Nut of noodzaak van de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

Veiligheid op de werkplek is voor elk bedrijf van groot belang. Als werkgever ben je tot op zekere hoogte verantwoordelijk voor je medewerkers. Om inzicht te krijgen in de risico’s die er binnen je organisatie op de loer liggen, en dus van invloed zijn op de veiligheid van je medewerkers, is het uitvoeren van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) belangrijk. Maar wat is een RI&E precies en waarom heb je het nodig? In deze blog leggen we het belang van een RI&E uit en geven we tips om dit op de juiste manier uit te voeren.

Wat is een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)?

Een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) is een onderzoek naar de risico’s die er op de werkvloer aanwezig zijn voor de veiligheid en gezondheid van medewerkers. Het gaat hierbij om de risico’s die verbonden zijn aan het werk dat wordt uitgevoerd, maar ook om de risico’s die kunnen ontstaan door de arbeidsomstandigheden zoals de inrichting van de werkplek en de gebruikte materialen. Het doel van een RI&E is om deze risico’s in kaart te brengen en te evalueren, zodat er maatregelen kunnen worden genomen om de veiligheid en gezondheid van werknemers te waarborgen.

Compliment of boete van Ministerie van SZW

Begin 2023 heeft Univé een enquête afgenomen onder een kleine groep ondernemers over de nut of noodzaak van een RI&E. Hieruit bleek dat:

  • zo’n 40% van de ondernemers een plan heeft dat recent is bijgewerkt. Complimenten voor deze organisaties.
  • Aan de andere kant: 60% van diezelfde groep heeft nog geen of een verouderde RI&E.
  • 15% was zelfs niet op de hoogte van het feit dat het bij meer dan één medewerker verplicht is. Zonde, want bij een spontaan bezoekje van het ministerie van SZW kan er bij het ontbreken van de RI&E een boete volgen van maximaal € 4.500,-.

Tijd om aan de slag te gaan!

Hoe werkt de RI&E?

Nu je weet dat een risico-inventarisatie en evaluatie een noodzakelijk kwaad is, wil je vast ook weten hoe je dit zo goed en efficiënt mogelijk kan vastleggen. Dat kan op verschillende manieren, maar hoe je het ook aanvliegt; het uitvoeren van een RI&E kan een behoorlijke klus zijn. Dit komt omdat een grondige inventarisatie van de risico’s, de arbeidsomstandigheden en de werkzaamheden van je medewerkers onderdeel hiervan is. Enkele tips bij het uitvoeren van een RI&E zijn:

  • Betrek je medewerkers bij het onderzoek. Zij zijn vaak het beste in staat om de praktijkervaringen te delen en potentiële risico’s te identificeren.
  • Maak gebruik van de RI&E tool die beschikbaar is via de website van het Steunpunt RI&E. Hiermee kun je stap voor stap een RI&E opstellen voor je bedrijf.
  • Zorg voor een goede planning van de werkzaamheden en stel de juiste prioriteiten. Dit helpt om de RI&E snel en efficiënt uit te voeren en aandacht te besteden aan de meest urgente risico’s.
  • Tot slot is het belangrijk om de RI&E regelmatig te actualiseren, bijvoorbeeld bij veranderingen in de arbeidsomstandigheden of bij nieuwe risico’s die ontstaan.

Hulp bij de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)

Lees je bovenstaand en denk je vooral: waar moet ik de tijd vandaan halen? Dat begrijpen wij. Daarom is er goed nieuws: in samenwerking met Perspectief Arbodienst hebben we een pilot ontwikkeld: RI&E All-in. Bij deze dienst ga je in gesprek met de expert en wordt het plan van aanpak voor je opgesteld. Doordat onze partner gecertificeerd is en we desgewenst elk jaar een onderhoudsgesprek voeren, voldoet je RI&E meteen aan alle wettelijk gestelde eisen. Nu en in de toekomst. Prettige gedachte, nietwaar?

Wil jij op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen rondom deze pilot? Laat het dan weten aan je Univé-adviseur

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Vlotte schadeafhandeling bij stalbrand

Toen er in september 2023 brand uitbrak bij kalverhouder Jan van der Wal in Kootwijkerbroek, kwam iedereen direct in actie. De brandweer, stichting Salvage, buren en Univé stonden klaar om kalverhouder Jan te ondersteunen. Hoe dat in zijn werk ging, vertellen Schade-adviseur Jelmer van der Spoel en Adviseur Agrarisch Nico Besselsen.

Een AOV hoeft niet duur te zijn

Veel ondernemers wachten met het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). De reden die het vaakst genoemd wordt voor het uitstel: het is te duur. Maar gaat een ondernemer eenmaal in gesprek met een financieel adviseur van Univé, dan blijkt dat die kosten meevallen. Je blijkt dan behoorlijk veel invloed te hebben op jouw premie.

Adviseur aan het woord: Tom Ootes

Tom Ootes, een bevlogen agrarisch adviseur bij Univé Noord-Holland, deelt zijn passie en ervaring in een inspirerend verhaal. Na wat omzwervingen vielen alle puzzelstukjes voor Tom Ootes op hun plek. Nu voelt hij zich als een vis in het water. “Ik kom bij de mooiste bedrijven en mag de hele dag gesprekken voeren en koffiedrinken. Én ik mag ondernemers behoeden voor financiële ellende. Mooier wordt het niet!”

Boerencamping: Kamperen tussen bollen, duinen en strand

In het grootste aaneengesloten bloembollengebied van Nederland ligt camping Duinzoomhoeve. Een kleinschalige boerencamping, gerund door het echtpaar Mary en Jan Romar en hun dochter Suzan. “Wie hier in de juiste periode komt kamperen, wordt wakker tussen de fleurige en kleurrijke bloeiende tulpenvelden.”

Overleeft jouw bedrijf een brand?

De gevolgen van een bedrijfsbrand reiken vaak verder dan alleen de materiële schade. Het hele bedrijf kan stil komen te liggen, terwijl de kosten doorlopen. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de gevolgen van een brand in hun bedrijf onderschatten. In onze blog geven we een aantal tips zodat je goed voorbereid bent, mocht jou dit overkomen.