Een unieke golfbeweging

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Het financiële verhaal achter de ondernemers

Vanwege de maatregelen om het coronavirus in te dammen, kijken veel ondernemers terug op een roerige tijd. En nog steeds. ‘Er zijn ondernemers die nog jaren op de blaren zitten, of het financieel zelfs niet meer kunnen rechttrekken naar het niveau van voor maart 2020. Maar er zijn gelukkig ook ondernemers die er wel bij varen. Ze zeggen wel eens: De één zijn dood, de ander zijn brood. Helaas is deze uitspraak nog altijd van toepassing. En dat is heel dubbel’, vertelt Jan-Willem Oosterveld van Oosterveld Accounts en Adviseurs.

“Pietje” precies noemt hij zichzelf. Een onmisbare eigenschap voor Jan-Willem Oosterveld. Een accountant met inmiddels dertig jaar ervaring. ‘Oorspronkelijk kom ik uit een supermarktfamilie. Vanaf mijn veertiende hielp ik mee in de supermarkt van mijn ouders op alle afdelingen en met name op de groenteafdeling. Mijn afdeling lag er altijd spatzuiver bij. Bij mij keken zelfs de appeltjes dezelfde kant op’, vertelt Jan-Willem enthousiast. Toen hij ging studeren, nam hij afscheid van de supermarkt en volgde de studie Bedrijfseconomie aan de HES in Amsterdam. Daarna volgde hij naast zijn dienstverband bij Deloitte een studie Accountancy. Vanaf 1999 mag Jan-Willem zich officieel account noemen en staat hij ingeschreven in het register.

Externe factoren

Jan-Willem: Ik heb veel meegemaakt in het vak de afgelopen ruim 20 jaar. Er zijn altijd externe factoren waar geen invloed op is, maar die wel een onderneming raken. Maar zo extreem als COVID-19, dat kan ik me niet herinneren. Veel ondernemers raakten in onzekerheid en wij overlegden hoe nu verder. Door de overheid waren steunmaatregelen in het leven geroepen maar hier kwam veel onduidelijkheid over. Door het inlezen van de maatregelen, volgen van webinars en het constant bijhouden van updates, bleven we op de hoogte hoe we deze moesten toepassen. En dat is belangrijk om dan samen met je klant door deze periode heen te komen.’

Ook kansen

‘De horecasector is hard geraakt, vertelt Jan-Willem verder. Zij moesten de deuren sluiten en niemand wist voor hoelang. Dat zorgde voor veel onzekerheid. Een van mijn klanten had net een horecazaak geopend. Die had natuurlijk nog geen financiële reserve om zo’n klap als deze op te vangen. Dan zijn er ook andere zaken om goed over na te denken. We hebben bijvoorbeeld de bedrijfsvorm omgezet naar een besloten vennootschap (bv). Dat beperkt de gevolgen voor zijn privé situatie zoals zijn woning, mocht hij de onderneming niet meer kunnen redden.’

Jan-Willem vervolgt: ‘Naast alle ellende werd er een beroep gedaan op het creatieve brein van de horecaondernemers. Veel zetten in op de afhaal- en bezorgservice. En voornamelijk met succes! Zij realiseerden in veel gevallen hogere omzetten dan zij anders hadden gehad. In dit soort situaties onderscheiden de ‘echte’ ondernemers zich. Ondernemers die kansen zien, vooruit denken en innovatief zijn, slagen vaak. Ik heb bijvoorbeeld een klant die snel schakelde met de verkoop van mondkapjes. Deze speelde meteen in op de situatie en heeft dan ook goede zaken gedaan de afgelopen tijd.’

Anders ondernemen

Door COVID-19 signaleert Jan-Willem dat ondernemers dit moment aangrijpen om anders te ondernemen. Hij vertelt: ‘In veel steden is het voor een hoop winkels nog steeds de gewoonte om van 9.00 tot 18.00 uur open te zijn. Vanwege het beperkt aantal toegestane bezoekers per vierkante meter heeft een van mijn klanten met een kledingwinkel iets anders bedacht. Naast het verruimen van de openingstijden werkt het voor hun klant ook iets anders. De klant kiest de kleding uit, pas het en bij een geslaagde koop wordt de kleding thuisbezorgd. Dat heeft veel voordelen: men hoeft niet meer met tassen te sjouwen, de voorraad in de winkel is beperkter en je kunt meerdere keren hetzelfde kledingstuk verkopen want dit wordt toch later bij de klant thuisbezorgd. Wat mij betreft is dit een trend die ik graag vaker zie. En de ondernemer? Die is ook heel erg enthousiast en krijgt veel positieve reacties!’

Geef nooit op

Jan-Willem Oosterveld benadrukt dat het heel belangrijk is om nooit op te geven. Met zijn deelname aan triatlons weet hij als geen ander dat je niet altijd voor de wind kunt hebben en ook wel eens moet zwemmen in golvend water. Jan-Willem: ‘Het leven bestaat uit uitdagingen. Denk in oplossingen en niet in problemen. Ondernemers die dat doen, staan altijd 1-0 voor wat mij betreft!’

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Laatste blogs

AOV acceptant aan het woord

Nieuwsgierig naar de wereld achter de arbeidsongeschiktheidsverzekering? Met ruim twee decennia ervaring in het vak en als voormalig AOV-adviseur helpt Jelle Vledder - AOV - acceptant bij Univé - ondernemers bij het beschermen van hun toekomst. In onze blog geeft hij een uniek kijkje in het proces achter de schermen, van technische evaluaties tot medische beoordelingen.

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?

‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

15.000 vierkante meter in vuur en vlam. Het overkwam Jan Langedijk Bloembollen BV, een exportbedrijf gespecialiseerd in bloembollen. Maar ondanks deze enorme tegenslag wisten de broers Peter en Arjan, samen met hun vader Jan, het bedrijf weer op te bouwen. Vandaag de dag is het West-Friese familiebedrijf nog steeds een gezonde onderneming met een veelbelovende toekomst.

‘Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk’

“Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk!” Met meer dan 25 jaar ervaring geniet de 63-jarige professional nog steeds van zijn werk. Van het adviseren van agrariërs tot het ontzorgen van mkb’ers. Jan houdt van de diversiteit en het persoonlijke contact. Of het nu om een melkveehouderij of een PVC-vloerenondernemer gaat, Jan staat altijd klaar om te adviseren en te ontzorgen.