‘We zitten niet voor niets elk jaar bij de top drie leukste uitjes’

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Caroline Vlietstra

Stephan Warnik is trots op het feit dat hij zich directeur van het Zuiderzeemuseum Enkhuizen mag noemen. “We werken hier met een gedreven stel mensen in een geweldig museum. En dat waarderen onze bezoekers.”

Het Zuiderzeemuseum, geopend in 1948, bestaat in 2023 alweer 75 jaar. Stephan, directeur sinds 2011: “Een jubileumjaar dat we uiteraard goed gaan vieren. En daar hebben we alle reden toe. Met z’n allen, 225 medewerkers en 300 vrijwilligers, bezorgen we de bezoeker een onvergetelijke dag. Ouders, grootouders en kinderen waarderen ons en weten ons te vinden. We staan niet voor niets elk jaar in de top drie van de leukste uitjes in Noord-Holland.”

Nationale bekendheid

Ondanks het feit dat het bekende museum in Enkhuizen volgend jaar alweer 75 kaarsjes uit mag blazen, werd het Zuiderzeemuseum in 1972 nationaal bekend. Stephan: “Dat was het jaar waarin vijftien originele vissersschepen naar onze schepenhal werden gebracht. Voor het eerst in ons land werden op deze manier schepen gepresenteerd. Uniek en te zien voor het grote publiek.”

Buitenmuseum

Het Zuiderzeemuseum Enkhuizen heeft een binnen- en buitenmuseum. “In 1983 werd ons buitenmuseum geopend”, vertelt de directeur. “Dit deel bestaat uit 140 originele pandjes uit de Zuiderzeeregio. Oude huizen moesten eind jaren 60 plaatsmaken voor nieuwbouwwijken. De gemeenten waren maar wat blij dat de pandjes een mooie bestemming bij ons kregen. Heel voorzichtig zijn ze over water en land vervoerd naar het museum.”

Aan alles hebben we gedacht

Wat maakt volgens deze trotse directeur een bezoek aan dit buitenmuseum zo bijzonder? “Alles klopt hier. Niet alleen hebben we de pandjes hier neergezet, maar je loopt hier echt door een Zuiderzeestadje. Met aan weerskanten van de kronkelpaadjes de huisjes en authentieke beplanting, straatstenen en elektriciteitspalen en meer. Aan alles hebben we gedacht. Ook heel belangrijk; we vertellen het verhaal van de vroegere bewoners. Want, ze zien er wel zo leuk knus uit, maar weet dat er vaak grote armoede heerste. In die tijd was het bijvoorbeeld heel normaal dat kinderen hun bed moesten delen.”

Brug naar het heden

Om de bezoeker helemaal terug te werpen in de tijd, worden er op twintig verschillende plekken in het museum oude ambachten uitgeoefend. Stephan: “Denk aan een mandenmaker, zeilmaker, touwslagerij of visnetmaker. Overal staan medewerkers en vrijwilligers die je over de oude ambachten iets uit willen leggen. En loop vooral ook even de kaasmakerij, het postkantoor, schooltje of apotheek binnen.”

Wat Stephan ook belangrijk vindt om te vertellen is dat het Zuiderzeemuseum niet alleen teruggaat in de tijd, maar ook een brug slaat naar het heden. “Elk jaar hebben we een jaarthema. Dit jaar is dat ‘Kinderen’ en laten we zien hoe kinderen vroeger leefden ten opzichte van nu. Volgend jaar, ons jubileumjaar, is het thema ‘Feest’ en belichten we de West-Friese kermis en Koninginnedag op Marken. In 2024 is het thema ‘Duurzaamheid’. Welke lessen kunnen we op dat gebied van onze voorouders leren? Bij elk thema betrekken we maatschappelijke partners; denk aan stichting Opkikker, Stichting Alzheimer en Philadelphia . Die laatste partij zorgt ervoor dat mensen met een beperking zinvol en leuk werk kunnen doen. Op dit moment hebben we dertien medewerkers van Philadelphia in het museum. Blije medewerkers kan ik wel zeggen. Zo werkt John bij de touwslagerij. John vertelde ons dat elke dag dat hij hier werkt een mooie dag is. Zijn werk geeft hem meer plezier in het leven.”

Univé Noord-Holland

Het Zuiderzeemuseum is klant bij Univé Noord-Holland. “Univé zit in deze hele regio dus je komt elkaar hier sowieso wel tegen”, lacht Stephan. “Waarom we klant zijn? Univé en het Zuiderzeemuseum hebben hetzelfde DNA: we hanteren beiden de menselijke maat. Bij ons proberen we steeds de mens centraal te stellen in ons handelen. Bij een coöperatie als Univé zie je hetzelfde vertrekpunt. Univé doet als verzekeraar zonder winstoogmerk veel voor de maatschappij, waaronder financiële donaties aan verenigingen en stichtingen. Eigenlijk zijn wij elkaars ideale partner”, sluit Stephan af.

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

Entobreed: kleine beestjes, vol eiwitten

Wouter Simons, eigenaar van het bedrijf EntoBreed, is vooruitstrevend: binnen tien jaar elk huishouden in Nederland voorzien van op zijn minst één maaltijd per week met ingrediënten gewonnen uit meelwormen. En geen zorgen: er komt geen schepje meelwormen op je bord, de beestjes worden immers onherkenbaar verwerkt in voeding 😊.

Adviseur aan het woord - Jos en Paul

Onze adviseurs Jos en Paul staan samen garant voor zo’n 60 jaar kennis en kunde in het verzekeren van agrarische bedrijven. Zij weten wat er speelt bij agrariërs en ze zetten met plezier een stapje extra voor hun klanten. Lees verder en maak kennis met Jos en Paul.

KTO Zakelijk 2021

Volgens het klanttevredenheidsonderzoek 2021 van Verbond van Verzekeraars is Univé één van de best gewaardeerde verzekeraars in de zakelijke markt. Onze coöperatie is zelfs koploper op het gebied van focus voor klant en maatschappij. Johan Van den Neste: 'Een geweldige pluim voor onze mensen en een bevestiging van onze waarde als coöperatie!'

Adviseur aan het woord - Roy Berkhout

Hoe groot of klein je als ondernemer ook bent, er zijn altijd risico’s waar je rekening mee moet houden. En omdat iedere ondernemer andere wensen, mogelijkheden en ideeën heeft, is persoonlijk advies écht van toegevoegde waarde. Roy Berkhout vindt dat het leukste aan zijn werk. Hij puzzelt dagelijks naar de beste oplossing voor ondernemers.

Fire Killing Cap

De paperclip, wasknijper, het beschuitje met inkeping; het zijn producten waar iedereen graag de uitvinder van zou zijn geweest. Simpel, maar door hun eenvoud briljant. Dat geldt ook voor het idee van Mick Blokker; de geestelijke vader van de ‘Fire Killing Cap’: de dop die samen met een simpele fles frisdrank, vuur in de kiem smoort.