Een glimlach door de brievenbus in Egmond aan Zee

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Je ontvangt een glimlach (doos) in je brievenbus, haalt er twee cadeautjes uit, vult de doos weer aan met twee cadeautjes en geeft de doos door. Een eenvoudig concept. Met een grote impact. Initiatiefnemer Jacqueline Visser van het Sociaal Team Egmond: ‘Ieder mens heeft behoefte aan positieve aandacht. Met deze glimlach doos verschijnt er letterlijk een glimlach op ieders gezicht. En soms schuilen er zorgen en verdriet achter die glimlach. Ook dat wordt bespreekbaar door dit initiatief. Heel waardevol en daar doen wij het voor, Mensen met elkaar in verbinding brengen.’

Een positieve NPS

Door de maatregelen rondom het coronavirus, merken het Sociaal Team Egmond en ontmoetingscentrum PostaanZee in Egmond aan Zee dat sociale contacten bij veel inwoners op een laag pitje staan. Ook de mogelijkheden van het ontmoetingscentrum zijn beperkt. Penny Biere, coördinator PostaanZee: ‘Het ontmoetingscentrum heeft een grote sociale functie in Egmond aan Zee, het is echt een thuis voor mensen. We organiseren nu nog wel activiteiten maar het is anders. Waar we voorheen bijvoorbeeld wandelden met een groep, wordt er nu met maximaal twee personen gewandeld. Wij kijken er enorm naar uit om onze activiteiten weer voor meer inwoners te organiseren.’ Jacqueline vult daarop aan: ‘De gevolgen van de maatregelen zijn ook bij het Sociaal Team goed te merken. De sociale controle is kleiner, eenzaamheid ligt op de loer en (persoonlijke) problemen worden minder snel gesignaleerd. Dat kan grote gevolgen hebben.’

Een succes

Jacqueline vervolgt: ‘Omdat het zo belangrijk is om inwoners met elkaar in contact te brengen en te houden is in de Egmonden (Egmond aan den Hoef, Egmond-Binnen en Egmond aan Zee) de glimlach doos in het leven geroepen. In Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef is deze doorgeefdoos al verspreid. De eerste reacties zijn heel positief. Egmond aan Zee volgt snel.’ Voor de lancering en uitvoering van het initiatief in Egmond aan Zee is Penny benaderd: ‘Toen Jacqueline contact met mij opnam, was ik direct enthousiast en zijn we snel aan de slag gegaan met de uitvoering van het idee.’

Inhoud

De inhoud van de doorgeefdoos is divers, met zorg samengesteld en mogelijk gemaakt door bijdragen van lokale ondernemers en sponsoren. De startdoos bestaat uit: een opvouwbaar boodschappentasje, dobbelstenen en Yahtzee blok, een lekkernij, een geurzakjes, een portemonnee, een blikopener, een droogboeketje, kletskaarten en nog veel meer. Penny: ‘Voor de inhoud is rekening gehouden met de verschillende leeftijden. Er zit eigenlijk altijd wel iets bruikbaars bij. En de inhoud wijzigt ook steeds want als iemand er iets uithaalt, vult diegene het ook weer aan. Je weet dus nooit van te voren wat je kunt verwachten. Dat maakt het extra spannend.’

Verbinders

De drie Egmonden zijn ingedeeld in verschillende postcodegebieden. Ieder gebied heeft een eigen ‘verbinder’. Jacqueline: ‘De verbinders zijn eigenlijk de ogen en oren van het Sociaal Team. Zij signaleren waar het Sociaal Team in actie kan en moet komen en zij zijn het aanspreekpunt voor de inwoners. Ook zijn zij het startpunt van de glimlach doos. Zij geven de doos aan hun buurman of buurvrouw en vervolgens gaat de doos zijn eigen weg.’ Penny vertelt verder: ‘In principe zit dan de taak van de verbinder erop. Maar in de praktijk blijkt dat de verbinder vaak toch wel nieuwsgierig is naar ervaringen en gaat hierover met inwoners in gesprek. Het is meteen een mooi onderwerp om hét gesprek mee te beginnen. Het gevoel van saamhorigheid is op dat moment heel groot. Zelfs als iemand de doos helemaal niet leuk vindt, merken we dat diegene er toch wat mee doet. Daar doen we het voor. Dat is toch het mooiste resultaat?’

PostaanZee

PostaanZee is een initiatief ontstaan vanuit verbondenheid met de Egmondse gemeenschap. Zij zijn van én voor Egmonders, voor jong en oud, arm en rijk. PostaanZee wil mensen in beweging brengen, met elkaar verbinden en een plek van zingeving zijn. PostaanZee bestaat door de inzet van vrijwilligers. Zij zijn altijd op zoek naar mensen die activiteiten willen organiseren, gasten willen ontvangen of klusjes willen doen. Wil je een bijdrage leveren of aanwezig zijn bij één van de activiteiten? Kijk dan voor meer info op: postaanzee.nl

Verbinders gezocht

Egmond aan Zee is ingedeeld in 40 verschillende postcodegebieden. Nog niet ieder gebied heeft een eigen “verbinder”. Het Sociaal Team is ook hier gestart om samen met inwoners van Egmond aan Zee meer Verbinders (straatcontactpersonen) te werven. De functie van deze contactpersonen is om behoeftes van de inwoners te zien en te horen. Meedenken bij het zoeken naar oplossingen voordat het probleem te groot wordt. Aandacht voor elkaar. Ben je geïnteresseerd en/of wil je graag meer informatie? Neem dan contact op met Jacqueline Visser, Ambassadeur Sociaal Team Egmond (0646954352).

Laatste blogs

fietslabyrint

Fietslabyrint voor Wonen bij September

In de woonkamer van September Stompetoren, onderdeel van Wonen bij September, wordt druk gefietst. “Het is fris buiten, maar dankzij Stichting Univé Noord-Holland Ledenfonds kunnen onze bewoners vanuit de warme huiskamer toch een straatje om.”

Hoe zit het met aansprakelijkheid wanneer je personeel inhuurt?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als ondernemer met personeel. Wist je bijvoorbeeld dat jij niet alleen aansprakelijk kan worden gesteld voor schade die jij veroorzaakt, maar ook voor schade die wordt veroorzaakt door je (ingehuurde) personeel? We geven graag tips om je meer inzicht te geven in de risico’s die jouw bedrijf met zich meebrengt.

Gezond en vitaal ondernemen

Als ondernemer is niet alleen je zaak belangrijk, ook of je goed in je vel zit is relevant. Immers, alleen als je je fit en vitaal voelt, kun je lekker ondernemen en is de kans op arbeidsongeschiktheid een stuk kleiner. Daarom zit er in jouw arbeidsongeschiktheidsverzekering een gezond en vitaal budget.

Uit de roulatie door covid

Martijn van Giersbergen is al 18 jaar schilder in loondienst als hij besluit voor zichzelf te beginnen. Daarbij gaat hij niet over één nacht ijs. Want als hij ergens aan begint, wil hij dat wel goed doen. Dus vraagt hij Univé advies over zijn verzekeringen. Gelukkig maar, want daardoor is hij ook verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. En dat overkomt hem sneller dan verwacht.

Hoe werd Kaartje2go een succesvolle webshop?

Online een mooie kaart kiezen, laten afdrukken én versturen, voor welke gelegenheid dan ook. Met dat idee voor een webshop ging Foppe Strikwerda samen met zijn neef Klaas Korte aan de slag – nu zo’n 16 jaar geleden en is inmiddels uitgegroeid tot de beste Webshop in Nederland. Maar hoe hebben ze dat nou voor elkaar gekregen?