrijf. Kees-Jan Jongkind – specialist agrarische verzekeringen bij Univé – maakt dit regelmatig  mee. Hij praat je bij over mogelijke nieuwe risico’s en het belang van jaarlijkse onderhoudsgesprekken.

Ook actief op agrarische markt

‘’Vorige week nog werd bij een glastuinbouwbedrijf in Noord-Holland een enorme hoeveelheid kratten gestolen. Dan heb je het over een schadepost van 30.000 euro tot 40.000 euro”, legt Kees-Jan uit. Hij vindt dan ook dat extra aandacht voor de verzekeringen van glastuinbouwbedrijven hard nodig is.

“Veel mensen weten niet dat Univé ook op de agrarische zakelijke markt actief is”, aldus Kees-Jan. Zo hoorde hij van de eigenaar van een bloembollenbedrijf op Texel dat hij Univé  eigenlijk alleen kende via de ziektekostenverzekering. “Dat vond ik wel opmerkelijk. Wij zijn juist een van de weinige tussenpersonen in de agrarische markt die een agentschap hebben van alle verzekeraars in deze niche markt: Interpolis, Nationale Nederlanden en Agriver). Daarnaast hebben wij als extra inkoopkanaal ook nog onze eigen verzekeraar, namelijk Univé.”

Kennismaking en risicoscan

Bij nieuwe klanten komt Kees-Jan eerst langs voor een risicoscan. Hij kijkt dan samen met de ondernemer naar de risico’s. Ook kijkt hij wat de financiële afwegingen voor het bedrijf kunnen zijn in de keuzes wat betreft preventie, verzekeren of zelf het risico dragen.

Wanneer de klant kiest voor verzekeren, zet de specialist minimaal twee bezoeken in zijn agenda. “Ik kijk bijvoorbeeld of de gehele voorraad is verzekerd. Daarnaast beoordeel ik of de bedrijfsschadeverzekering op een, twee of drie jaar staat. Ook vraag ik of de elektrakeuringen op orde zijn, er relevante preventie afspraken zijn en of clausules op de bestaande polissen bekend zijn. Ook nevenactiviteiten zijn belangrijk. Die kan de klant dan eventueel meeverzekeren.”

Jaarlijkse onderhoudsgesprek belangrijk

De jaarlijkse onderhoudsgesprekken zijn van essentieel belang. Wanneer de verzekerde niet vroegtijdig een afspraak maakt met de adviseur, zorgt dit af en toe voor gevaarlijke situaties. Van de zomer belde een klant met een probleem. “Naast zijn eigen bloembollenbedrijf verhuurde hij ook nog eens vijf hectare land aan een andere teler, wat bij ons niet bekend was. Vervolgens groeide er knolcyperus op het land en was de schade niet te overzien. Het betreffende perceel was drie jaar niet meer te gebruiken. Zo’n vijf hectare aan de teelt van lelies ging rechtstreeks de prullenbak in.” .

Bij uitruil van land valt de schade onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar wanneer er sprake is van een huurcontract, valt de schade onder een nevenactiviteit. Het eerste bleek het geval te zijn en de kweker kwam met de schrik vrij. “Als hij niet verzekerd was geweest? Dan was dit het einde van zijn bedrijf geworden.”

Wel of niet meeverzekeren?

Kees-Jan noemt een ander akkefietje. Recent werd de aanschaf van een rooimachine te laat doorgegeven. “Die is een jaar niet verzekerd geweest. Een regulier onderhoudsgesprek had dit kunnen voorkomen. Als later bij schade blijkt dat er iets niet is meeverzekerd, kunnen we op dat moment niks betekenen.”

Eerlijk advies

Alles maar laten verzekeren dan? Nee, dat is volgens Kees-Jan niet noodzakelijk. “Tijdens een gesprek kijk ik wat de klant wel en niet kan dragen qua financiële risico’s. Ik benadruk het als ik het ergens niet mee eens ben. Denk aan wat wel mee te verzekeren en wat niet.” Kees-Jan vindt twee zaken echt prioriteit hebben om te verzekeren, namelijk de bloembollenvoorraad en  zonnepanelen. Die worden nog wel eens over het hoofd gezien. Hij ziet bij de meeste bedrijven waar hij komt dat ze de zaken goed op orde hebben. “Haha, bedrijven zijn wel  meer getriggerd als er schade is bij een bedrijf in de omgeving. Dan bellen ze net even wat vaker met mij.”

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Voor het maken van een afspraak kan je contact met ons opnemen via telefoonnummer 072 502 45 10, of je kan je aanmelden via onderstaand formulier. Onze adviseurs nemen dan contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ja, ik maak graag een (telefonische) afspraak met een zakelijk adviseur van Univé

  • Hidden
  • Hidden

Laatste blogs

Wkb

Wkb: wat verandert er voor jou?

Vanaf 1 januari 2024 gaat de nieuwe Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in. In dit artikel leggen we in hoofdlijnen uit wat er verandert en hoe je hier als ondernemer mee te maken krijgt.

Hoe zorg jij voor inkomsten bij arbeidsongeschiktheid?

Een van de eerste lessen die je als ondernemer leert, is dat jij zelf voor financiële zekerheid moet zorgen. Je wordt niet beschermd door regelingen van een werkgever of de overheid. Ook niet als je inkomsten wegvallen omdat je arbeidsongeschikt bent geworden. Ondernemers blijken voor die situatie uiteenlopende oplossingen te bedenken. Maar werken ze allemaal (altijd) even goed?
Zonnepanelen plaatsen

Zonnepanelen installeren? Voorkom ongelukken

Installatiebedrijven hebben volop werk nu de vraag naar zonnepanelen zo groot is. Ook als zzp’er kun je goed verdienen als je handig bent in het plaatsen van PV-installaties (zonnestroominstallaties). Dus: het dak op en aan het werk! Uiteraard voorkom je onveilige situaties en tref je maatregelen voor jezelf en je mensen om ongelukken te voorkomen. Of komt dat op de tweede plaats?

AOV acceptant aan het woord

Nieuwsgierig naar de wereld achter de arbeidsongeschiktheidsverzekering? Met ruim twee decennia ervaring in het vak en als voormalig AOV-adviseur helpt Jelle Vledder - AOV - acceptant bij Univé - ondernemers bij het beschermen van hun toekomst. In onze blog geeft hij een uniek kijkje in het proces achter de schermen, van technische evaluaties tot medische beoordelingen.

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.