Is het verstandig om iedere schade te claimen?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Altijd vervelend, een (kleine) schade aan je voertuig. Ben je All Risk verzekerd? Dan kun je de schade altijd claimen bij jouw verzekeraar. Maar dit kan wél gevolgen hebben voor je maandelijkse premie. Emiel Hess, winkelcoördinator en verzekeringsadviseur bij Univé Zwolle vertelt je meer over autoverzekeringen, schadevrije jaren, no-claim korting en het claimen van een schade.

Verschillende autoverzekeringen

Er zijn drie autoverzekeringen: WA (Wettelijke Aansprakelijkheid), WA+ (beperkt casco) en All Risk (volledig casco). Emiel Hess: ‘Een WA verzekering is minimaal verplicht voor iedere voertuigbezitter in Nederland. Met deze verzekering ben je gedekt voor schade die je aan een ander aanricht. WA+ is iets uitgebreider en daarmee ben je ook verzekerd voor schade bij diefstal, brandschade, ruitschade, stormschade en een aanrijding met dieren. Een All Risk verzekering is de meest uitgebreide verzekering. Dan ben je altijd verzekerd voor alle schade aan je eigen voertuig.’

Schadevrije jaren en no-claim korting

Emiel: ‘Als je geen schade claimt bij je verzekeraar bouw je schadevrije jaren op. Heb je wel schade geclaimd maar kon deze verhaald worden op een andere partij of valt de schade onder de beperkt casco dekking, krijg je ook een schadevrij jaar. Op basis van de schadevrije jaren wordt je no-claim korting berekend. Een no-claim korting is een korting voor elk jaar dat je geen schade claimt op je autoverzekering. Hoe meer schadevrije jaren hoe hoger je treden op de bonus-malusladder en dat wordt beloond met meer korting op je premie.

Als je wel schade claimt, daal je direct 5 trede op de bonus-malusladder. Dat betekent dus een hogere premie. Rijd je het volgende jaar geen schade? Dan stijg je weer een trede op de ladder. Situaties die geen invloed op de no-claim korting hebben: brand in auto, stormschade, ruitschade, aanrijding met loslopende dieren, aangereden worden*, diefstal of poging tot diefstal.

Maximale no-claimkorting

Rijd je langer dan 9 jaar zonder schade te claimen? Dan heb je de maximale no-claimkorting van 80% bereikt. Je stijgt nog wel op de bonus-malusladder tot maximaal trede 21. Dit levert je niet meer korting op. Maar het zorgt er voor dat je no-claimkorting minder (of niet) daalt wanneer je een schade claimt.’

Persoonlijk advies

Emiel vervolgt: ‘Klanten willen vaak graag weten of het verstandig is om een (kleine) schade aan hun auto wel of niet te claimen. Eigenlijk is er geen eenduidig antwoord. Iedere situatie is anders. Voor de afweging houden we rekening met: schadevrije jaren, de hoogte van de no-claim korting, de waarde van de auto, het eigen risico en de wensen van de klant. Met onze programma’s is het heel eenvoudig om aan de klant uit te leggen wat de gevolgen zijn als zij wel een schade claimen. Dan is het natuurlijk aan de klant zelf om hierover te beslissen. Over het algemeen zien wij dat het claimen van een (kleine) schade zorgt voor stijging van de maandelijkse premie. En dat dit op termijn dus niet interessant is.’

Een voorbeeld

‘Stel je rijdt al 10 jaar schadevrij, dan zak je na het claimen van een schade weer naar 5 schadevrije jaren. Als je een schade wilt claimen van bijvoorbeeld € 300,- en je gaat hierdoor het eerst jaar al € 200,- per jaar meer premie betalen en het jaar daarop € 150,- meer, dan kun je overwegen om de schade zelf te bekostigen, want na twee jaar heb je dit alweer ‘terugverdient’. Als je ook nog eigen risico had van €100,-, heb je de verhoging van de premie nog sneller terugverdient. Meld je vervolgens nog een tweede schade? Dan val je nog een keer 5 bonus-malustreden op de ladder. Is deze schade is hoger dan je eerste schade? Dan heb je bij Univé de mogelijkheid om het claimen van de eerste schade binnen een jaar ongedaan te maken. En dus terug te betalen. Omdat iedere situatie anders is, kan het fijn zijn om contact op te nemen met een adviseur van Univé. Je ontvangt een advies op maat en kunt dan zelf een overwogen beslissing nemen’, sluit Emiel af. 

Zelf berekenen

In Mijn Univé kun je met de rekentool onder ‘schade en nu’ eenvoudige berekenen wat de gevolgen zijn voor jouw premie. Heb je vragen? Neem gerust contact op met onze adviseurs via telefoonnummer: 0592 349 340. Klik hier voor meer contactmogelijkheden.

*dan moet de schade wél 100% verhaald kunnen worden. Wanneer je aangereden wordt door een fietser, of wanneer een automobilist er vandoor gaat, kan dat niet. Dan daalt wel je no-claim.

Wellicht herken je jezelf in dit verhaal en heb je onlangs schade gereden aan je auto. Ben je benieuwd of het verstandig is deze te claimen? Vraag dan hulp aan één van onze adviseurs, zij helpen je graag met het beantwoorden van je vragen. Dat kan in één van onze winkels, telefonisch of via beeldbellen. 

Gratis Verzekeringscheck

Ben je benieuwd of je autoverzekering nog bij je persoonlijke situatie past? Misschien omdat je minder kilometers bent gaan rijden, of omdat je auto inmiddels is verouderd. Dan helpen we je graag door middel van een gratis Verzekeringscheck. Tijdens deze check komen we erachter of de verzekering nog past bij je situatie. Is dat niet het geval, hoor je dat direct van ons!

Laatste blogs

AOV acceptant aan het woord

Nieuwsgierig naar de wereld achter de arbeidsongeschiktheidsverzekering? Met ruim twee decennia ervaring in het vak en als voormalig AOV-adviseur helpt Jelle Vledder - AOV - acceptant bij Univé - ondernemers bij het beschermen van hun toekomst. In onze blog geeft hij een uniek kijkje in het proces achter de schermen, van technische evaluaties tot medische beoordelingen.

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?

‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

15.000 vierkante meter in vuur en vlam. Het overkwam Jan Langedijk Bloembollen BV, een exportbedrijf gespecialiseerd in bloembollen. Maar ondanks deze enorme tegenslag wisten de broers Peter en Arjan, samen met hun vader Jan, het bedrijf weer op te bouwen. Vandaag de dag is het West-Friese familiebedrijf nog steeds een gezonde onderneming met een veelbelovende toekomst.