Wij bezorgen niet alleen eten

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Mirjam Kaijer

Sandra en Arjen Holterman zijn niet alleen met elkaar getrouwd, maar ook met hun bedrijf. Al 17 jaar lang bezorgen ze maaltijden aan doelgroepen die het in de meeste gevallen zelf niet kunnen bereiden. ‘Als koken een probleem wordt’ is hun motto. Ze hadden het al druk, maar door corona is het helemaal een gekkenhuis. Hoe gaan ze hier mee om?  

“Het zijn zeker bijzondere tijden”, zegt Sandra lachend. “Vind je het goed vanmiddag even te bellen?”, vraagt ze. “Ik heb een ziekmelding en door de sneeuw lopen we ook tegen het nodige aan.” Het is alle ballen in de lucht houden en dealen met elementen waar je nu eenmaal geen grip op hebt: corona en het weer. “Sorry”, zegt haar man die ik later aan de telefoon krijg. “Soms hebben we zoveel bestellingen, door corona is dit alleen maar toegenomen.”

Uitdaging

Hun grootste uitdaging is momenteel coronaproof te leveren en dat gaat ze goed af, vertelt Arjen. Hij heeft een positieve instelling. “Deze tijd is ook een periode van kansen en die krijg ik bijvoorbeeld van de thuiszorg die onze hulp nodig heeft. En dat moet je aangrijpen. Veel van onze klanten staan op een wachtlijst voor een verzorgingstehuis. De grootste groep zijn cliënten met dementie, waarvan de meesten 80 of 90 plussers zijn. Het contact loopt dan via de kinderen of de thuiszorg. We werken dus met een kwetsbare groep. In verband met corona spreken we met de kinderen af dat er een stoel buiten staat waar de maaltijd op wordt gezet. Soms moet je toch een risico nemen door naar binnen te gaan en dan is afstand nemen belangrijk”, legt de ondernemer uit.

Sociale rol

“Wij bezorgen niet alleen eten, onze rol is meer dan dat. Wij zijn degene die kijken hoe het met iemand gaat. Daarom zijn het met name ouderen die voor ons werken, de jonkies hebben vaak teveel haast. Naast dat je het eten brengt maak je ook een praatje en geef je aandacht aan de mensen. Soms ben je de enige die ze op een dag zien en dat is heel schrijnend, dan kan je niet meteen weglopen. Er wordt ook gekeken of het eten wel echt wordt opgegeten. Eigenlijk zijn we dus een beetje mantelzorgers”, zegt hij lachend.  

Droom

Ooit begonnen zij hun bedrijf in Zaandam met slechts 26 maaltijden op een dag. Maar hij geloofde in zijn droom. “Ik heb vroeger bij McDonalds gewerkt, en daarvoor in een 5-sterrenhotel. Mijn vader had ook een cateringbedrijf, een voorloper in die tijd. Ik heb het dus niet van een vreemde”, zegt hij opgewekt. “Onze kracht is dat we gratis bezorgen en van alle markten thuis zijn. Alles is altijd vers, onze producten zijn goed en lekker.”

Verliefd

“We hebben elkaar ooit ontmoet in het buurthuis, via de broer van Arjen. Aanvankelijk vonden wij elkaar niet leuk, maar dat sloeg om in liefde”, zegt Sandra lachend. “We werken veel samen. Arjen start rond 7.30 uur, anderhalf uur eerder dan ik. Hij doet het voorbereidende werk. Daarna portioneren we de maaltijden die vanaf 11.00 uur de deur uitgaan. De avondmaaltijden worden vanaf 15.00 uur rondgebracht. Als we zelf bezorgen zijn we tussen 18.00 en 18.30 uur thuis en anders rond 17.00 uur.” Op de vraag of ze thuis veel over het werk praten zegt Sandra: “Daar ontkom je niet aan, maar ondanks dat corona weinig afleiding biedt, blijven er gelukkig nog voldoende onderwerpen over.”

Weer of geen weer

“We hopen dit werk nog lang te doen”, zegt Arjen. “Je bouwt iets speciaals op met deze ouderen. De eenzaamheid is zo groot bij deze groep, dat raakt me nog altijd. Dus weer of geen weer: ze moeten ons zien, en proeven natuurlijk’’, voegt hij er lachend aan toe.

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Fijne feestdagen!

Nog even en dan is 2021 voorbij. Een jaar waarin ondernemers uitgedaagd werden tot omdenken, nieuwe dingen gingen uitproberen of misschien wel moeilijke beslissingen moesten nemen. Wat het nieuwe jaar ons gaat brengen dat weten we niet. Maar wat er ook gebeurt, wij zijn er voor jou. Met hulp en adviezen op het juiste moment en natuurlijk blijven we je inspireren met informatieve, leuke en interessante (klant)verhalen. Op naar een succesvol 2022!

Univé waarschuwt ondernemers voor cyberaanval

In navolging van het Nationaal Cyber Security Centrum waarschuwen wij ondernemers voor een cyberaanval. Er is ten aanzien van de software Apache Log4j, dat veel gebruikt wordt in webapplicaties en andere systemen een ernstige kwetsbaarheid gevonden.
Natuur in rust, laat de ijsbaan maar komen

IJsbaan castricum

Aan de rand van de duinen ligt de natuurijsbaan van de Vereniging Kennemer IJsbaan. Een prachtig stukje natuur waar schaatsfanaten bij winterse temperaturen hun hart ophalen. Toch was in de laatste 15 jaar schaatsen op de natuurijsbaan maar drie keer mogelijk. Desondanks zitten de leden en vrienden van de club niet stil. Gerard Moel licht toe hoe de vereniging meebeweegt met veranderende omstandigheden.

In galop van Heiloo naar Starnmeer

Uit liefde voor paarden begon stal Sprenkeling 1991. 30 jaar later is de stal uitgegroeid tot fokkerij, sport- en een pensionstal. Hoe zetten zij deze grote stap? Lees hier het volledige verhaal.

Cyber: social engineering, ook zakelijk is de mens de zwakste schakel

Afgelopen periode zijn veel mkb’ers slachtoffer geworden van cybercriminaliteit, door een grote aanval met gijzelsoftware. De verwachting van cyberexperts is dat dit de komende jaren fors gaat toenemen. Een veelvoorkomende vorm van cybercriminaliteit is social engineering. Simpel gezegd: proberen om medewerkers te misleiden en zo een zwakke plek te creëren in het systeem.