Glastuinbouwbedrijven, ook te verzekeren via Univé!

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Sander Kruitbos

Stormschade aan een kas, diefstal van kratten of het verliezen van complete voorraden aan bloembollen of gewassen door brand. Het is de nachtmerrie van elk glastuinbouwbedrijf. Kees-Jan Jongkind – specialist agrarische verzekeringen bij Univé – maakt dit regelmatig  mee. Hij praat je bij over mogelijke nieuwe risico’s en het belang van jaarlijkse onderhoudsgesprekken.

Ook actief op agrarische markt

‘’Vorige week nog werd bij een glastuinbouwbedrijf in Noord-Holland een enorme hoeveelheid kratten gestolen. Dan heb je het over een schadepost van 30.000 euro tot 40.000 euro”, legt Kees-Jan uit. Hij vindt dan ook dat extra aandacht voor de verzekeringen van glastuinbouwbedrijven hard nodig is.

“Veel mensen weten niet dat Univé ook op de agrarische zakelijke markt actief is”, aldus Kees-Jan. Zo hoorde hij van de eigenaar van een bloembollenbedrijf op Texel dat hij Univé  eigenlijk alleen kende via de ziektekostenverzekering. “Dat vond ik wel opmerkelijk. Wij zijn juist een van de weinige tussenpersonen in de agrarische markt die een agentschap hebben van alle verzekeraars in deze niche markt: Interpolis, Nationale Nederlanden en Agriver). Daarnaast hebben wij als extra inkoopkanaal ook nog onze eigen verzekeraar, namelijk Univé.”

Kennismaking en risicoscan

Bij nieuwe klanten komt Kees-Jan eerst langs voor een risicoscan. Hij kijkt dan samen met de ondernemer naar de risico’s. Ook kijkt hij wat de financiële afwegingen voor het bedrijf kunnen zijn in de keuzes wat betreft preventie, verzekeren of zelf het risico dragen.

Wanneer de klant kiest voor verzekeren, zet de specialist minimaal twee bezoeken in zijn agenda. “Ik kijk bijvoorbeeld of de gehele voorraad is verzekerd. Daarnaast beoordeel ik of de bedrijfsschadeverzekering op een, twee of drie jaar staat. Ook vraag ik of de elektrakeuringen op orde zijn, er relevante preventie afspraken zijn en of clausules op de bestaande polissen bekend zijn. Ook nevenactiviteiten zijn belangrijk. Die kan de klant dan eventueel meeverzekeren.”

Jaarlijkse onderhoudsgesprek belangrijk

De jaarlijkse onderhoudsgesprekken zijn van essentieel belang. Wanneer de verzekerde niet vroegtijdig een afspraak maakt met de adviseur, zorgt dit af en toe voor gevaarlijke situaties. Van de zomer belde een klant met een probleem. “Naast zijn eigen bloembollenbedrijf verhuurde hij ook nog eens vijf hectare land aan een andere teler, wat bij ons niet bekend was. Vervolgens groeide er knolcyperus op het land en was de schade niet te overzien. Het betreffende perceel was drie jaar niet meer te gebruiken. Zo’n vijf hectare aan de teelt van lelies ging rechtstreeks de prullenbak in.” .

Bij uitruil van land valt de schade onder de aansprakelijkheidsverzekering. Maar wanneer er sprake is van een huurcontract, valt de schade onder een nevenactiviteit. Het eerste bleek het geval te zijn en de kweker kwam met de schrik vrij. “Als hij niet verzekerd was geweest? Dan was dit het einde van zijn bedrijf geworden.”

Wel of niet meeverzekeren?

Kees-Jan noemt een ander akkefietje. Recent werd de aanschaf van een rooimachine te laat doorgegeven. “Die is een jaar niet verzekerd geweest. Een regulier onderhoudsgesprek had dit kunnen voorkomen. Als later bij schade blijkt dat er iets niet is meeverzekerd, kunnen we op dat moment niks betekenen.”

