Wachtwoordbeleid binnen bedrijven: zeer belangrijk!

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Cybercriminaliteit

Bedrijfsdata is concurrentiegevoelig en kan ook nog eens privacygevoelig zijn. Daarom wil je natuurlijk dat iedereen binnen het bedrijf goed met wachtwoorden omgaat. Helaas is dat nog niet altijd het geval…

Bij Univé vinden we het belangrijk om samen sterk te staan tegen cybercriminaliteit. Daarbij hoort ook bewustwording en het beperken van risico’s. In dit blog leggen we je uit hoe je een goed wachtwoordbeleid hanteert. Zo voorkom je veel onnodige risico’s.

Medewerkers én management moeten alert zijn

De gevaren van laks gedrag bij medewerkers op wachtwoordgebied zijn duidelijk: gevoelige informatie kan daardoor zomaar in verkeerde handen vallen. Zoals wanneer er te simpele wachtwoorden worden gebruikt, er Post-Its op schermen hangen met de wachtwoorden erop of wanneer meerdere mensen hetzelfde account en dus wachtwoord gebruiken.

Maar het ligt echt niet altijd alleen aan de medewerkers. Ook het management moet alert zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan die ene medewerker die met ruzie is vertrokken, maar nog wel toegang heeft tot de bedrijfsaccounts. Bij vertrek van medewerkers moet er dus altijd een aanpassing plaatsvinden van de wachtwoorden.

Gelukkig is dit binnen bedrijven soepel te stroomlijnen door gebruik te maken van een wachtwoordbeleid.

Instructies voor minimale veiligheid

Goed nadenken over het beheer van wachtwoorden is een must. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er instructies zijn voor de minimale veiligheid van wachtwoorden (hoeveelheid tekens, hoofdlettergebruik, cijfers, vreemde tekens, etc.). Uiteraard moeten deze wachtwoorden niet zomaar op andere plekken niet-versleuteld beschikbaar zijn. Dus geen gedeelde Google Docs met wachtwoorden meer, alleen nog maar wachtwoordmanagers.

Training is verstandig

Door iedereen in het bedrijf een training te laten volgen over het belang van goede wachtwoorden komt er al een stuk meer bewustwording binnen. Dat is een belangrijke stap, want vaak zien mensen het probleem niet van onachtzaam omgaan met wachtwoorden. Een trainer kan hierop inspelen door voorbeelden te noemen van misbruik door achteloos gedrag. Daarnaast leren de cursisten natuurlijk ook hoe het wél moet. Daarbij is het wachtwoordbeleid van het bedrijf leidend.

Leg de voorwaarden vast

De instructies voor het creëren van een veilig wachtwoord zijn een goed begin. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat deze wachtwoorden regelmatig worden gewijzigd. Of dat één keer per jaar is of elke maand, hangt af van het belang van de accounts. Ook omschrijf je hierin dat wachtwoorden worden aangepast zodra er iemand uit dienst gaat die toegang had.

Gebruik een zakelijke wachtwoordmanager

Een wachtwoordmanager ken je vast al: hierin kun je moeilijk te achterhalen wachtwoorden creëren en opslaan in een veilige kluis. Voor bedrijven zijn er uitgebreidere wachtwoordmanagers, zoals Dashlane en RoboForm. Hierin worden alle wachtwoorden van de organisatie in bijgehouden en zijn er verschillende gebruikersniveaus. Directeuren en IT-managers kunnen bijvoorbeeld administrators zijn die bepalen wie toegang heeft tot welke wachtwoorden.

Hulp nodig? Wij staan klaar!

Wil je meer weten over een wachtwoordbeleid en hoe je dat implementeert? Je kunt dan altijd gratis bellen naar de Univé Cyberhelpdesk voor hulp. Ook als je vragen hebt over het beveiligen van je bedrijfsnetwerk kun je hier terecht.

Gratis Cyberwebinar

Op woensdag 10 november organiseren wij een gratis online Cyberwebinar voor ondernemers. Duik samen met ons in de wereld van cybercrime anno 2021. Tijdens het event geven cyber-experts Dave Maasland, Ezra Windhorst en Univé je nieuwe inzichten, waardevolle tips én ontdek je hoe gemakkelijk hackers kunnen inbreken in bedrijfssystemen Hier wil je bij zijn! 

Laatste blogs

Klantverhaal stolpboerderij

Eén van onze agrarische klanten is de familie Smit uit Stompetoren. In onze blog nemen zij ons mee in een stukje van hun boerenleven. Zo vertellen Vincent en Roos over hun mooie familiebedrijf, waar inmiddels generatie drie en vier gezamenlijk aan het roer staan. Ook de leuke ideeën en veranderingen die zij hebben doorgevoerd om naast het boerenbedrijf nog wat extra’s te verdienen komen aan bod. En natuurlijk de ruim 300 jaar oude stolpboerderij waar zij in wonen: “Ons pand behoort tot één van de eerste stolpboerderijen in de Schermer.”

Univé Noord-Holland geeft geld terug aan haar leden

Ook dit jaar werd het Zuiderzeemuseum Enkhuizen weer verblijd met het nieuws dat zij een deel van de betaalde premie terugkrijgen. Wat het museum met het mooie bedrag gaat doen, vertelt Jeroen Essen in onze blog.

Het belang van een verzuimverzekering

Je hebt een goedlopende onderneming met fijne medewerkers. Maar stel nou dat een van je medewerkers langdurig ziek wordt? Welke verplichtingen moet je dan nakomen en hoe kan je je daarvoor verzekeren? In onze blog legt adviseur Carlo Veerman het een en ander uit.

Klantverhaal Telstar

Achter onze zakelijke klanten schuilt altijd wel een mooi verhaal. Dit keer SC Telstar: we gingen in gesprek met bestuurder Pieter de Waard. Over hun sociale rol, Stichting Telstar Thuis, het woord ‘eigenzinnig’ en waarom wij als coöperatie zonder winstoogmerk nu eigenlijk zo goed bij hen passen.

Modderseizoen: zorg voor een schone en veilige weg

De oogstperiode is weer gestart! En vanwege het af- en aanrijden met de landbouwvoertuigen, worden er moddersporen veroorzaakt. Wist je dat je als veroorzaker de verantwoordelijkheid hebt om dit risico zoveel mogelijk te beperken? Dus ga je na het oogsten met je landbouwvoertuig de weg op: denk dan aan het plaatsen van modderborden en maak de weg schoon (en veilig!).