Een unieke golfbeweging

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Het financiële verhaal achter de ondernemers

Vanwege de maatregelen om het coronavirus in te dammen, kijken veel ondernemers terug op een roerige tijd. En nog steeds. ‘Er zijn ondernemers die nog jaren op de blaren zitten, of het financieel zelfs niet meer kunnen rechttrekken naar het niveau van voor maart 2020. Maar er zijn gelukkig ook ondernemers die er wel bij varen. Ze zeggen wel eens: De één zijn dood, de ander zijn brood. Helaas is deze uitspraak nog altijd van toepassing. En dat is heel dubbel’, vertelt Jan-Willem Oosterveld van Oosterveld Accounts en Adviseurs.

“Pietje” precies noemt hij zichzelf. Een onmisbare eigenschap voor Jan-Willem Oosterveld. Een accountant met inmiddels dertig jaar ervaring. ‘Oorspronkelijk kom ik uit een supermarktfamilie. Vanaf mijn veertiende hielp ik mee in de supermarkt van mijn ouders op alle afdelingen en met name op de groenteafdeling. Mijn afdeling lag er altijd spatzuiver bij. Bij mij keken zelfs de appeltjes dezelfde kant op’, vertelt Jan-Willem enthousiast. Toen hij ging studeren, nam hij afscheid van de supermarkt en volgde de studie Bedrijfseconomie aan de HES in Amsterdam. Daarna volgde hij naast zijn dienstverband bij Deloitte een studie Accountancy. Vanaf 1999 mag Jan-Willem zich officieel account noemen en staat hij ingeschreven in het register.

Externe factoren

Jan-Willem: Ik heb veel meegemaakt in het vak de afgelopen ruim 20 jaar. Er zijn altijd externe factoren waar geen invloed op is, maar die wel een onderneming raken. Maar zo extreem als COVID-19, dat kan ik me niet herinneren. Veel ondernemers raakten in onzekerheid en wij overlegden hoe nu verder. Door de overheid waren steunmaatregelen in het leven geroepen maar hier kwam veel onduidelijkheid over. Door het inlezen van de maatregelen, volgen van webinars en het constant bijhouden van updates, bleven we op de hoogte hoe we deze moesten toepassen. En dat is belangrijk om dan samen met je klant door deze periode heen te komen.’

Ook kansen

‘De horecasector is hard geraakt, vertelt Jan-Willem verder. Zij moesten de deuren sluiten en niemand wist voor hoelang. Dat zorgde voor veel onzekerheid. Een van mijn klanten had net een horecazaak geopend. Die had natuurlijk nog geen financiële reserve om zo’n klap als deze op te vangen. Dan zijn er ook andere zaken om goed over na te denken. We hebben bijvoorbeeld de bedrijfsvorm omgezet naar een besloten vennootschap (bv). Dat beperkt de gevolgen voor zijn privé situatie zoals zijn woning, mocht hij de onderneming niet meer kunnen redden.’

Jan-Willem vervolgt: ‘Naast alle ellende werd er een beroep gedaan op het creatieve brein van de horecaondernemers. Veel zetten in op de afhaal- en bezorgservice. En voornamelijk met succes! Zij realiseerden in veel gevallen hogere omzetten dan zij anders hadden gehad. In dit soort situaties onderscheiden de ‘echte’ ondernemers zich. Ondernemers die kansen zien, vooruit denken en innovatief zijn, slagen vaak. Ik heb bijvoorbeeld een klant die snel schakelde met de verkoop van mondkapjes. Deze speelde meteen in op de situatie en heeft dan ook goede zaken gedaan de afgelopen tijd.’

Anders ondernemen

Door COVID-19 signaleert Jan-Willem dat ondernemers dit moment aangrijpen om anders te ondernemen. Hij vertelt: ‘In veel steden is het voor een hoop winkels nog steeds de gewoonte om van 9.00 tot 18.00 uur open te zijn. Vanwege het beperkt aantal toegestane bezoekers per vierkante meter heeft een van mijn klanten met een kledingwinkel iets anders bedacht. Naast het verruimen van de openingstijden werkt het voor hun klant ook iets anders. De klant kiest de kleding uit, pas het en bij een geslaagde koop wordt de kleding thuisbezorgd. Dat heeft veel voordelen: men hoeft niet meer met tassen te sjouwen, de voorraad in de winkel is beperkter en je kunt meerdere keren hetzelfde kledingstuk verkopen want dit wordt toch later bij de klant thuisbezorgd. Wat mij betreft is dit een trend die ik graag vaker zie. En de ondernemer? Die is ook heel erg enthousiast en krijgt veel positieve reacties!’

Geef nooit op

Jan-Willem Oosterveld benadrukt dat het heel belangrijk is om nooit op te geven. Met zijn deelname aan triatlons weet hij als geen ander dat je niet altijd voor de wind kunt hebben en ook wel eens moet zwemmen in golvend water. Jan-Willem: ‘Het leven bestaat uit uitdagingen. Denk in oplossingen en niet in problemen. Ondernemers die dat doen, staan altijd 1-0 voor wat mij betreft!’

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Laatste blogs

Een AOV: juist belangrijk voor starters

Het ondernemerschap zit Stan van Heerwaarden in het bloed. Als 12-jarige hield hij zich al bezig met de handel in schapen en pony’s. Komend uit een slagersfamilie, was het te verwachten dat hij uiteindelijk in dat vak zijn ondernemersambitie waar wil maken. Een eigen bedrijf hebben betekent voor hem zelf de regie pakken. Maar dan moet je wel oog hebben voor de risico’s. 

Cybercriminelen zijn ook tijdens vakantie online

Als ondernemer ben je vaak 24/7 bezig met je zaak. Tijdens vakanties zal dit minder zijn, maar check je vast nog weleens je e-mail en ben je beschikbaar bij eventuele problemen. Cybercriminelen hebben geen vakantie. Zij zijn steeds op zoek naar een digitale poort die vaak ongemerkt openstaat, om zo in te breken. Wees daarom extra alert en bescherm je apparatuur en gegevens.

Laat je bedrijfsauto veilig achter

Ga je met je bedrijfsauto op vakantie? Of laat je deze thuis of bij je bedrijf? In onze blog geven we je een aantal tips om jouw auto veilig achter te laten óf juist mee op reis te nemen. En je leest waar je aan moet denken als je na je vakantie je spullen en onderdelen weer 24/7 in je bestelauto bewaart.

Brandrisico zonnepanelen

'Nederland is onvoldoende voorbereid op de gevolgen van branden met zonnepanelen.' Om ondernemers meer zekerheid te geven verruimt Univé als een van de eerste verzekeraars haar dekkingen voor inkomende milieuschade als gevolg van brand aan een zonnedak.

Adviseur aan het woord: Marjorie Zonneveld

“Ze hebben vertrouwen in me en vinden het fijn dat ik met ze meedenk”. Marjorie Zonneveld werkt al meer dan 28 jaar als agrarisch buitendienstadviseur bij Univé. Door haar jarenlange ervaring, haar kennis van de polder, maar ook door haar jeugd op de boerderij, kan ze haar klanten goed adviseren. Lees verder voor haar verhaal.