KTO Zakelijk 2021: Univé uitblinker klantfocus

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé

‘Zakelijke klanten zijn positiever over hun schadeverzekeraar dan vóór corona.’ Dat concludeert het Verbond van Verzekeraars naar aanleiding van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek voor de zakelijke markt. In opdracht van het Verbond bracht MarketResponse aan het licht dat verzekeraars met een gezamenlijke Net Promoter Score van -4 rond het niveau van vorig jaar scoren, maar aanzienlijk hoger noteerden dan de -11 in 2019. Met fraaie waarderingen mag Univé zich een van de topscorers in de branche noemen.

Het jaarlijkse KTO Zakelijke Markt is bedoeld om de positie van zakelijke klanten te versterken, zo legt het Verbond uit: ‘Het signaleren van knelpunten en het inzichtelijk maken van de veranderende klantbehoefte biedt immers handvatten bij het verder verbeteren van de klantcommunicatie.’

Univé één van weinige schadeverzekeraars met positieve NPS

Het onderzoek van het Verbond van Verzekeraars ondervroeg ruim 1400 zakelijke klanten om een beeld te krijgen van hun loyaliteit aan en tevredenheid over hun schadeverzekeraar. Klanten van Univé waardeerden de coöperatie met een Net Promotor Score (NPS) van 7, waarmee Univé van de zeven deelnemende schadeverzekeraars een van de slechts twee partijen was die een positieve waardering kregen. Gemiddeld ging de NPS, dat het verschil weergeeft tussen het percentage klanten dat hun verzekeraar met een 9 of 10 beoordeeld en het deel dat een waardering van 6 of lager geeft, met twee punten achteruit.

Service en contact leidend voor topwaardering

Gevraagd naar een toelichting op hun score, blijken premie en dekking, het contact met hun verzekeraar en de schademelding en -afhandeling het meest leidend voor hun keuze. Klanten die negens en tienen uitdelen, doen dit veelal vanwege de kwaliteit van het contact en de service. Aan de zessen en onvoldoendes die verzekeraars ontvangen liggen daarentegen premie en dekking het vaakst ten grondslag. Ten opzichte van vorig jaar wijzigden de rapportcijfers die zakelijke klanten hun verzekeraar geven zelf overigens nauwelijks. Op het vlak van dienstverlening bleef de mate van tevredenheid gelijk, waar deze zeer licht daalde als het ging om de premie en de verzekering zelf.

Univé uitblinker op klant- en sociale focus

Aanzienlijke verschillen zijn wel zichtbaar op het gebied van klantfocus en sociale focus, waar Univé aanmerkelijk hoger scoort dan de andere partijen in de markt. Maar liefst 69% van de zakelijke klanten van Univé voelt dat de cooperatie hun bedrijf waardeert als klant, waar de schadeverzekeraars tezamen kunnen rekenen op een gemiddelde van 50%. Met 84% is het percentage klanten dat spreekt van een klantvriendelijke behandeling eveneens veel hoger dan het marktgemiddelde van 66%. Daarnaast is Univé met 67% ook koploper wanneer het gaat om de oprechte aandacht die de klant voelt (marktgemiddelde 47%). Ten slotte blijft Univé, wanneer het gaat om aandacht voor mens en maatschappij, met 60% de markt (37%) niet alleen voor, maar is het ook de enige schadeverzekeraar die op dit gebied in waardering is gestegen.

‘Bevestiging van waarde als coöperatie’

Johan Van den Neste, directeur van Univé Schade ziet de resultaten van het onderzoek als een prachtig compliment. ‘Dat we tot de enige twee schadeverzekeraars met een positieve NPS behoren is een geweldige pluim natuurlijk voor onze mensen natuurlijk. En dat we binnen de zakelijke schademarkt worden gezien als de verzekeraar met de meeste aandacht voor onze klanten en de maatschappij, onderstreept hoe we als ledenmaatschappij dicht bij onze leden staan. De regionale betrokkenheid die ons kenmerkt wordt niet alleen van onze kant gevoeld wordt, maar dus ook door onze klanten op waarde wordt geschat. Een bevestiging van onze waarde als coöperatie.’

In welke branche je ook werkzaam bent, als ondernemer komt er veel op je af. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en waarvan je op de hoogte moet blijven. Tijd om  verzekeringen weer eens door te nemen, is er vaak niet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck brengt onze adviseur samen met jou de bedrijfsrisico’s in beeld. Vervolgens stemmen wij af hoe je deze risico’s kunt voorkomen en beperken, en waar nodig verzekeren.

Laatste blogs

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?

‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

15.000 vierkante meter in vuur en vlam. Het overkwam Jan Langedijk Bloembollen BV, een exportbedrijf gespecialiseerd in bloembollen. Maar ondanks deze enorme tegenslag wisten de broers Peter en Arjan, samen met hun vader Jan, het bedrijf weer op te bouwen. Vandaag de dag is het West-Friese familiebedrijf nog steeds een gezonde onderneming met een veelbelovende toekomst.

‘Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk’

“Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk!” Met meer dan 25 jaar ervaring geniet de 63-jarige professional nog steeds van zijn werk. Van het adviseren van agrariërs tot het ontzorgen van mkb’ers. Jan houdt van de diversiteit en het persoonlijke contact. Of het nu om een melkveehouderij of een PVC-vloerenondernemer gaat, Jan staat altijd klaar om te adviseren en te ontzorgen.

Hoe zit het ook alweer met de verplichte elektrakeuringen?

Een regelmatige keuring van de elektra op het boerenbedrijf is een voorwaarde om je tegen brand te verzekeren. Maar er zijn meerdere keuringen. Waarin verschillen ze en welke is van toepassing voor jouw bedrijf? En hoe regel je dat de keuringen op tijd plaatsvinden?