Eerlijk advies

Alles maar laten verzekeren dan? Nee, dat is volgens Kees-Jan niet noodzakelijk. “Tijdens een gesprek kijk ik wat de klant wel en niet kan dragen qua financiële risico’s. Ik benadruk het als ik het ergens niet mee eens ben. Denk aan wat wel mee te verzekeren en wat niet.” Kees-Jan vindt twee zaken echt prioriteit hebben om te verzekeren, namelijk de bloembollenvoorraad en  zonnepanelen. Die worden nog wel eens over het hoofd gezien. Hij ziet bij de meeste bedrijven waar hij komt dat ze de zaken goed op orde hebben. “Haha, bedrijven zijn wel  meer getriggerd als er schade is bij een bedrijf in de omgeving. Dan bellen ze net even wat vaker met mij.”

Zijn jouw verzekeringen nog up-to-date?

Het is belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke en zakelijke situatie. Want als ondernemer weet je als geen ander: je wensen, doelen en situatie zijn altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. 

Veranderingen kunnen gevolgen hebben voor je verzekeringen. Daarom bieden wij een gratis en vrijblijvende Bedrijfsverzekeringscheck aan.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Tijdens het (telefonische) adviesgesprek bekijken we of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn.

Interesse? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesgesprek met één van onze zakelijke adviseurs. Zij helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee.

Voor het maken van een afspraak kan je contact met ons opnemen via telefoonnummer 072 502 45 10, of je kan je aanmelden via onderstaand formulier. Onze adviseurs nemen dan contact met je op om een afspraak in te plannen.

Ja, ik maak graag een (telefonische) afspraak met een zakelijk adviseur van Univé

  • Hidden
  • Hidden

Laatste blogs

Andijkers redden dorpscafé

In het hart van Andijk stond café 't Ankertje op het punt te verdwijnen, maar dankzij de vastberadenheid van veertien lokale ondernemers en bewoners blijft dit historische café bruisen! Voormalig ondernemer Peter Manshanden leidde het initiatief. "Dit café, waar al 125 jaar lief en leed wordt gedeeld, mocht niet verloren gaan," zegt Peter. Wat volgde was een bijzondere samenwerking tussen veertien ondernemers en dorpsgenoten. Lees dit inspirerende verhaal van lokale ondernemers die samenkwamen om dé ontmoetingsplek van hun dorp te behouden.

Aansprakelijkheid is niet 100% te verzekeren

Als ondernemer koop je goederen en diensten in en lever je die ook zelf. Daarvoor heb je overeenkomsten afgesloten met leveranciers en afnemers. In de algemene voorwaarden die deel uit kunnen maken van zo’n overeenkomst, is vaak een beperking van de aansprakelijkheid opgenomen. Waarom is dat? En waarom zou je zelf de aansprakelijkheid beperken?

‘Univé Noord-Holland heeft vanaf dag één gezegd dat we het gingen redden’

15.000 vierkante meter in vuur en vlam. Het overkwam Jan Langedijk Bloembollen BV, een exportbedrijf gespecialiseerd in bloembollen. Maar ondanks deze enorme tegenslag wisten de broers Peter en Arjan, samen met hun vader Jan, het bedrijf weer op te bouwen. Vandaag de dag is het West-Friese familiebedrijf nog steeds een gezonde onderneming met een veelbelovende toekomst.

‘Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk’

“Met vervroegd pensioen? Welnee, mijn werk is veel te leuk!” Met meer dan 25 jaar ervaring geniet de 63-jarige professional nog steeds van zijn werk. Van het adviseren van agrariërs tot het ontzorgen van mkb’ers. Jan houdt van de diversiteit en het persoonlijke contact. Of het nu om een melkveehouderij of een PVC-vloerenondernemer gaat, Jan staat altijd klaar om te adviseren en te ontzorgen.

Hoe zit het ook alweer met de verplichte elektrakeuringen?

Een regelmatige keuring van de elektra op het boerenbedrijf is een voorwaarde om je tegen brand te verzekeren. Maar er zijn meerdere keuringen. Waarin verschillen ze en welke is van toepassing voor jouw bedrijf? En hoe regel je dat de keuringen op tijd plaatsvinden?