‘Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Met vervroegd pensioen, daar moet Jan Schouten, Agrarisch Adviseur Univé Noord-Holland, nog even niet aan denken. De 63-jarige Mijdrechter gaat al meer dan een kwart eeuw dagelijks met plezier op pad én komt fluitend thuis.  

Jan Schouten is, zoals ze dat noemen, een bezig bijtje. Met de Regeling voor vervroegde uittreding (RVU) zou de adviseur al op 64-jarige leeftijd met pensioen mogen, maar daar wil hij niets van weten. “Stoppen met werken zou ik echt een straf vinden”, vertelt Jan. “Nee, laat mij nog maar een paar jaar doorgaan. Ik heb leuk werk en stilzitten is sowieso niets voor mij.”

Geen dag hetzelfde

Eén dag per week werkt Jan op het kantoor in Heerhugowaard, de andere vier dagen bezoekt hij klanten. Zijn werkgebied: Noord- en Zuid-Holland en de provincie Utrecht. Jan is zowel Agrarisch Adviseur, als verzekeringsspecialist voor midden- en kleinbedrijven, de mkb’ers. Jan: “Voor Agro adviseer en sluit ik alle verzekeringen af die een agrariër nodig heeft. Dat zijn bijvoorbeeld zakelijke brandverzekeringen. Denk aan gebouwen-, inventaris- en bedrijfsschadeverzekeringen. Maar ook bestelauto’s, werkmaterieel, aansprakelijkheid en  een rechtsbijstandverzekering. Voor mkb geldt hetzelfde, maar dan gericht op mkb. Daarnaast adviseer ik over ziekteverzuimverzekeringen, dit geldt vooral bij mkb’ers.

Meer dan 25 jaar in het vak

Sinds 1 september 1997 werkt Jan bij Univé. “In het begin van mijn carrière verzekerde ik vooral mkb’ers”, zo blikt Jan terug. “En hoewel ik tegenwoordig verzekeringsspecialist Agrarisch ben, bedien ik ook mijn oude klantenkring nog. De mensen vertrouwen me en zien me graag komen. Een hele eer natuurlijk, maar beide markten bedienen is ook nog eens ontzettend leuk. Zo kan ik de ene dag een afspraak hebben met een melkveehouderij, bloembollenkweker of fruitteler en sta ik de andere dag in het kantoor van een kersverse ondernemer in PVC vloeren. Ik zeg altijd: mijn werk kan je vergelijken met dat van een politieagent. Geen dag is hetzelfde.”

Ontzorgen en advies geven

Het ontzorgen en goed advies geven, dat vindt Jan het leukst. “Ik zie vaak een onderneming groeien”, vertelt Jan. “Zo heb ik een klant met een bedrijf in airco’s. De eerste keer dat ik bij hem kwam regelde ik voor hem twee autoverzekeringen. Het bedrijf werd groter en groter. Tegenwoordig heeft deze mkb’er al zijn verzekeringen bij ons lopen. Dat is natuurlijk fijn voor Univé, maar mij gaat het niet om de grootte van de premie. Het vertrouwen dat de klant in mij heeft, dat is het belangrijkste. Een groot of klein bedrijf; ik help ontzorgen en geef advies.”

Kaplaarzen

Door zijn jarenlange ervaring voelt Jan aan hoe hij met zijn verschillende klanten om moet gaan. “Netjes gekleed ga je langs bij de mkb’er, maar kom niet in je pak aanzetten bij een agrariër. Dan sturen ze je zo van het erf. Ze zullen denken dat je iets komt verkopen”, lacht Jan. “Nee, een spijkerbroek en een stel kaplaarzen, dat is meer op zijn plaats. En de boer weet; komt Jan, dan wil hij de stallen in en de kalfjes zien. Ik ben namelijk dol op deze dieren.”   

