Onze adviseur aan het woord: Ross van der Velde

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Carly Timmerman

Ross van der Velde is een kind van de club. Op zijn zeventiende begon hij zijn loopbaan bij Univé. Van bijbaantje naar particulier adviseur, naar adviseur bij de Ondernemersdesk en sinds 1 februari 2022 als adviseur mkb-relaties met zijn eigen portefeuille. Én met een nuchtere niet-lullen-maar-poetsen mentaliteit: ‘Dat krijg je, als geboren en getogen Alkmaarder.’

Samen met collega Cor Bart beheert Ross zo’n 600 mkb-relaties. ‘Ik vind het belangrijk om onze klanten voldoende aandacht te geven. Er zit veel potentie bij het mkb en het is gewoon echt leuk om klanten met een glimlach te horen ophangen na een prettig telefoongesprek.’

Fijne werksfeer

‘Ik werk niet voor niets al sinds mijn zeventiende met veel plezier bij Univé’, vertelt Ross. ‘Het is een gemoedelijke, fijne werkgever. We noemen elkaar allemaal bij de voornaam en de organisatie is vrij ‘plat’; ook de directrices zijn heel benaderbaar. Dat is altijd al zo geweest. Niet alleen hier in Noord-Holland, maar in het hele land. Als lid van de ondernemersraad spreek ik ook veel Univé’ers uit andere delen van Nederland en daar is de sfeer net zo gemoedelijk en open. Ik heb fijne collega’s; iedereen wil het beste uit zichzelf halen zodat we onze klanten kunnen ontzorgen.’

Vrijheid

‘Het leuke van mijn huidige functie als mkb-adviseur is dat ik er meer voor klanten kan zijn doordat ik actiever meedenk over hun ondernemerssituatie. En dat ik zelf tegelijkertijd meer vrijheid ervaar. In mijn vorige functie bij de Ondernemersdesk ging alles telefonisch. Nu kan ik ervoor kiezen om relaties te bellen, te videobellen of om op locatie langs te gaan. Dat contact is ontzettend belangrijk. En heel leuk doordat je als adviseur de regie in handen hebt; ik zorg zelf dat de trein blijft rijden. Samen met de ondernemers zoek ik naar mogelijkheden en oplossingen en voer ik open gesprekken waar ze blij van worden. Alles om uit te vogelen wat bij de ondernemer past en waarmee ik meerwaarde te bieden.’

Passie

‘Zodra ik een ondernemer spreek die zelf enthousiast is over zijn bedrijf en daar helemaal in opgaat, dan word ik zelf ook enthousiast. Die energie en passie van mkb’ers maken dat je automatisch nóg harder je best doet om het beste advies te geven of een passend product aan te bieden.

Ik vind het belangrijk om als verzekeringsadviseur een verlengstuk te zijn van hun bedrijf. Omdat ik wil dat hardwerkende ondernemers kunnen blijven doen waar ze goed in zijn. Dat we schade kunnen voorkomen, beperken en onderzoeken wat binnen de risico’s de moeite waard is om te verzekeren.’

Leuke doelgroep

‘Het midden- en kleinbedrijf is een toffe doelgroep om mee te werken. En ook eentje waar uitdagingen liggen. Ik hoor vaak dat ondernemers een verzekering te duur vinden. Of dat ze het zelf wel redden, bijvoorbeeld als het gaat om een ziekteverzuimverzekering voor hun personeel. Dan is het de kunst om het gesprek toch weer open te gooien en ze ook de risico’s te laten zien. Want ook als een ondernemer zelf een tandje bij zet, kost langdurig verzuim van een medewerker zo’n 2,5 tot 3 keer de loonsom. Denk bijvoorbeeld aan bijkomende kosten zoals het inhuren en inwerken van een vervangende werknemer. Zonde toch?

Het is uiteraard aan de mkb’ers zelf om te beslissen óf ze zich verzekeren en zo ja, welke verzekering dat dan mag zijn. Daarom vind ik het extra fijn dat Univé ook optreedt als tussenpersoon, waardoor het aanbod nog ruimer is en er meer mogelijkheden zijn om op de prijs te letten.’

Gouden tip voor een goed gesprek

‘Voor mij werkt het goed om mijn klanten zo veel mogelijk te laten vertellen. Want hoe meer zij delen over zichzelf, hun bedrijf en hun drijfveren, hoe beter je kunt inspelen op hun wensen en behoeften. Vaak hanteer ik dezelfde toon als die ik voer in een gesprek met een oom of tante: daar heb je respect voor, maar je kunt ook lekker luchtig met elkaar praten. Als West-Fries heb ik die neiging sowieso al snel en ik denk dat dat ook echt helpt om het vertrouwen van onze klanten te winnen. Zelfs met mijn accent’, lacht Ross.

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Met je bedrijfsauto op vakantie

Je hebt het plan om er even tussenuit te gaan voor een fijne vakantie in het buitenland. Voor die reis wil je je zakelijke auto gebruiken. Maar is die wel verzekerd tijdens een privévakantie? In onze blog geven we je alle informatie die je nodig hebt.

Op je oude dag nog voor jezelf beginnen

Op je 'oude dag' nog voor jezelf beginnen? Na een succesvolle carrière van bijna 40 jaar in Finance, maakte Hans Tuijtel op 60-jarige leeftijd de sprong naar het ondernemerschap. In onze blog deelt hij zijn verhaal over zijn strategische aanpak en de noodzaak van een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Herbouwkosten na een brand: verzekerd of niet?

Agrariërs hebben vrijwel allemaal een gebouwenverzekering afgesloten. Logisch. Want je kunt na een verwoestende brand een herbouw onmogelijk zelf betalen. Maar vergoedt een gebouwenverzekering altijd alle herbouwkosten? In dit artikel geven we er antwoord op.

Too Good To Go strijdt tegen voedselverspilling

Wij zijn trots op onze klanten die niet alleen ondernemend zijn, maar ook een positieve impact maken op de samenleving. Vandaag zetten we Too Good To Go in de schijnwerpers - een inspirerend bedrijf dat voedselverspilling tegengaat met een slimme en gebruiksvriendelijke app.

Ken jij het al? De Laatste Pluk

In veel boomgaarden hangt tegen het einde van het seizoen nog fruit dat niet meer geplukt wordt. Met De Laatste Pluk krijgt het nog goed eetbare fruit, een mooie bestemming: cliënten van de Voedselbank. Telers Jacob Gerrit en Evelien deden vorig jaar mee: “Het mooie is, dat je zo iets kunt doen voor de medemens. Tegelijkertijd wordt het laatste fruit voor je geplukt. Dat moet je anders eventueel nog zelf doen.”