KTO Zakelijk 2021: Univé uitblinker klantfocus

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

‘Zakelijke klanten zijn positiever over hun schadeverzekeraar dan vóór corona.’ Dat concludeert het Verbond van Verzekeraars naar aanleiding van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek voor de zakelijke markt. In opdracht van het Verbond bracht MarketResponse aan het licht dat verzekeraars met een gezamenlijke Net Promoter Score van -4 rond het niveau van vorig jaar scoren, maar aanzienlijk hoger noteerden dan de -11 in 2019. Met fraaie waarderingen mag Univé zich een van de topscorers in de branche noemen.

Het jaarlijkse KTO Zakelijke Markt is bedoeld om de positie van zakelijke klanten te versterken, zo legt het Verbond uit: ‘Het signaleren van knelpunten en het inzichtelijk maken van de veranderende klantbehoefte biedt immers handvatten bij het verder verbeteren van de klantcommunicatie.’

Univé één van weinige schadeverzekeraars met positieve NPS

Het onderzoek van het Verbond van Verzekeraars ondervroeg ruim 1400 zakelijke klanten om een beeld te krijgen van hun loyaliteit aan en tevredenheid over hun schadeverzekeraar. Klanten van Univé waardeerden de coöperatie met een Net Promotor Score (NPS) van 7, waarmee Univé van de zeven deelnemende schadeverzekeraars een van de slechts twee partijen was die een positieve waardering kregen. Gemiddeld ging de NPS, dat het verschil weergeeft tussen het percentage klanten dat hun verzekeraar met een 9 of 10 beoordeeld en het deel dat een waardering van 6 of lager geeft, met twee punten achteruit.

Service en contact leidend voor topwaardering

Gevraagd naar een toelichting op hun score, blijken premie en dekking, het contact met hun verzekeraar en de schademelding en -afhandeling het meest leidend voor hun keuze. Klanten die negens en tienen uitdelen, doen dit veelal vanwege de kwaliteit van het contact en de service. Aan de zessen en onvoldoendes die verzekeraars ontvangen liggen daarentegen premie en dekking het vaakst ten grondslag. Ten opzichte van vorig jaar wijzigden de rapportcijfers die zakelijke klanten hun verzekeraar geven zelf overigens nauwelijks. Op het vlak van dienstverlening bleef de mate van tevredenheid gelijk, waar deze zeer licht daalde als het ging om de premie en de verzekering zelf.

Univé uitblinker op klant- en sociale focus

Aanzienlijke verschillen zijn wel zichtbaar op het gebied van klantfocus en sociale focus, waar Univé aanmerkelijk hoger scoort dan de andere partijen in de markt. Maar liefst 69% van de zakelijke klanten van Univé voelt dat de cooperatie hun bedrijf waardeert als klant, waar de schadeverzekeraars tezamen kunnen rekenen op een gemiddelde van 50%. Met 84% is het percentage klanten dat spreekt van een klantvriendelijke behandeling eveneens veel hoger dan het marktgemiddelde van 66%. Daarnaast is Univé met 67% ook koploper wanneer het gaat om de oprechte aandacht die de klant voelt (marktgemiddelde 47%). Ten slotte blijft Univé, wanneer het gaat om aandacht voor mens en maatschappij, met 60% de markt (37%) niet alleen voor, maar is het ook de enige schadeverzekeraar die op dit gebied in waardering is gestegen.

‘Bevestiging van waarde als coöperatie’

Johan Van den Neste, directeur van Univé Schade ziet de resultaten van het onderzoek als een prachtig compliment. ‘Dat we tot de enige twee schadeverzekeraars met een positieve NPS behoren is een geweldige pluim natuurlijk voor onze mensen natuurlijk. En dat we binnen de zakelijke schademarkt worden gezien als de verzekeraar met de meeste aandacht voor onze klanten en de maatschappij, onderstreept hoe we als ledenmaatschappij dicht bij onze leden staan. De regionale betrokkenheid die ons kenmerkt wordt niet alleen van onze kant gevoeld wordt, maar dus ook door onze klanten op waarde wordt geschat. Een bevestiging van onze waarde als coöperatie.’

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Roerende zakenverzekering

Het belang van een Roerende zakenverzekering

Niemand zit te wachten op schade door extreme weersomstandigheden, brand, cybercriminaliteit, diefstal en vandalisme. En toch is de kans aanwezig dat je het mee gaat maken. Een gebouwen en/of roerende zaken verzekering is dan van groot belang.
Horrorschuur

Horrorschuren

Ben jij onbewust verhuurder van een 'horrorschuur' en kom je bij een inval pas achter de criminele activiteiten? Dan zijn de gevolgen niet te overzien. Wij vertellen je daarom waar je op moet letten bij de verhuur van je pand.

Gegroeid als zzp'er? Denk aan mogelijke risico's

Ben jij gegroeid als zzp’er? Dan komen er ook ineens risico’s om de hoek kijken waar je misschien niet meteen aan denkt. Gelukkig kun je de risico’s flink verkleinen. Bij Univé denken we mee met jou als groeiende zzp’er.
Zonnepanelen plaatsen

Zonnepanelen plaatsen: waar moet je op letten?

Zonnepanelen op het dak van jouw bedrijfspand, kantoorgebouw, ligboxenstal of bollen- of akkerbouwschuur? Je bent niet de enige. Logisch ook: het is duurzaam, je bespaart energiekosten en draagt je steentje bij aan de doelen in het klimaatakkoord. Maar waar moet je nou op letten als je zonnepanelen wilt plaatsen?

De belangrijkste verzekeringen voor een zzp’er in de bouw

Hoe jij jouw werk moet doen, hoeven we je niet te vertellen. Dat weet jij als geen ander. Het is onze taak om jou te voorzien van de verzekeringen die je écht nodig hebt als je zzp’er bent in de bouw. Daar vertellen we je graag meer over.