Tips om diefstal e-bike te voorkomen

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Tips om diefstal van je elektrische fiets te voorkomen

Het is enorm balen als je ontdekt dat je fiets gestolen is. Het gebeurt regelmatig en vooral bij de dure elektrische fietsen. Bij Univé zien we dat aan de schademeldingen* van onze klanten. Opvallend is dat vooral jongeren slachtoffer waren van diefstal, terwijl e-bikes toch meer met ouderen geassocieerd worden. Behalve inzichten rond diefstal van elektrische fietsen, hebben we ook een aantal tips om het risico op diefstal te beperken.

Meer diefstal elektrische fietsen

Het aantal schademeldingen van diefstal van elektrische fietsen is in 2020 met 81% gestegen ten opzichte van 2017. In deze periode daalde de schademeldingen van diefstal van ‘normale’ fietsen met 46,9% ondanks het toegenomen aantal verzekerde fietsen.

Meer jongeren op de elektrische fiets

Uit de cijfers van Univé blijkt dat er een sterke groei is in het aandeel elektrische fietsen onder jongere klanten. Het aandeel steeg maar liefst met 70% voor de leeftijd tot 35 jaar in 2020 ten opzichte van 2017. Bij ouderen is er nauwelijks groei, velen van hen hadden in 2017 al een elektrische fiets.

Jongeren zijn vaker slachtoffer van diefstal

Helaas blijkt dat het diefstalrisico bij Univé-klanten tot 35 jaar met een elektrische fietsverzekering 4,5 keer hoger is dan bij 65+-ers. Die stijging in schademeldingen onder jongeren heeft uiteraard te maken met het feit dat er meer e-bikes verkocht en gebruikt worden.  Steeds meer jongeren realiseren zich dat een elektrische fiets een goedkoper alternatief is dan een auto of een scooter en je bent vaak sneller dan met het openbaar vervoer.

Meer elektrische fietsen worden verzekerd

Vooral in de lente en zomer worden er veel verzekeringen voor e-bikes afgesloten. Logisch, want met het mooie weer trek je er op uit met je elektrische fiets. Uit onderzoek van GfK blijkt dat 66% van de Nederlanders een fietsverzekering afsluit bij aanschaf van een e-bike.

Maar dat betekent ook dat ruim een op de drie e-bikes niet verzekerd is voor diefstal. Ondanks de hoge aanschafwaarde van de elektrische fiets. In 2020 stegen de uitgaven op dit gebied met 10% naar een gemiddelde prijs van € 2.191 (bron: GfK).

Ook vaker schade aan de elektrische fiets

Doordat meer mensen gebruik maken van de e-bike, er langere afstanden mee worden afgelegd en de gemiddeld hogere snelheden, zijn er ook meer meldingen van schade aan de elektrische fiets. In 2020 stegen de schademeldingen* aan de elektrische fiets met 47,6% tov 2017. In tegenstelling tot de schademeldingen aan de ‘normale fiets’. Die daalde in deze periode met 18,7%. 

Nog enkele opmerkelijke cijfers

In 2020 zijn er in Nederland 547.000 elektrische fietsen verkocht, wat 30% meer is dan een jaar eerder. Voor fietsverkopers leidde dit tot een omzetrecord van 1,65 miljard euro; een verdubbeling ten opzichte van 2010.

In 2019 reden er naar schatting 22,9 miljoen fietsen in ons land, waarvan 2,4 miljoen e-bikes. Een gemiddeld Nederlands huishouden is in het bezit van 2,9 fietsen.

Tips om diefstal te voorkomen

Ook al ben je goed verzekerd, diefstal van de e-bike blijft erg vervelend. Daarom hebben we een aantal tips om het risico op diefstal te beperken:

  • Een logische tip is natuurlijk dat je de fiets op slot zet. Gebruik behalve het fietsslot ook een kettingslot. En zet je e-bike met het kettingslot ergens aan vast, bijvoorbeeld een fietsenrek.
  • Plaats je e-bike in een bewaakte fietsenstalling.
  • Zet je fiets binnen in een schuur of trappenhuis en ook op slot. Bij voorkeur aan een muuranker vastgezet.
  • Bij gebruik op een fietsendrager ook je e-bike op slot zetten en de fietsendrager met een slot vast maken aan de auto.
  • Neem losse onderdelen mee, bijvoorbeeld een afneembaar display.
  • Maak je sloten zo hoog en zo strak mogelijk vast 
  • Het kan raadzaam zijn een GPS-tracker voor je elektrische fiets aan te schaffen. Je hoopt deze nooit nodig te hebben, maar mocht je fiets tóch gestolen worden, dan kun je ‘m lokaliseren. 

* Cijfers uit onderzoek van Univé op basis van haar portefeuille van 2017 tot en met 2020 over schademeldingen fiets.

Laatste blogs

In galop van Heiloo naar Starnmeer

Uit liefde voor paarden begon stal Sprenkeling 1991. 30 jaar later is de stal uitgegroeid tot fokkerij, sport- en een pensionstal. Hoe zetten zij deze grote stap? Lees hier het volledige verhaal.

Cyber: social engineering, ook zakelijk is de mens de zwakste schakel

Afgelopen periode zijn veel mkb’ers slachtoffer geworden van cybercriminaliteit, door een grote aanval met gijzelsoftware. De verwachting van cyberexperts is dat dit de komende jaren fors gaat toenemen. Een veelvoorkomende vorm van cybercriminaliteit is social engineering. Simpel gezegd: proberen om medewerkers te misleiden en zo een zwakke plek te creëren in het systeem.

Klantinterview over de financiering bij het bouwen van een huis

Daan en Sara wonen sinds een aantal jaren naar volle tevredenheid in een eigen woning. Dicht bij hun huidige woning werd een nieuwbouwplan (*CPO) opgestart. In eerste instantie hebben ze vrijblijvend informatie ingewonnen, en toen bleek dat ze een optie konden krijgen op een kavel. Een dergelijk besluit neem je niet zomaar, want financieel moet het wel mogelijk zijn. Daan: “Mijn moeder en mijn zus waren zeer tevreden over Menno, dus de stap naar hem was snel gezet”. Toen zagen ze mogelijkheden waarvan ze vooraf niets wisten.

Dit moet je weten over elektrisch rijden

Elektrisch rijden maakt een opmars in ons land. Wij zetten de 9 meest gestelde vragen - zoals de voor- en nadelen - op een rij. Inclusief de antwoorden!
Cybercrime agrarisch

Cybercrime, een serieus gevaar voor de agrarische sector

Ook bij agrariërs is digitaal werken niet meer weg te denken. Denk bijvoorbeeld aan klimaatbeheersing, automatische koeling, maar ook toepassingen om op afstand de gezondheid van de dieren in de gaten te houden. Het biedt gemakt, maar de toegang moet niet in verkeerde handen komen.