Hoe werd Kaartje2go een succesvolle webshop?

Leestijd: 2 minuten | Geschreven door Univé (Fotografie: Frans Paalman)

Online een mooie kaart kiezen, laten printen én versturen, voor welke gelegenheid dan ook. Met dat idee voor een webshop ging Foppe Strikwerda samen met zijn neef Klaas Korte 16 jaar geleden aan de slag. Inmiddels is Kaartje2go uitgeroepen tot de beste webshop van Nederland in 2022. Hoe werd het bedrijf zo succesvol? 

Kaartje2go ging al direct goed van start en dat was volgens Foppe onder meer te danken aan de kennis die de neven hadden van de nieuwste technieken in printing en marketing. “Toen ik nog werkte als marketeer was ik geïnteresseerd in alles wat op het internet mogelijk was. Zoekmachinemarketing stond nog in de kinderschoenen. Onze concurrenten deden er nog helemaal niet aan, wij wel. Dan heb je snel een mooie positie veroverd. Binnen de kortste keren stond Kaartje2go in de top drie van de zoekmachines.”  

De sprong wagen

Ideeën voor een webshop uitwerken, dat is één. Maar om het bedrijf echt te starten en je vaste baan vaarwel te zeggen, dat is iets anders. ”In de zomer zijn we begonnen met het bedrijf en in november heb ik mijn baan opgezegd”, vertelt Foppe. “We waren toen nog niet eens in de lucht, dus omzet was er nog niet. Veel mensen verklaarden me voor gek, want ik had een hypotheek, twee jonge kinderen en een studerende vrouw. Maar ik was ervan overtuigd dat het ging lukken. Ik heb het eerste half jaar nog wat zzp-klussen gedaan, maar in mei was de omzet al hoog genoeg om er een inkomen uit te halen. Wel had ik bij Univé een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Want als ik door ziekte lang of permanent uit de roulatie zou raken, kon ik niet op een werknemersregeling terugvallen. Dat risico vond ik te groot.” 

Zaken goed regelen en schade voorkomen

Over de andere risico’s maakte Foppe zich in de startfase amper zorgen. De webshop werd gerund vanaf de zolder thuis, er was geen bedrijfspand of inventaris, geen voorraden en geen machines die verzekerd moesten worden. “Ons grootste risico was dat de hele onderneming niet zou slagen”, zegt Foppe. “Daar ging onze aandacht naar uit. Pas toen we groeiden, kregen we meer oog voor de bedrijfsrisico’s. Ik beperk die het liefst door zaken goed te regelen en in te zetten op preventie. Wat dan overblijft, zijn omstandigheden die je niet kunt voorzien. We hebben met de adviseur van Univé besproken hoe we met die risico’s konden omgaan en we hebben toen ook een aantal zakelijke verzekeringen afgesloten.” 

Cyberrisico en de menselijke factor

Niet alleen schadeverzekeringen voor inventaris en kantoorpand en verzekeringen voor medewerkers zijn van belang voor een webshop. Omdat zakendoen via het internet plaatsvindt, verdient het cyberrisico extra aandacht. “Dat is zeker een belangrijk aandachtspunt”, vindt Foppe. “De menselijke factor maakt daarbij een groot verschil. Als je niet weet waar je op moet letten, kan er sneller iets misgaan. En als je gebruikmaakt van standaardsoftware moet je tijdig updaten, anders loop je een groot risico om slachtoffer te worden. Bij Kaartje2go hebben we het cyberrisico beperkt door zelf onze systemen te ontwikkelen. Bovendien zijn onze medewerkers IT-specialisten die de risico’s maar al te goed kennen. Het zit in ons dna om alert te zijn op cyberincidenten. We gebruiken de Cyber Fit Service van Univé niet, maar ik kan me voorstellen dat veel ondernemers die online zaken doen daar hun voordeel mee kunnen doen.”  

Luisteren naar de klant

Kaartje2go heeft een stevige groei doorgemaakt en er werken inmiddels meer dan 100 mensen. Foppe is van mening dat je je als bedrijf het beste onderscheidt door een meer dan goede service. “Met een webshop ken je je klanten niet persoonlijk. Je moet dus extra goed luisteren naar hun vragen en hun klachten. Zet een stap extra en wees ruimhartig op het moment dat een klant een probleem heeft of als er iets misgaat met de bestelling. Je klant moet niet alleen maar tevreden zijn, je moet hem echt blij maken. Omdat die klantgerichtheid zo belangrijk is, is die helemaal ingebakken in onze bedrijfscultuur. Dat we nu de beste webshop in Nederland zijn, zie ik als een erkenning dat we het goed doen.”  

