Huub kan enorme stormschade eindelijk achter zich laten

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Sander Kruitbos

9 februari 2020 staat in het geheugen gegrift van Huub Rotteveel. Die dag legt een storm de helft van de stal van de melkveehouder in puin. Mark Bakker, schade-expert bij Univé, was direct ter plaatse om de schade op te nemen. Inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden voltooid. Huub blikt terug op een roerige tijd. “Normaal ben ik vrij rustig, maar nu schrok ik.”

Verstoorde rust

“Het was zondagochtend. Ik zat tijdens de storm rustig in huis, maar plotseling viel de stroom uit. Ik ging gelijk achter kijken”, vertelt Huub openhartig. In 2005 neemt hij het melkveebedrijf over van zijn vader. Huub is eigen baas en dat vindt hij geweldig. Hij heeft een melkveebedrijf met ruim 175 koeien en 25 schapen. Wanneer hij op 9 februari 2020 de storm trotseert en bij de schuren kijkt, schrikt hij zich wezenloos. Normaal is de melkveehouder vrij rustig, maar nu is dat wel anders. De voorkant van de stal is naar binnen gewaaid. De gordingen liggen overal op zijn erf én de elektra maakt sluiting. Tot overmaat van ramp staat het vee op dat moment in de stal. De asbestplaten op het dak maken de situatie er ook niet prettiger op. Hij blijft de paniek de baas en handelt direct. “Het vee heb ik in een andere stal gezet. Ook verplaatste ik wat vee naar de buren. Daarna belde ik direct de brandweer.”

Terwijl de brandweer arriveert, belt Huub met Univé. De medewerker reageert adequaat en stuurt de volgende ochtend schade-expert Mark naar de boerderij. “Voor een storm was het een uitzonderlijk grote schade”, kijkt Mark terug op het incident. Samen met Huub praat hij die maandag over het hersteltraject. Een aannemer moet gebeld worden voor een offerte van de opbouw en het saneren van de asbest. Mark en Huub kennen toevallig dezelfde aannemer. Mark besluit te bellen: de aannemer komt nog dezelfde ochtend om de werkzaamheden op te nemen.

Mentale tik

Niet alleen de gevel moet aangepakt worden, de aannemer haalt er ook een asbestsaneerder bij. Vervolgens wordt de begroting ingediend bij Mark. “Ik gaf akkoord en toen begonnen ook direct de werkzaamheden.” Het blijkt geen kleine klus. Het hele dak moet worden vervangen. “Toen hebben ze ervoor gekozen ook een nieuwe spant te plaatsen. Het was een houten spant, nu staat er een stalen spant. In de jaren 80 was een houten variant goedkoper, maar dat is nu niet meer zo. Bovendien is een spant van staal steviger”, legt Huub uit. Een nieuw dak, nieuwe damwanden, een muur en deuren. Geen kleine reparaties, maar hij is er nuchter onder. Een mentale tik? Dat valt wel mee. “Je moet de volgende dag toch melken”, zegt hij lachend. Zelf maakte Huub dit nooit eerder mee. Zijn vader wel. ”Dat was tijdens de storm van 1972.”

Niet te voorkomen

Huub kijkt terug op een prettige afhandeling. “Ik kreeg binnen een dag akkoord op de offerte. Binnen een week werd alles in gang gezet.” Zelf had Huub nooit verwacht dat zijn schuur deels kon instorten. Mark houdt zich ook bezig met preventie van stormschade, maar hij ziet niet in wat Huub anders had moeten doen. De veehouder woont in een agrarisch gebied bij Heiloo. Dat ligt tegen de duinen aan bij de Noordzee. Zijn bedrijf vangt daardoor de volle wind.  “Bedrijven daar krijgen nou eenmaal meer te verduren met een storm dan bedrijven in het binnenland. Je kunt losse objecten binnen zetten,  meer kun je niet doen. Je schuur bouwkundig verbeteren bij een storm gaat natuurlijk niet”, legt Mark uit. Hij kijkt met een tevreden gevoel terug op de afhandeling. “We hebben de eindfactuur ontvangen en die is terugbetaald aan Huub. Nu is het schadeproces afgesloten.” Huub kan het incident achter zich laten en is blij met zijn nieuwe stal. “Alles is nu gelukkig weer netjes”, zegt hij – kalmpjes als ‘ie altijd is.

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren. 

Wat levert de Bedrijfsverzekeringcheck je op?

  • inzicht in en overzicht van je bedrijfsrisico’s;
  • inzicht in hoe je bedrijfsrisico’s kunt voorkomen, beperken en verzekeren;
  • een advies gericht op jouw persoonlijke situatie en risicoprofiel;
  • de wetenschap dat je goed verzekerd bent;
  • een mogelijke besparing.

Meld je direct aan!
Wil je een afspraak maken met één van onze agrarische adviseurs? Meld je dan direct aan voor een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringcheck. Onze adviseur neemt vervolgens contact met je op voor het maken van een afspraak.

  • Hidden
  • Hidden

Laatste blogs

Waarvoor heb jij je koeien verzekerd?

Waarschijnlijk is jouw belangrijkste kapitaal je melkveestapel. Toch wordt dit kapitaal vaak overgeslagen om volledig te verzekeren. Hoge premie is de voornaamste reden om koeien niet te verzekeren voor ziekte en ongevallen. Maar hoe groot is de schade wanneer je bedrijf getroffen wordt door een ziekte-uitbraak? We geven je een voorbeeld in ons blog.

Adviseur aan het woord: Michel de Kuyper

Al vijftien jaar werkt Michel bij Univé Noord-Holland en hij geniet nog steeds van zijn werk. Of het nu gaat om een klusbedrijf, personal trainer of een Toko-eigenaar, in zijn rol als Adviseur Bedrijven helpt hij gepassioneerde ondernemers met het vinden van de juiste verzekeringen.

Je klant annuleert de opdracht, kan dat zomaar?

Tijdens het voorbereidingsgesprek had je een goede klik. Je voorstel werd daarna met veel enthousiasme ontvangen en nu is de opdracht binnen. Een mooie klus, met flink wat uren en ook nog eens tegen een net tarief. Maar net voordat je aan de slag gaat, annuleert je klant de opdracht. Sta je dan met lege handen?

Brandpreventie is een doorlopend proces

Brandpreventie is meer dan eenmalig een paar maatregelen treffen. Er is steeds een vinger aan de pols nodig om te kijken wat er beter kan. Jouw bedrijf is een stuk brandveiliger als bijvoorbeeld brandblussers en elektra altijd in orde zijn. Laat controles en advies daarom onderdeel zijn van je preventiebeleid.