Een unieke golfbeweging

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Ellen Basjes

Het financiële verhaal achter de ondernemers

Vanwege de maatregelen om het coronavirus in te dammen, kijken veel ondernemers terug op een roerige tijd. En nog steeds. ‘Er zijn ondernemers die nog jaren op de blaren zitten, of het financieel zelfs niet meer kunnen rechttrekken naar het niveau van voor maart 2020. Maar er zijn gelukkig ook ondernemers die er wel bij varen. Ze zeggen wel eens: De één zijn dood, de ander zijn brood. Helaas is deze uitspraak nog altijd van toepassing. En dat is heel dubbel’, vertelt Jan-Willem Oosterveld van Oosterveld Accounts en Adviseurs.

“Pietje” precies noemt hij zichzelf. Een onmisbare eigenschap voor Jan-Willem Oosterveld. Een accountant met inmiddels dertig jaar ervaring. ‘Oorspronkelijk kom ik uit een supermarktfamilie. Vanaf mijn veertiende hielp ik mee in de supermarkt van mijn ouders op alle afdelingen en met name op de groenteafdeling. Mijn afdeling lag er altijd spatzuiver bij. Bij mij keken zelfs de appeltjes dezelfde kant op’, vertelt Jan-Willem enthousiast. Toen hij ging studeren, nam hij afscheid van de supermarkt en volgde de studie Bedrijfseconomie aan de HES in Amsterdam. Daarna volgde hij naast zijn dienstverband bij Deloitte een studie Accountancy. Vanaf 1999 mag Jan-Willem zich officieel account noemen en staat hij ingeschreven in het register.

Externe factoren

Jan-Willem: Ik heb veel meegemaakt in het vak de afgelopen ruim 20 jaar. Er zijn altijd externe factoren waar geen invloed op is, maar die wel een onderneming raken. Maar zo extreem als COVID-19, dat kan ik me niet herinneren. Veel ondernemers raakten in onzekerheid en wij overlegden hoe nu verder. Door de overheid waren steunmaatregelen in het leven geroepen maar hier kwam veel onduidelijkheid over. Door het inlezen van de maatregelen, volgen van webinars en het constant bijhouden van updates, bleven we op de hoogte hoe we deze moesten toepassen. En dat is belangrijk om dan samen met je klant door deze periode heen te komen.’

Ook kansen

‘De horecasector is hard geraakt, vertelt Jan-Willem verder. Zij moesten de deuren sluiten en niemand wist voor hoelang. Dat zorgde voor veel onzekerheid. Een van mijn klanten had net een horecazaak geopend. Die had natuurlijk nog geen financiële reserve om zo’n klap als deze op te vangen. Dan zijn er ook andere zaken om goed over na te denken. We hebben bijvoorbeeld de bedrijfsvorm omgezet naar een besloten vennootschap (bv). Dat beperkt de gevolgen voor zijn privé situatie zoals zijn woning, mocht hij de onderneming niet meer kunnen redden.’

Jan-Willem vervolgt: ‘Naast alle ellende werd er een beroep gedaan op het creatieve brein van de horecaondernemers. Veel zetten in op de afhaal- en bezorgservice. En voornamelijk met succes! Zij realiseerden in veel gevallen hogere omzetten dan zij anders hadden gehad. In dit soort situaties onderscheiden de ‘echte’ ondernemers zich. Ondernemers die kansen zien, vooruit denken en innovatief zijn, slagen vaak. Ik heb bijvoorbeeld een klant die snel schakelde met de verkoop van mondkapjes. Deze speelde meteen in op de situatie en heeft dan ook goede zaken gedaan de afgelopen tijd.’

Anders ondernemen

Door COVID-19 signaleert Jan-Willem dat ondernemers dit moment aangrijpen om anders te ondernemen. Hij vertelt: ‘In veel steden is het voor een hoop winkels nog steeds de gewoonte om van 9.00 tot 18.00 uur open te zijn. Vanwege het beperkt aantal toegestane bezoekers per vierkante meter heeft een van mijn klanten met een kledingwinkel iets anders bedacht. Naast het verruimen van de openingstijden werkt het voor hun klant ook iets anders. De klant kiest de kleding uit, pas het en bij een geslaagde koop wordt de kleding thuisbezorgd. Dat heeft veel voordelen: men hoeft niet meer met tassen te sjouwen, de voorraad in de winkel is beperkter en je kunt meerdere keren hetzelfde kledingstuk verkopen want dit wordt toch later bij de klant thuisbezorgd. Wat mij betreft is dit een trend die ik graag vaker zie. En de ondernemer? Die is ook heel erg enthousiast en krijgt veel positieve reacties!’

Geef nooit op

Jan-Willem Oosterveld benadrukt dat het heel belangrijk is om nooit op te geven. Met zijn deelname aan triatlons weet hij als geen ander dat je niet altijd voor de wind kunt hebben en ook wel eens moet zwemmen in golvend water. Jan-Willem: ‘Het leven bestaat uit uitdagingen. Denk in oplossingen en niet in problemen. Ondernemers die dat doen, staan altijd 1-0 voor wat mij betreft!’

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Laatste blogs

Cybercriminaliteit

Cyber: wachtwoordbeleid binnen bedrijven zeer belangrijk!

Wat weet jij over phising, ransomware, malware, virussen, botnet en hacken? Jaarlijks krijgt 40% van de bedrijven te maken met cybercriminaliteit. Als coöperatie vinden we het belangrijk dat je met een veilig en zeker gevoel online bent. Daarom hebben wij onze zakelijke schadeverzekeringen uitgebreid met standaard Cyberhulp. Onze experts zijn 24/7 gratis bereikbaar en helpen je de schade te beperken en te herstellen. 
mkb adviseur

Adviseur aan het woord - Cor Bart

Cor Bart, adviseur binnendienst mkb, helpt graag ondernemers met vragen over zakelijke verzekeringen maar ook met vragen over hun privé pakket kunnen ze bij hem terecht.
Het belang van een AOV

AOV: ben jij je bewust van de risico's?

Arbeidsongeschiktheid, je hoopt dat het je nooit overkomt. Toch krijgen veel mensen ermee te maken. En wat als het jou toch overkomt? Ben jij je dan bewust van de risico's? Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) voor ondernemers is nog niet verplicht maar wel verstandig om te regelen.
Zorgboerderij BeemsterBeleving

Zorgboerderij: maatschappelijk ondernemen

Het komt niet vaak voor dat een boerderij de rol vervult als veehouderij, kaasproductiebedrijf én recreatielocatie. Maar niets is minder waar: zorgboerderij Beemsterbeleving in Middenbeemster heeft het allemaal.

Bloembollenbedrijf - We doen het echt samen

Opgegroeid met de dagelijkse hectiek van een bloembollenbedrijf weten zij als geen ander hoe de markt in elkaar steekt en hoe zij hierop in kunnen spelen. André en Forra geven een inkijkje in hun bedrijf en de (financiële) keuzes die zij maken.