Nog amper een been uit de auto

Sommige dagen zijn extra speciaal voor Jan. “Dat zijn de momenten waar ik echt het verschil kan maken. Voorbeeld: een klant, een manegehouder, adviseerde ik jaren geleden om een brand- én een stormverzekering af te sluiten. De eigenaar wilde het in de eerste instantie bij een brandverzekering houden, maar heeft toch naar me geluisterd. Zijn manege staat namelijk in een open gebied waar het flink kan spoken. Bij de heftige storm van vorig jaar liep zijn manege veel schade op. Een dag later ging ik bij hem langs. Ik had net één been buiten m’n auto gezet toen hij al op me afkwam stormen. Zijn reactie? ‘Man, man, wat ben ik blij dat ik naar je geluisterd heb!’ Dat bezorgt mij natuurlijk een grote lach op het gezicht.”

Mond-tot-mondreclame

Jan wordt geregeld aanbevolen bij vrienden en bekenden van zijn klanten. “Mond-tot-mondreclame is natuurlijk altijd prettig. Dat houdt in dat mijn klanten tevreden met mij en de diensten van Univé zijn. En dat gebeurt echt regelmatig. Zo waren er twee broers – agrariërs – die hun melkveebedrijf in Amsterdam-Noord verkochten en een veehouderij in Groningen overnamen. De broers wilden graag dat ik hun adviseur bleef. Graag natuurlijk! Groningen is mijn werkgebied niet, maar ik maak van mijn visite aan de broers gewoon een dagje uit. Dit geldt ook voor een mkb’er, een eigenaresse van twee kinderdagverblijven in Maarssen. Deze klant begon een camping en eetcafé in Noordoost Drenthe. Ook daar rij ik met plezier heen.”

24 uur per dag, 7 dagen per week

Voor Jan komt het allemaal aan op goed luisteren en een goed product met goede voorwaarden bieden. “Alles hangt samen met oprecht zijn en je afspraken nakomen. Ik ben er voor de klant, 24/7. Is er brand uitgebroken, dan ga ik langs en bied steun waar mogelijk. En al ben ik een oude vent, we tutoyeren elkaar. Het is jij en jou. Zorg jij voor de koffie, dan zorg ik voor wat lekkers. Daardoor gaan de gesprekken losjes en voelt iedereen zich op zijn gemak. Laten we het gewoon gezellig maken.” 

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Hoe zit het ook alweer met de verplichte elektrakeuringen?

Een regelmatige keuring van de elektra op het boerenbedrijf is een voorwaarde om je tegen brand te verzekeren. Maar er zijn meerdere keuringen. Waarin verschillen ze en welke is van toepassing voor jouw bedrijf? En hoe regel je dat de keuringen op tijd plaatsvinden?

CharlieMary: ‘Ons merk is ons communicatiemiddel’

Charlotte van Waes en Marieke Vinck zijn de drijvende krachten achter het merk CharlieMary. Met liefde en zorg hebben zij een betekenisvol merk gecreëerd, waarbij elk kledingstuk een uniek verhaal vertelt. Met hun circulaire modecollectie laten zij respect voor het milieu en de ambacht centraal staan. Wat zijn wij trots dat wij deze ondernemers en hun prachtige visie op duurzame mode mogen ondersteunen.

‘Univé biedt meer dan alleen het uitkeren van een bepaald bedrag’

Lichamelijke of psychische klachten kunnen ervoor zorgen dat je arbeidsongeschikt raakt. En wanneer dit een ondernemer overkomt helpt Dorothee ze graag. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Dus in samenspraak met ondernemers kijkt ze ook graag naar preventie. Wat past bij de ondernemer en wat heeft hij/zij nodig om arbeidsongeschiktheid te voorkomen?

Sluit de eindleeftijd van je AOV nog aan bij je huidige situatie?

Wil jij eerder stoppen met werken dan verwacht? Of wil je juist net wat langer verzekerd zijn omdat je nog wat langer door wilt werken? Dan kan het zijn dat de eindleeftijd van je AOV niet meer aansluit bij je nieuwe plannen. In deze blog vertellen we je waarom het aanpassen van de eindleeftijd van je AOV belangrijk kan zijn én welke mogelijkheden er voor ondernemers zijn die hun bestaande AOV willen wijzigen.

AOV adviseur aan het woord: Mirelle Koning

Met veel plezier werkt Mirelle Koning al 15 jaar bij Univé Noord-Holland. Ze praat vol passie over haar functie. “Het houden van klantgesprekken, dat vind ik het leukst. Daarbij leg ik graag, zonder vakjargon te gebruiken, uit wat een AOV inhoudt.”