Nieuw merk ontwikkelen

Wat zijn nu de verdere plannen voor Kaartje2go? Gaat de webshop verder groeien door meer diensten en producten aan te bieden? “Kaartje2go richt zich op de particuliere consument”, aldus Foppe. “Dat blijft zo. Maar er blijkt ook een grote zakelijke markt te zijn. Als je die wilt bedienen,  vraagt dat om een andere aanpak en een ander soort bedrijf. Daarom ben ik teruggekeerd naar de zolderkamer om een nieuw merk te ontwikkelen: Print.one. Hier kunnen bedrijven en organisaties ervoor zorgen dat medewerkers of klanten op het juiste moment een gepersonaliseerd kaartje krijgen, volgens een vrijwel volledig geautomatiseerd proces. Het is geweldig leuk om weer als startup achter de tekentafel te zitten en alle uitdagingen en risico’s opnieuw onder ogen te zien.” 

Als ondernemer zijn je wensen, doelen en situatie altijd in beweging. Ditzelfde geldt voor wet- en regelgeving. Daarom is het belangrijk om je verzekeringen up-to-date te houden zodat ze passen bij jouw persoonlijke én zakelijke situatie.

Maar wij weten ook dat het vinden van de tijd om je verzekeringen weer eens door te nemen, er vaak bij in schiet. Daarom staan wij voor je klaar.

Gratis Bedrijfsverzekeringscheck

Wat kun je van ons verwachten?
Onze adviseurs helpen je graag, en belangrijker nog: zij denken met je mee. Tijdens de gratis Bedrijfsverzekeringscheck bekijken ze of je nog goed verzekerd bent, of je niet oververzekerd bent en of jouw verzekeringen nog passen bij je situatie. Hiermee voorkom je dat je betaalt voor risico’s die wellicht nu niet van toepassing zijn. 

Laatste blogs

‘Univé biedt meer dan alleen het uitkeren van een bepaald bedrag’

Lichamelijke of psychische klachten kunnen ervoor zorgen dat je arbeidsongeschikt raakt. En wanneer dit een ondernemer overkomt helpt Dorothee ze graag. Maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Dus in samenspraak met ondernemers kijkt ze ook graag naar preventie. Wat past bij de ondernemer en wat heeft hij/zij nodig om arbeidsongeschiktheid te voorkomen?

Sluit de eindleeftijd van je AOV nog aan bij je huidige situatie?

Wil jij eerder stoppen met werken dan verwacht? Of wil je juist net wat langer verzekerd zijn omdat je nog wat langer door wilt werken? Dan kan het zijn dat de eindleeftijd van je AOV niet meer aansluit bij je nieuwe plannen. In deze blog vertellen we je waarom het aanpassen van de eindleeftijd van je AOV belangrijk kan zijn én welke mogelijkheden er voor ondernemers zijn die hun bestaande AOV willen wijzigen.

AOV adviseur aan het woord: Mirelle Koning

Met veel plezier werkt Mirelle Koning al 15 jaar bij Univé Noord-Holland. Ze praat vol passie over haar functie. “Het houden van klantgesprekken, dat vind ik het leukst. Daarbij leg ik graag, zonder vakjargon te gebruiken, uit wat een AOV inhoudt.”

Adviseur aan het woord: Erik Kruijer

Ontmoet Erik Kruijer, een nuchtere Noord-Hollander en Buitendienstadviseur mkb bij Univé Noord-Holland. Al 10 jaar adviseert Erik mkb-ondernemers over verzekeringen en risicobeheer. Van dynamische Amsterdamse bedrijven tot het belang van cyberbeveiliging, Erik is er om zijn klanten bij te staan. Benieuwd naar zijn no-nonsense aanpak? Lees verder en ontdek zijn verhalen en advies.

Onder de Wester heeft mijn hart gestolen

Dan ben je pas 25 jaar, maar wel ‘al’ eigenaar van een restaurant. Af en toe knijpt Nienke Snel zichzelf ook even in de arm, want zij mag zichzelf toch echt restauranthouder noemen. In tien jaar tijd transformeert ze van hulp in de spoelkeuken tot eigenaar. Het is geen standaard verhaal van ‘mazzel’ of ‘in de familie’, wél van passie, hard werken en steeds meer zelfvertrouwen kweken.