Onze adviseur aan het woord: Ross van der Velde

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Carly Timmerman

Ross van der Velde is een kind van de club. Op zijn zeventiende begon hij zijn loopbaan bij Univé. Van bijbaantje naar particulier adviseur, naar adviseur bij de Ondernemersdesk en sinds 1 februari 2022 als adviseur mkb-relaties met zijn eigen portefeuille. Én met een nuchtere niet-lullen-maar-poetsen mentaliteit: ‘Dat krijg je, als geboren en getogen Alkmaarder.’

Samen met collega Cor Bart beheert Ross zo’n 600 mkb-relaties. ‘Ik vind het belangrijk om onze klanten voldoende aandacht te geven. Er zit veel potentie bij het mkb en het is gewoon echt leuk om klanten met een glimlach te horen ophangen na een prettig telefoongesprek.’

Fijne werksfeer

‘Ik werk niet voor niets al sinds mijn zeventiende met veel plezier bij Univé’, vertelt Ross. ‘Het is een gemoedelijke, fijne werkgever. We noemen elkaar allemaal bij de voornaam en de organisatie is vrij ‘plat’; ook de directrices zijn heel benaderbaar. Dat is altijd al zo geweest. Niet alleen hier in Noord-Holland, maar in het hele land. Als lid van de ondernemersraad spreek ik ook veel Univé’ers uit andere delen van Nederland en daar is de sfeer net zo gemoedelijk en open. Ik heb fijne collega’s; iedereen wil het beste uit zichzelf halen zodat we onze klanten kunnen ontzorgen.’

Vrijheid

‘Het leuke van mijn huidige functie als mkb-adviseur is dat ik er meer voor klanten kan zijn doordat ik actiever meedenk over hun ondernemerssituatie. En dat ik zelf tegelijkertijd meer vrijheid ervaar. In mijn vorige functie bij de Ondernemersdesk ging alles telefonisch. Nu kan ik ervoor kiezen om relaties te bellen, te videobellen of om op locatie langs te gaan. Dat contact is ontzettend belangrijk. En heel leuk doordat je als adviseur de regie in handen hebt; ik zorg zelf dat de trein blijft rijden. Samen met de ondernemers zoek ik naar mogelijkheden en oplossingen en voer ik open gesprekken waar ze blij van worden. Alles om uit te vogelen wat bij de ondernemer past en waarmee ik meerwaarde te bieden.’

Passie

‘Zodra ik een ondernemer spreek die zelf enthousiast is over zijn bedrijf en daar helemaal in opgaat, dan word ik zelf ook enthousiast. Die energie en passie van mkb’ers maken dat je automatisch nóg harder je best doet om het beste advies te geven of een passend product aan te bieden.

Ik vind het belangrijk om als verzekeringsadviseur een verlengstuk te zijn van hun bedrijf. Omdat ik wil dat hardwerkende ondernemers kunnen blijven doen waar ze goed in zijn. Dat we schade kunnen voorkomen, beperken en onderzoeken wat binnen de risico’s de moeite waard is om te verzekeren.’

Leuke doelgroep

‘Het midden- en kleinbedrijf is een toffe doelgroep om mee te werken. En ook eentje waar uitdagingen liggen. Ik hoor vaak dat ondernemers een verzekering te duur vinden. Of dat ze het zelf wel redden, bijvoorbeeld als het gaat om een ziekteverzuimverzekering voor hun personeel. Dan is het de kunst om het gesprek toch weer open te gooien en ze ook de risico’s te laten zien. Want ook als een ondernemer zelf een tandje bij zet, kost langdurig verzuim van een medewerker zo’n 2,5 tot 3 keer de loonsom. Denk bijvoorbeeld aan bijkomende kosten zoals het inhuren en inwerken van een vervangende werknemer. Zonde toch?

Het is uiteraard aan de mkb’ers zelf om te beslissen óf ze zich verzekeren en zo ja, welke verzekering dat dan mag zijn. Daarom vind ik het extra fijn dat Univé ook optreedt als tussenpersoon, waardoor het aanbod nog ruimer is en er meer mogelijkheden zijn om op de prijs te letten.’

Gouden tip voor een goed gesprek

‘Voor mij werkt het goed om mijn klanten zo veel mogelijk te laten vertellen. Want hoe meer zij delen over zichzelf, hun bedrijf en hun drijfveren, hoe beter je kunt inspelen op hun wensen en behoeften. Vaak hanteer ik dezelfde toon als die ik voer in een gesprek met een oom of tante: daar heb je respect voor, maar je kunt ook lekker luchtig met elkaar praten. Als West-Fries heb ik die neiging sowieso al snel en ik denk dat dat ook echt helpt om het vertrouwen van onze klanten te winnen. Zelfs met mijn accent’, lacht Ross.

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Voorkom een burn-out met de AOV op maat

Lodewick is een echt familiebedrijf dat al jaren van vader op zoon is overgegaan. Het plan dat Sander nu het stokje gaat overnemen van zijn vader, maakt veel los bij beiden. Gelukkig kan Sander een burn-out buiten de deur houden.

Bewaarseizoen

Het aantreden van het najaar staat gelijk aan de oogsttijd. Oftewel: agrarische ondernemers moeten hun producten als wortelen, aardappelen en uien weer opslaan. Omdat daar apparaten voor nodig zijn die lange tijd niet gebruikt zijn, is het slim een aantal stappen te ondernemen. Wij zetten ze op een rijtje.

Klantervaring zonnepanelen

Melkveehouder Mark van Engen stoort zich aan de vele zonnepanelen in weilanden en natuurgebieden. Hij vindt dat we lege daken meer en beter moeten benutten. ‘Onder het dak zit van alles, boven het dak zit niks. Eeuwig zonde toch?’

Robotisering in de agrarische wereld

Digitale ontwikkelingen gaan snel, ook bij agrariërs. Adviseur Paul Jong vertelt over de mogelijkheden. Lees zijn verhaal.

Een AOV: juist belangrijk voor starters

Het ondernemerschap zit Stan van Heerwaarden in het bloed. Als 12-jarige hield hij zich al bezig met de handel in schapen en pony’s. Komend uit een slagersfamilie, was het te verwachten dat hij uiteindelijk in dat vak zijn ondernemersambitie waar wil maken. Een eigen bedrijf hebben betekent voor hem zelf de regie pakken. Maar dan moet je wel oog hebben voor de risico’s.